Promoting socio-emotional competencies in remote mode: the teacher's crossing

a travessia do professor

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/OT2021v23.n.2.60109

Keywords:

pandemic context, remote teaching, social distancing, teacher, socio emotional competencies

Abstract

Having changed the entire school routine, the pandemic context started in Brazil in 2020 brought to light the weaknesses and potential of the school community, especially teachers who, in many cases, needed to learn about new ways and modalities of work. This paper aims to understand how teachers from the interior of the CE, allocated to act in the promotion of socio-emotional competences through active methodologies, dealt with the migration from classroom teaching to remote teaching. To this end, semi-structured interviews were conducted with 13 teachers from the final years of elementary school in eight different schools. After analyzing the content of the reports, eight final categories were found. In general, it was found that the teacher enjoys the proposal of socioemotional development and considers that the student, to a certain extent, also does so. The occurrences related to the implementation of remote education involve difficulties in accessing and using technologies, the need for alignment and school-family integration and impairment of social distance. Teachers report how ways of solving some of the problems encountered in migrating from face-to-face to remote education were found.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mayra Antonelli Ponti, Departamento de Psicologia da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo - USP.

Doutora em Ciências Psicobiologia pela Universidade de São Paulo FFCLRP -USP.

Adriely Lopes de Oliveira, Universidade Paulista de Ribeirão Preto

Graduada em Psicologia pela Universidade Paulista de Ribeirão Preto.

Roberta Olivério-Naegeli, Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto - Universidade de São `Paulo

Mestranda pelo Programa de Pós-Graduação em Psicobiologia da Universidade de São Paulo FFCLRP- USP

References

ABED, A. L. Z. O desenvolvimento das habilidades socioemocionais como caminho para a aprendizagem e o sucesso escolar de alunos da educação básica. Constr. psicopedag., São Paulo, v. 24, n. 25, p. 8-27, 2016. Disponível em <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S141569542016000100002&lng=pt&nrm=isso> . Acesso em 15 mar. 2021.

ABREU, S.; BARLETTA, J. B.; MURTA, S. G. Prevenção e promoção em saúde mental: Pressupostos teóricos e marcos conceituais. In: S. G. Murta, C. L. França, K. B. Santos, & L. Polejack (org.). Prevenção e promoção em saúde mental: Fundamentos, planejamento e estratégias de intervenção. Novo Hamburgo, RS: Sinopsys., 2015. p. 54-74. https://doi.org/10.9788/TP2019.4-08

ANTONELLI-PONTI, M. et al. Efeitos da pandemia de COVID-19 no Brasil e em Portugal: estresse peritraumático. Revista Psicologia em Pesquisa, v. 14, n. 4, p. 239-259, 2020. https://doi.org/10.34019/1982-1247.2020.v14.32262

ANTONELLI-PONTI, M. et al. Academic achievement and the effects of the students: learning context: a study on PISA data. PsicoUSF, 26 (1), 2021. https://doi.org/10.1590/1413-82712021260102

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011. 288 p.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf Acesso em 10 março 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Básica. Brasília, 2013. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=13448-diretrizes-curiculares-nacionais-2013-pdf&Itemid=30192 Acesso em 10 março 2021.

Conselho Nacional de Saúde. (2016). Resolução nº 510/2016. <http://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2016/Reso510.pdf>. Acesso em 10 junho 2021.

FARIAS, R. L. et al. EU POSSO TE OUVIR. Essentia-Revista de Cultura, Ciência e Tecnologia da UVA, 2019. https://doi.org/10.36977/ercct.v20i1.26

FEITOSA, M. C.; MOURA, P. de S.; RAMOS, M. do S. F.; LAVOR, O. P. Ensino Remoto: O que Pensam os Alunos e Professores? In: CONGRESSO SOBRE TECNOLOGIAS NA EDUCAÇÃO (CTRL+E), 5., 2020, Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2020. p. 60-68. DOI: https://doi.org/10.5753/ctrle.2020.11383.

FONSECA, D. C. Educação socioemocional no RN: diálogos sobre práticas pedagógicas pós-BNCC. Revista Caparaó, [S. l.], v. 1, n. 2, p. e11, 2019. Disponível em: https://revistacaparao.org/caparao/article/view/11 Acesso em 3 março 2021.

GARCIA, L. M. R. et al. Avaliação da Eficácia do Programa Amigos Divertidos (fun FRIENDS). Trends in Psychology, v. 27, n. 4, p. 925-941, 2019. https://dx.doi.org/10.9788/TP2019.4-08

GARDNER, H.; CHEN, J.; MORAN, S. Inteligências múltiplas ao redor do mundo. Rio de Janeiro: ARTMED; 2010. 432 p.

