Digital literacy and teacher practices

the Portuguese teaching in contexts of Covid-19 Pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/OT2021v23.n.2.59618

Keywords:

Portuguese language, Remote teaching, Digital literacy, Pandemic

Abstract

The teaching of Portuguese in the remote classroom setting, due to the Covid-19 Pandemic, has implied “arrangements” in teaching activities, from how to teach to how to assess students' learning. These “arrangements”, between knowledge and practice, placed particular emphasis on the uses of Digital Technologies in the educational context. This research is an exploratory qualitative investigation, which set out to investigate the perspectives of teachers on the implications of students' digital literacy and the redirection of their pedagogical practices. For this, we dialogue with Fabrício (2006), Rojo and Moura (2019), Coscarelli and Ribeiro (2017), Prensky (2010), among others. The results indicate, on the one hand, that making use of emerging technologies is not enough to guarantee students' learning. On the other hand, the practices of reading, writing, and linguistic analysis, through which multimodal texts are read and produced, are a sine qua non for proposing classes that consider multimodality and digital genres.

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Author Biographies

Nádson Araújo dos Santos, Universidade Federal de Alagoas

Doutorando e Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal de Alagoas (UFAL), na linha de pesquisa: Educação e Linguagem. Especialista em Metodologia do Ensino de Língua Portuguesa, Literatura e Língua Inglesa e em Tecnologias Educacionais. Graduado em  Sistemas de Informação, Letras Português/Inglês e Pedagogia. Professor do Ensinor Superior na graduação e na pós-graduação. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Didática da Leitura, da Literatura e da Escrita (Gellite).

Wilton Petrus dos Santos, Universidade Federal de Alagoas

Doutorando e Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal de Alagoas (UFAL), com ênfase de pesquisa em Educação, Linguagem, Linguística e os estudos da Perspectiva Dialógica do Discurso. Especialista em Metodologia do Ensino de Língua Portuguesa, Literatura e Artes. Graduado em Letras Português e suas Literaturas pela UFAL. Professor e coordenador do curso de Letras da Faculdade Impacto Maceió. É membro do Grupo de Pesquisa em Didática da Leitura, da Literatura e da Escrita (GELLITE/UFAL).

Adriana Cavalcanti dos Santos, Universidade Federal de Alagoas

Pós-Doutora em Ciências da Educação pela Universidade do Porto - Portugal; Doutora em Educação na linha Educação e Linguagem (UFAL); Mestra em Educação na linha Educação e Linguagem (UFAL); Especialista em Avaliação Educacional de Língua Portuguesa (UFPE), Especialista em Conteúdos Programáticos de Língua Portuguesa (UPE); Licenciada em Pedagogia (UPE) e Licenciada em Letras pela Autarquia de Ensino Superior de Arcoverde (AESA). Professora Adjunta do Centro de Educação da Universidade Federal de Alagoas, atuando nos cursos de graduação e de pós-graduação. Professora dos quadros permanentes dos Programas de Pós-Graduação em Educação (PPGE) e de Ensino de Ciências e Matemática (PPGECIM). Avaliadora ad hoc de Cursos Superiores (BASIs/INEP/MEC). Líder do Grupo de Estudo e Pesquisa em Didáticas de Leitura, da Literatura e da Escrita (GELLITE).

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Published

2021-06-24

How to Cite

ARAÚJO DOS SANTOS, N.; PETRUS DOS SANTOS, W.; CAVALCANTI DOS SANTOS, A. Digital literacy and teacher practices: the Portuguese teaching in contexts of Covid-19 Pandemic. Olhares & Trilhas, [S. l.], v. 23, n. 2, p. 373–392, 2021. DOI: 10.14393/OT2021v23.n.2.59618. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/59618. Acesso em: 22 nov. 2024.