Projeto Biblioteca em casa

leitura, registro e observações de uma experiência em tempos de pandemia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/OT2021v23.n.2.59684

Keywords:

Library, Literary Reading, Record, Pandemic Projects

Abstract

The literature book and the act of reading do not approach children in an innate way, they are cultural goods that need to be learned in the interaction with the object and with the more experienced other. In a context of a pandemic, this contact with each other and with cultural assets was far from students, it was with this in mind that two teachers from the early years of elementary school developed a literary reading project. Thus, this work aims to present an experience report developed in the year 2020, with students of the fourth year of elementary school, in a Municipal School in the city of Uberlândia-MG. The purpose of this project was to encourage students to approach literary reading during the period of social isolation and to expand the artistic, literary and imaginary universe of the students involved. The pedagogical practices of this report are based on Arena (2010); Candido (2004); Chambers (2007a; 2007b); Freire (1996); Lopes (2009) and Vigotski (2009). At the end of the project, we noticed that the children actively participated in the activities that in general moved the library's collection, expanded the students' literary reading and stimulated the creation process through the records made.

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Author Biography

Raquel Pereira Soares, Universidade Federal de Uberlândia

Formada em Pedagogia (2010) pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU).

Mestre em Educação (2013) na linha de Saberes e Práticas da Faculdade de Educação (UFU).

Atualmente professora na Prefeitura Municipal de Uberlândia, na Escola Professor Valdir Araújo nas séries iniciais do Ensino Fundamental; Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Faculdade de Educação na Universidade Federal de Uberlândia de Uberlândia -Linha de Saberes e Práticas - tema: O ensino da produção de contos com crianças;

Bolsista CAPES no Programa de Doutorado-sanduíche no Exterior (PSDE) na Universidade de Zaragoza, na Faculdade de Ciências Humanas e de Educação Campus Huesca - período: Outubro 2018 - Março 2019.

Membro do grupo de estudos e pesquisas Lecturi vinculado ao mesmo programa de Pós- Graduação.

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Published

2021-06-27

How to Cite

PEREIRA SOARES, R. . Projeto Biblioteca em casa: leitura, registro e observações de uma experiência em tempos de pandemia. Olhares & Trilhas, [S. l.], v. 23, n. 2, p. 809–828, 2021. DOI: 10.14393/OT2021v23.n.2.59684. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/59684. Acesso em: 22 jul. 2024.