Ensino de língua e o multilinguismo, multiculturalismo/interculturalismo: a necessidade de uma nova postura pedagógica

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/OT2021v23.n.3.60061

Keywords:

Ensino de língua, Multilinguismo, Multiculturalismo, Letramento crítico

Abstract

ABSTRACT: This article aims to expose some theoretical reflections for the teaching role in the face of a multilingual and multicultural / intercultural student body as well as a brief pedagogical report reflecting on the need for a change in the pedagogical posture in the face of hybrid productions, produced by students, which are the results of contemporary society. Thus, the study dialogues with authors such as (LEFFA; IRALA, 2014), (BAUMAN, 2005), (CANCLINI, 1997, 2000), CAZDEN, C.; COPE, B.; FAIRCLOUGH, N .; GEE (1996), HALL (2006), ROJO (2012, 2013), among others, who discuss the plural context of this globalized society and the need for a critical pedagogy accompanied by multiple literacies. The considerations presented revealed that thinking about multilingualism and interculturality, based on the diversity of language in different genres, develop mechanisms to offer quality teaching, thus emerging a new pedagogy. It is hoped that the reflections contemplated here, can contribute to the spaces of education, both in reception and in reproduction, regarding the improvement of pedagogical practices aimed at the development of multiliteracy, critical literacy and authorship.

 

KEYWORDS: Language teaching. Multilingualism. Multiculturalism. Critical literacy.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria José Basso Marques Basso Marques, Universidade Federal de Mato Grosso

Doutoranda em Estudos de Linguagem pela Universidade Federal de Mato Grosso.

Flávia Girardo Botelho Borges, Universidade Federal de Mato Grosso

Doutora em Letras, Universidade Federal de Pernambuco

References

LENCAR, M. C. M. Breve panorama dos estudos de letramento (s) no Brasil – dos alfabetismos aos multiletramentos. Revista UNILETRAS, Ponta Grossa-PR, v. 37, n. 1, p.123-139. jan/jun. 2015. Disponível: https://doi.org/10.5212/uniletras.v.37i1.0009 Acesso em: nov. de 2020

BALTAR, M.; BEZERRA, C. Paulo Freire e os estudos críticos do letramento: o sulear e a relação Norte – Sul. v. 15, n. 15, 2014. Revista Línguas & Letras. Disponível em: http://e-revista.unioeste.br/index.php/linguaseletras/issue/view/665/showToc Acesso em: 19 nov. 2020.

BAUMAN, Z. Identidade: Entrevista a Benedetto Vecchi. Tradução: Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro. Jorge Zahar Editora. 2005. 105 p. https://doi.org/10.21665/2318-3888.v3n5p290-295

BRASIL, Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

CANCLINI, N. G. Culturas Híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. Tradução de Ana Regina Lessa e Heloisa Pezza Cintrão. São Paulo. EDUSP, 1997. p. 283-350.

CANCLINI, N. G. Introdução à edição de 2001: As culturas híbridas em tempo de globalização. In: ______. Culturas Híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2000. p. XVII-XLIII. https://doi.org/10.11606/d.11.2019.tde-20190821-124345

HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade. Traduação: Tomaz Tadeu da Silva, Guaracira Lopez Louro. Rio de Janeiro, DP&A, 2006. p.102

LEIRIA, I. Português língua segunda e língua estrangeira: investigação e ensino. Idiomático. Revista Digital de Didáctica de PLNM 3, 2004, p. 1-11. Disponível em: http://cvc.instituto-camoes.pt/idiomatico/03/01.html Acesso em dez. 2020. https://doi.org/10.17771/pucrio.ple.52766

LEFFA, V. J.; IRALA, V. B. O ensino de outra(s) língua(s) na contemporaneidade: questões conceituais e metodológicas. In: LEFFA, V. J.; IRALA, V. B. (Orgs.). Uma espiadinha na sala de aula: ensinando línguas adicionais no Brasil. Pelotas: Educat, 2014, p. 2148. https://doi.org/10.1590/s1984-63982008000100007

MASSEY, D. Um sentido global do lugar. In: ARANTES, A. (Org.). O espaço da diferença. Campinas: Papirus, 2000. p. 175 - 185.

NASCIMENTO, L. J. do. et al. Educomunicação: um projeto de inserção social na escola Desembargador Milton Armando Pompeu de Barros em Colíder Mato Grosso. In: GUILHERME, W. D. (org.). A Educação no Âmbito do Político e de suas Tramas 4 . 1. ed. Ponta Grossa: Atena Editora, 2019. p. 263-272. Disponível em: https://www.atenaeditora.com.br/post-ebook/2874 Acesso em: 11 de abr. 2020. https://doi.org/10.22533/at.ed.68719231224

ROJO, R. Pedagogia dos Multiletramentos: diversidade cultural e de linguagens na escola. In: ROJO, R.; MOURA, E. (orgs.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012. 264 p. 11-31. https://doi.org/10.18676/cadernoscenpec.v2i1.102

ROJO, R. Gêneros do discurso do círculo de Bakhtin e multiletramentos. In: ROJO, R. H.; MOURA, E. (orgs.). Escola conectada: os multiletramentos e as TICs. 1ª ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2013.p. 13-36. https://doi.org/10.22168/2237-6321.6.6.2.408-413

Published

2021-08-22

How to Cite

BASSO MARQUES, M. J. B. M.; GIRARDO BOTELHO BORGES, F. . Ensino de língua e o multilinguismo, multiculturalismo/interculturalismo: a necessidade de uma nova postura pedagógica. Olhares & Trilhas, [S. l.], v. 23, n. 3, p. 1017–1032, 2021. DOI: 10.14393/OT2021v23.n.3.60061. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/60061. Acesso em: 23 nov. 2024.