O Gênero Folheto Educativo na Aula de Língua Espanhola
o dezembro vermelho em questão
DOI:
https://doi.org/10.14393/OT2021v23.n.3.60178Keywords:
Spanish, Brochure, AIDSAbstract
Fromthe Spanish language core of the Programa Residência Pedagógica of the Universidade Federal de Sergipe, classes were developed at Centro de Excelência Dom Luciano José Cabral Duarte, institution which is located in Aracaju/SE. In this work, there is an excerpt of two lectures meetings, in remote classes mode, with a 3rd year high school class. Starting with the competences and technologies, as well as the abilities of Base Nacional Comum Curricular (BRASIL, 2018) and the postulates of intercultural education (MENDES, 2010) to support the study of the brochure genre. To this end, the selected theme is linked to the prevention of HIV (Human Immunodeficiency Viruses), virus that causes AIDS (Acquired Immunodeficiency Syndrome) and, through the study of educational brochure genre in Spanish, we sought to promote awareness of sexual prevention. The meetings were performed on December 5th and 10th, 2020 and the students were teenagers from both sexes in the age group between 15 and 19 years old. In summary, the students participated by exposing their doubts and sharing knowledge from their subjectivity and the social environment in which they are included. Thus, it was possible to stimulate constructive debates about the relevance of sexual prevention as well as to elucidate myths and truths about AIDS.
Downloads
References
COIMBRA, L; CHAVES, L. S. (2017). Cercanía Joven: español, 3° ano, ed. 2 São Paulo: Edições SM, 2016. Livro Didático do Aluna/o.
BAGNO, M.; RANGEL, E. O (2005). Tarefas da educação linguística no Brasil. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, v. 5, n. 1, p. 63-81, 2005. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4533678/mod_label/intro/BAGNO_RANGEL_TarefasDaEducacaoLinguisticaNoBrasil.pdf Acesso em: 12 mar. 2021.
BRASIL. Lei Nº 13.504, de 7 de novembro de 2017. Institui a campanha nacional de prevenção ao HIV/AIDS e outras infecções sexualmente transmissíveis, denominada Dezembro Vermelho. Brasília, DF: 2017. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/L13504.htm Acesso em: 14 mar. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf Acesso em: 12 mar. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Lei nº. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF: 20 de dezembro de 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm Acesso em: 11 fev. 2021.
BRASIL. Ministério da Saúde. Programa Nacional de DST e AIDS. Boletim Epidemiológico HIV/AIDS. Brasília, 2020. Disponível em: http://www.aids.gov.br/pt-br/pub/2020/boletim-epidemiologico-hivaids-2020 Acesso: 15 mar. 2021.
LEFFA, V. Ensino de línguas: passado, presente e futuro. Revista Estudos Linguísticos, Belo Horizonte, v. 20, n. 2, p. 389-411, 2012. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/relin/article/view/28616 Acesso em: 13 mar. 2021.
MACIEL, S. D. S. O Gênero Multimodal Folheto e sua Importância para Formação de Leitores e Escritores, sob a perspectiva dos multiletramentos. In: IV Congresso Nacional de Educação, 4., João Pessoa, PA: Anais IV Congresso Nacional de Educação. João Pessoa, PA: CONEDU, 2017. p. 1-13. Disponível em: https://editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2017/TRABALHO_EV073_MD1_SA8_ID3607_11092017013737.pdf Acesso em: 13 mar. 2021.
MATOS, D. C. V. S. Formação Intercultural de Professores de Espanhol e Materiais Didáticos. Abehache: Revista da Associação Brasileira de Hispanistas, v. 1, p. 165 - 185, 2014. Disponível em: https://bit.ly/30RYO7X Acesso em: 13 mar. 2021.
MENDES, E. Por que ensinar língua como cultura? SANTOS, P. ALVAREZ, M. L. O. (Orgs.) Língua e cultura no contexto de português língua estrangeira. Campinas, SP: Pontes Editores, 2010.
MARCUSCHI, L. A. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, [1946] 2008.
PAIVA, V. L. M. O. O uso da tecnologia no ensino de línguas estrangeiras: breve retrospectiva histórica. 2008. Disponível em: https://www.veramenezes.com/techist.pdf. Acesso em: 25 mar. 2021.
PARAQUETT, M. Multiculturalismo, interculturalismo e ensino/aprendizagem de espanhol para brasileiros In: BRASIL, Ministério da Educação. Coleção Explorando o Ensino. v. 16. Espanhol: ensino médio. BARROS, C. S. e COSTA, E. G. M. (Org.) Brasília: Secretaria de Educação Básica, 2010. p. 137-157. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/abril-2011-pdf/7836-2011-espanhol-capa-pdf/file Acesso em: 13 mar. 2021.
ROSA, A.; ROGRIGUES, R. Curso de produção escrita em espanhol como língua estrangeira
na modalidade remota: um olhar para os desafios e superações. Revista (Con)Textos Linguísticos, Vitória, v. 14, n. 29, p. 623-638, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/32152 Acesso em: 25 mar. 2021.
SARDINHA DOS SANTOS, V. 1º de dezembro - Dia Mundial de Combate à Aids. Brasil Escola UOL, Rio de Janeiro, dezembro 2020. Disponível em: https://mundoeducacao.uol.com.br/datas-comemorativas/dia-mundial-combate-aids.htm Acesso em:
VILELA, M.; KOCH, I. V. Gramática da língua portuguesa. Coimbra: Almedina, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Olhares & Trilhas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms: