Digital literacy and teacher practices
the Portuguese teaching in contexts of Covid-19 Pandemic
DOI:
https://doi.org/10.14393/OT2021v23.n.2.59618Keywords:
Portuguese language, Remote teaching, Digital literacy, PandemicAbstract
The teaching of Portuguese in the remote classroom setting, due to the Covid-19 Pandemic, has implied “arrangements” in teaching activities, from how to teach to how to assess students' learning. These “arrangements”, between knowledge and practice, placed particular emphasis on the uses of Digital Technologies in the educational context. This research is an exploratory qualitative investigation, which set out to investigate the perspectives of teachers on the implications of students' digital literacy and the redirection of their pedagogical practices. For this, we dialogue with Fabrício (2006), Rojo and Moura (2019), Coscarelli and Ribeiro (2017), Prensky (2010), among others. The results indicate, on the one hand, that making use of emerging technologies is not enough to guarantee students' learning. On the other hand, the practices of reading, writing, and linguistic analysis, through which multimodal texts are read and produced, are a sine qua non for proposing classes that consider multimodality and digital genres.
Downloads
References
COSCARELLI, C. V. Alfabetização e letramento digital. In: COSCARELLI, C. V.; RIBEIRO, A. E. (orgs.). Letramento digital: aspectos sociais e possibilidades pedagógicas. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017.
COSCARELLI, C. V.; RIBEIRO, A. E. Letramento digital: aspectos sociais e possibilidades pedagógicas. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017.
DUDENEY, G.; HOCKLY, N.; PEGRUM, M. Letramentos digitais. Tradução de Marcos Marcionilo. São Paulo: Parábola Editorial, 2016.
FABRÍCIO, B. Linguística Aplicada como Espaço de “Desaprendizagem”: Redescrições em Curso. In: Por uma linguística aplicada indisciplinar/ Branca Fabrício [et al]; organizador Luiz Paulo da Moita Lopes - São Paulo: Parábola Editorial, 2006.
FRADE, I. C. A. S. Alfabetização digital: problematização do conceito e possíveis relações com a pedagogia. In: COSCARELLI, C. V.; RIBEIRO, A. E. Letramento digital: aspectos sociais e possibilidades pedagógicas. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017.
GERALDI, J. W. Portos de Passagem. São Paulo: Martins Fontes, 2013.
HODGES, C.et al. The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning. EDUCAUSE Review, 2020. Disponível em: https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning#fn3. Acesso em: 16 maio 2020.
MAFRA, N. D. F.; COSCARELLI, C. V. Linguagem, NTIC e a sala de aula: o que propõem as pesquisas de intervenção. Rev. bras. linguist. apl., Belo Horizonte, v. 13, n. 3, p. 899-917, set. 2013. Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-63982013000300011&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 08 dez. 2020. http://dx.doi.org/10.1590/S1984-63982013000300011.
MARCUSCHI, L. A. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.
MOITA. L. Por uma Linguística Aplicada Interdisciplinar. Branca Fabrício [et al.] organizador Luiz Paulo da Moita Lopes - São Paulo: Parábola Editorial, 2006.
MORAES; R.; GALIAZZI, M. C. Análise textual discursiva. 3. ed. Ed. Unijuí, 2016.
NOVAIS, A. E. Lugar das interfaces digitais no ensino de leitura. In: COSCARELLI, C. V. (org.). Tecnologias para aprender. São Paulo: Parábola Editorial, 2016.
PENNYCOOK, A. A linguística Aplicada dos anos 90: em defesa de uma abordagem crítica. In: SIGNORINI, I.; CAVALCANTI, M.C. (orgs.) Linguística Aplicada e Transdisciplinaridade. 2 ed. Campinas: Mercado de Letras, 1998.
PRENSKY, M. Teaching digital natives: partnering for real learning. Foreword by Stephen Heppel. Califórnia: Corwin, 2010.
RIBEIRO, A. E. Leitura, escrita e tecnologia: questões, relações e provocações. In: COSCARELLI, C. V. (org.). Tecnologias para aprender. São Paulo: Parábola Editorial, 2016.
RIBEIRO, A. E. Educação e tecnologias digitais: ciclos da precariedade diante da pandemia. [s.l., s.n], 2020. 1 vídeo (1h 33min 25seg). Publicado pelo canal da Associação Brasileira de Linguística. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=_-lfTZT7oFI.2020. Acesso em: 25 de jun. 2020.
ROJO, R. Pedagogia dos multiletramentos: diversidade cultural e de linguagens na escola. In: ROJO, R.; MOURA, E. Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.
ROJO, R; MOURA, E. Letramentos, mídias, linguagens. São Paulo: Parábola Editorial, 2019.
SAMPIERI, R. H.; COLLADO, C. F.; LUCIO, M. P. B. Metodologia da Pesquisa. Tradução de Daisy Vaz de Moraes. 5.ed. Porto Alegre: Penso, 2013.
SANTOS, N. A. DOS; SANTOS, R. A. DOS. Tecnologias digitais e ensino remoto: reflexões outras sobre as precariedades diante da pandemia. Revista da ABRALIN, v. 19, n. 2, p. 1-5, Disponível em: https://revista.abralin.org/index.php/abralin/article/view/1568/1563. Acesso em: 17 ago. 2020. https://doi.org/10.25189/rabralin.v19i2.1568
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 17. ed. Petrópolis: Vozes, 2014. https://doi.org/10.5212/OlharProfr.v.17i2.0010
XAVIER, A. C. Desafio do hipertexto e estratégias de sobrevivência do sujeito contemporâneo (Challenge hypertext and survival strategies of the subject of contemporary). Estudos da Língua(gem), [S. l.], v. 13, n. 2, p. 73-90, 2015. DOI: 10.22481/el.v13i2.1302. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/1302. Acesso em: 8 dez. 2020. https://doi.org/10.22481/el.v13i2.1302