Virtual reading meetings at Youth and Adult Education
limits and possibilities of pedagogical practices in pandemic times
DOI:
https://doi.org/10.14393/OT2021v23.n.2.59086Keywords:
Educação de Jovens e Adultos (EJA); Leitura em voz alta; Pandemia; Covid-19; Estudos dirigidos à distância., Educação de Jovens e Adultos (EJA);, Leitura em voz alta;, Pandemia;, Covid-19;, Estudos dirigidos à distância.Abstract
This paper aimed to historicize and problematize part of the pedagogical path executed by teachers and students of a group of Early Years of Youth and Adults Education of a federal public school, in Porto Alegre-RS, during the period of school closure due to the COVID-19 pandemic. The question that guided the investigation was: how to promote reading practices in Youth and Adults Education in the context of remote studies? As a result of this issue, the investigation discusses reading aloud as a strategy to bring students closer to literary texts. As a theoretical framework, we used recent studies produced regarding the intersection of pandemics and Education together with authors who discuss the reading, such as Michèle Petit (2008; 2009). The methodology used was action-research. The research material produced consisted of interviews, observations, and notes in a field diary. The results indicated limits and possibilities for implementing virtual reading meetings at Youth and Adults Education. Thus, it was possible to register difficulties encountered by the Youth and Adults Education public, in the context of the modality invisibility and digital exclusion. At the same time, the potential of these meetings was observed in maintaining the students’ bond with the school, as well as reading aloud as a strategy to bring together early readers with different literary genres.
Downloads
References
ALBUQUERQUE, E. B. C.; MORAIS, A. G.; FERREIRA, A. T. B. A relação entre alfabetização e letramento na Educação de Jovens e Adultos: questões conceituais e seus reflexos nas práticas de ensino e nos livros didáticos. In: LEAL, T. F., ALBUQUERQUE, E.B., MORAIS, A. G. Alfabetizar letrando na EJA: fundamentos teóricos e propostas didáticas. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013, p. 13 - 32.
BELINTANE, C. Oralidade, alfabetização e leitura: enfrentando diferenças e complexidades na escola pública. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 36, n. 3, p. 685-703, set./dez. 2010. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/28256 Acesso em 25 jan. 2021. https://doi.org/10.1590/s1517-97022010000300003
BIRMAN, J. O sujeito na contemporaneidade: Espaço, dor e desalento na atualidade. 3ª ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2020.
BOCASANTA, D. M.; WANDERER, F.; KNIJNIK, G. Dispositivo de tecnocientificidade e Educação de Jovens e Adultos (EJA). Educação. Santa Maria, v. 44, 2019, p. 1-20. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/30910/pdf. Acesso em: 20/01/2021. https://doi.org/10.5902/1984644430910
BRENMAN, I. Através da vidraça da escola: uma reflexão sobre a importância da leitura em voz alta de obras literárias na educação. Dissertação (Mestrado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2003. https://doi.org/10.11606/d.48.2020.tde-09122019-165833
BUTLER, J. Vida precária: os poderes do luto e da violência. 1. ed., Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019.
CANDIDO, A. O direito à literatura. In: CANDIDO, A. Vários Escritos. 5. ed. Rio de Janeiro: Ouro sobre azul, 2011. p. 171-193.
CASTRILLÓN, S. O direito de ler e de escrever. São Paulo: Pulo do Gato, 2011.
CHARTIER, R. Do códige ao monitor: A trajetória do escrito. Estudos Avançados, São Paulo, v. 8, n. 21, p. 185-199, agosto 1994. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-40141994000200012&lng=en&nrm=iso Acesso em 26 jan. 2021. https://doi.org/10.1590/s0103-40141994000200012
COSTA, M. V. Pesquisa-ação, pesquisa participativa e política cultural da identidade. In: COSTA, M. V. (org.). Caminhos Investigativos II: outros modos de pensar e fazer pesquisa em educação. 2. ed., Rio de Janeiro: Lamparina editora, 2007.
