Textos multimodais no ensino de língua espanhola e letramentos críticos
reflexões e análises
DOI:
https://doi.org/10.14393/OT2021v23.n.3.59908Keywords:
Letramento crítico, Multimodalidade, Cercanía JovenAbstract
In this text, multimodal activities present in the book Cercanía Joven de lingua española are analyzed, observing how they can favor a work focused on critical literacy. This work is justified because it contributes to the scientific production of teaching and learning foreign languages, as it focuses on two relevant themes in the current Brazilian educational context: critical literacy and the development of textbooks. The analyzes point to the fact that the multimodal activities present in the book in question maximize the relationship between the student and the proposal from the perspective of critical literacy, however, the work with the texts can still be deepened in order to contemplate other aspects, such as gender issues and social practices for a more critical view.
Downloads
References
BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. In: BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo, SP: Martins Fontes, 1992. p. 277-326.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, 23 dez. 1996.
BRASIL. Lei nº 11.161, de 5 de agosto de 2005. Dispõe sobre o ensino da língua espanhola. Diário Oficial da União, 8 ago. 2005.
BRASIL. Ministério da Educação. Base nacional comum curricular. Brasília, DF, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf Acesso em: 22 jun. 2019.
BRASIL. Guia de livros didáticos PNLD 2015: língua estrangeira moderna: ensino médio. Brasília, DF: Fundo Nacional de Desenvovimento da Educação, 2014.
BRASIL. Orientações curriculares para o ensino médio: linguagens, códigos e suas tec- nologias. Brasília, DF: Secretaria de Educação Básica, 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/book_volume_01_internet.pdf Acesso em: 9 out. 2019.
BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais: ensino médio: linguagens, códigos e suas tecnologias. Brasília, DF: Secretaria de Educação Básica, 2000. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/blegais.pdf Acesso em: 18 mar. 2020.
BRASIL. Programa ensino médio inovador. Brasília, DF: Secretaria de Educação Básica, 2011.
COIMBRA, L.; CHAVES, L. S.; BARCIA, P. L. Cercanía joven: espanhol 3º ano: ensino médio. São Paulo, SP: SM, 2013.
COPE, B.; KALANTZIS, M. Multiliteracies: literacy learning and the design of social futures. London: Routledge, 2000.
DUBOC, A. P. M.; FERRAZ, D. M. Letramentos Críticos de professores de inglês: Currículos e perspectivas em expansão. In: Revista X, v.1, p.19-32, 2011. https://doi.org/10.5380/rvx.v1i1.23056
FERNÁNDEZ, F. M. “El Español en Brasil”. In: SEDYCIAS, J. (Org.). O Ensino do Espanhol no Brasil: passado, presente, futuro. São Paulo: Parábola Editorial, 2005, p. 14-34.
FRANÇA, S. S. Desafios da prática do professor de Língua Espanhola no Brasil. Revista Saberes da Unijipa, v. 1, p. 28-39, 2017.
GEE, J. P. Situated language and learning: a critique of traditional schooling. London: Routledge, 2004.
KRESS, G. Design and transformation: new theories of meaning. In: COPE, B.; KALANTZIS, M. Multiliteracies: Literacy learning and the design of social futures. London: Routledge, 2000, p. 153-61.
KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Reading images: the grammar of visual design. 2. ed. London: Routledge, 2006.
KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Multimodal discourse: the modes and media of contemporary communication. London: Arnold, 2001.
KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Reading images: the grammar of visual design. London: Routledge, 1996.
LANKSHEAR, C.; KNOBEL, M. New literacies: changing knowledge and classroom learning. Buckingham: Open University, 2003.
LANKSHEAR, C.; KNOBEL, M. Pesquisa pedagógica: do projeto à implementação. Porto Alegre, RS: Artmed, 2008.
LANKSHEAR, C.; KNOBEL, M. Sampling “the new” in new literacies. In: M. Knobel & C. Lankshear. (Eds.). A new literacies sampler. New York, NY: Peter Lang, 2007. p. 1-24.
LANKSHEAR, C.; SNYDER, I. A.; Green, B. Teachers and technoliteracy: managing literacy, learning and new technology in schools. Sydney: Allen & Unwin, 2010.
LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Métodos de coleta de dados: observação, entrevista e análise documental. In: LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagem qualitativa. São Paulo, SP: EPU, 1986. p. 25-44.
MENEZES DE SOUZA, L. M. T. Para uma redefinição do letramento crítico: conflito e produção de significação. In: MACIEL, R. F.; ARAUJO, V. A. Formação de professores de línguas: ampliando perspectivas. Jundiaí, SP: Paco, 2011. p.128-39.
MONTE MÓR, W. Critical literacies in the brazilian university and in the elementary/secondary schools: the dialects between the global and the local. In: MACIEL, R. F.; ARAUJO, V. A. Formação de professores de línguas: ampliando perspectivas. Jundiaí, SP: Paco, 2011. p. 307-13.
MONTE MÓR, W. Caderno de orientações didáticas para EJA: inglês. São Paulo, SP: Secreta- ria Municipal de Educação, 2010. Disponível em: http://portal.sme.prefeitura.sp.gov.br/Portals/1/Files/16100.pdf Acesso: 15 jun. 2019.
MONTE MÓR, W. Crítica e letramentos críticos: reflexões preliminares. In: MACIEL, R. F.; ROCHA, C. H. Língua estrangeira e formação cidadã: por entre discursos e práticas. Campinas, SP: Pontes, 2013. p. 31-50.
MONTE MÓR, W. Foreign languages teaching, education and the new literacies studies: ex- panding views. In: GONÇALVES, G. R. et al. (Orgs.). New challenges in language and literature. Belo Horizonte, MG: Universidade Federal de Minas Gerais, 2009. https://doi.org/10.14393/19834071.2016.36163
MUSPRATT, S.; LUKE, A.; FREEBODY, P. (Eds.). Constructing critical literacies: teaching and learning textual practice. New York, NY: Hampton, 1997.
RAJAGOPALAN, K. Política linguística: do que é que se trata, afinal? In: NICOLAIDES, C. et al. (Orgs.). Política e políticas linguísticas. Campinas, SP: Pontes, 2013. p. 19-42.
ROJO, R. Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo, SP: Parábola, 2009.
ROJO, R. Pedagogia dos multiletramentos: diversidade cultural e de linguagens na escola. In: ROJO, R.; MOURA, E. (Orgs.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012, p. 11-31.
STREET, B. Literacy in theory and practice. Cambridge: Cambridge University, 1984.
STREET, B. Letramentos Sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. Tradução: Marcos Bagno. 1. ed.. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.
VALLE, J. La lengua, patria común: la hispanofonía y el nacionalismo panhispánico. In: VALLE, J. (Ed.). La lengua, ¿patria común? Ideas e ideologías del español. Madri: Iberoamericana, 2007. p. 31-56.