MARIN, A. H. et al. Competência socioemocional: conceitos e instrumentos associados. Rev. bras.ter. cogn., Rio de Janeiro, v. 13, n. 2, p. 92-103, dez. 2017. Disponível em <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1808-56872017000200004&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em 10 março 2021. http://dx.doi.org/10.5935/1808-5687.20170014

MURTA, S. G., & SANTOS, K. B. dos. Desenvolvimento de programas preventivos e da promoção de saúde mental. In S. G. Murta, C. L. França, K. B. Santos, & L. Polejack (org.). Prevenção e promoção em saúde mental: Fundamentos, planejamento e estratégias de intervenção. Novo Hamburgo, RS: Sinopsys., 2015. p.168-191.

PEREIRA, H. P.; SANTOS, F. V.; M, M. A. Saúde Mental de Docentes em Tempos de Pandemia: Os Impactos das Atividades Remotas. Boletim de Conjuntura (BOCA), Boa Vista, v. 3, n. 9, p. 26-32, aug. 2020. ISSN 2675-1488. Disponível em: https://revista.ufrr.br/boca/article/view/Pereiraetal. Acesso em 12 março 2021. doi: http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.3986851

POSSEBON, E. P. G.; POSSEBON, F. Descobrir O Afeto: Uma Proposta de Educação Emocional na Escola. Revista Contexto & Educação, v. 35, n. 110, p. 163-186, 2 jan. 2020. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2020.110.163-186

SARAIVA, K; TRAVERSINI, C. S. LOCKMANN, K. A educação em tempos de COVID-19: ensino remoto e exaustão docente. Práxis educativa. Ponta Grossa, PR. Vol. 15 (2020), e2016289, p. 1-24, 2020. https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.15.16289.094

SCHEFFLER, N.; DALLE MULLE, R.; VERSUTI, F. M. Competências socioemocionais e habilidades sociais no contexto da educação científica. Pesquisas e Práticas Educativas, v. 1, 4 set. 2020. Disponível em: <https://epf.unesp.br/pepe/index.php/pepe/article/view/16>. Acesso em 12 março 2021. https://doi.org/10.47321/PePE.2675-5149.2020.1.e202015

SILVA, A. H.; FOSSÁ, M. I. T. ANÁLISE DE CONTEÚDO: EXEMPLO DE APLICAÇÃO DA TÉCNICA PARA ANÁLISE DE DADOS QUALITATIVOS. Qualitas Revista Eletrônica, [S.l.], v. 16, n. 1, Maio 2015. ISSN 1677-4280. Disponível em: <http://revista.uepb.edu.br/index.php/qualitas/article/view/2113>. Acesso em 12 março 2021. doi: http://dx.doi.org/10.18391/qualitas.v16i1.2113

TOSTES, M. V. et al. Sofrimento mental de professores do ensino público. Saúde em Debate [online]. 2018, v. 42, n. 116, pp. 87-99. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/sdeb/a/wjgHn3PzTfsT5mQ4K8JcPbd/?lang=pt> Acesso em 12 março 2021. https://doi.org/10.1590/0103-1104201811607

VIEIRA, M. N. F., ANTONELLI-PONTI, M., VERSUTI, F. M. Ressignificando a Presencialidade no Contexto da Formação de Professores: o potencial formativo do uso de vídeos-relatos. In: Anais do CietEnped São Carlos (2020) https://cietenped.ufscar.br/submissao/index.php/2020/article/view/1363/1032. Acesso em 15 de março 2021.

ZAIDAN, J. M.; GALVÃO, A. C. “COVID19 e os abutres do setor educacional: a superexploração da força de trabalho escancarada”. In: AUGUSTO, C. B.; SANTOS, R. D. (orgs.). Pandemias e pandemônio no Brasil. São Paulo: Instituto Defesa da Classe Trabalhadora, 2020.

Published

2021-06-24

How to Cite

ANTONELLI PONTI, M.; LOPES DE OLIVEIRA, A. .; OLIVÉRIO-NAEGELI, R. . Promoting socio-emotional competencies in remote mode: the teacher’s crossing : a travessia do professor. Olhares & Trilhas, [S. l.], v. 23, n. 2, p. 519–537, 2021. DOI: 10.14393/OT2021v23.n.2.60109. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/60109. Acesso em: 22 jul. 2024.