DUSSEL, I. La escuela en la pandemia. Reflexiones sobre o escolar en tiempos dislocados. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 15, p. 1-16, 2020. Disponível em: https://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/16482/209209213513. Acesso em: 23 Jan. 2021. https://doi.org/10.5212/praxeduc.v.15.16482.090
ENZWEILER, D. A.; BIRNFELDT, C. Escola e tecnologias digitais: considerações para um diálogo. In: LOUREIRO, C. B.; LOPES, M. C. (Orgs.). Inclusão, aprendizagem e tecnologias em educação: pensar a educação no século XXI. 1. ed. São Paulo: Pimenta cultural, 2021. p. 216-223. Disponível em: https://www.pimentacultural.com/inclusao-aprendizagem?fbclid=IwAR1hyNaKFFmCGa6_LVc39EKBGA-waoezehkS4LXK3wjO1r6cGNfx8oIevG4. Acesso em: 21/01/2021. https://doi.org/10.31560/pimentacultural/2021.434.216-223
EVARISTO, C. Olhos d’água. 1ª ed. Rio de Janeiro: Pallas: Fundação Biblioteca Nacional, 2016.
FALLER, H.; VIDALI, V. Cem: O que aprendemos na vida. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2018.
FANTINATO, M. C.et al. "Não olha para a cara da gente": ensino remoto na EJA e processos de invisibilização em contexto de pandemia. Latinoamericana de Etnomatemática, v. 13, ed. 1, p. 104-124, 2020. Disponível em: https://www.revista.etnomatematica.org/index.php/RevLatEm/article/view/598/501. Acesso em: 21/01/2021. https://doi.org/10.22267/relatem.20131.44
FERREIRA, L. H.; BARBOSA, A.. Lições de quarentena: limites e possibilidades da atuação docente em época de isolamento social. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 15, p. 1-24, 20 jul. 2020. Disponível em: https://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/15483. Acesso em: 21/01/2021 https://doi.org/10.5212/praxeduc.v.15.15483.076
HATTGE, M. D. Lógica 24/7 e performatividade no contexto da pandemia. In: LOUREIRO, C. B.; LOPES, M. C. (Orgs.). Inclusão, aprendizagem e tecnologias em educação: pensar a educação no século XXI. 1. ed. São Paulo: Pimenta cultural, 2021. p. 52-57. Disponível em: https://www.pimentacultural.com/inclusao-aprendizagem?fbclid=IwAR1hyNaKFFmCGa6_LVc39EKBGA-waoezehkS4LXK3wjO1r6cGNfx8oIevG4. Acesso em: 21/01/2021. https://doi.org/10.31560/pimentacultural/2021.434.52-57
LEITE, A. R. A trajetória dos alunos ingressantes na turma Alfa 1/2001 no Colégio de Aplicação da UFRGS: Problematizando afastamentos e permanências. Dissertação (Mestrado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2014. Disponível em: http://www.bibliotecadigital.ufrgs.br/da.php?nrb=000968289&loc=2015&l=ea22aadc9e972489 Acesso em 26 Jan. 2021.
LOCKMANN, K. Crise, educação e expulsão. In: LOUREIRO, C. B.; LOPES, M. C. (Orgs.). Inclusão, aprendizagem e tecnologias em educação: pensar a educação no século XXI. 1. ed. São Paulo: Pimenta cultural, 2021. p. 73-81. Disponível em: https://www.pimentacultural.com/inclusao-aprendizagem?fbclid=IwAR1hyNaKFFmCGa6_LVc39EKBGA-waoezehkS4LXK3wjO1r6cGNfx8oIevG4. Acesso em: 21/01/2021. https://doi.org/10.31560/pimentacultural/2021.434.73-81
MORGATO, J. C., et al. (2020). Transformações educativas em tempos de pandemia: do confinamento social ao isolamento curricular. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 15, 1-10, 20 jul. 2020. Disponível em: https://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/16197. Acesso em: 21/01/2021. https://doi.org/10.5212/praxeduc.v.15.16197.062
OLIVEIRA, M. A. A.; ARAÚJO, A. K.G. Leitura em voz alta e discussões orais: estratégias de ensino nas aulas de Língua Portuguesa. Ensino Em Re-Vista. Uberlândia, MG, v. 26, n. 3, p. 763-785. set./dez./2019. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/50984/27099 Acesso em: 25 jan. 2021. https://doi.org/10.14393/er-v26n3a2019-7
PASTORELLO, L. M. Leitura em voz alta e apropriação da linguagem escrita pela criança. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo. São Paulo: s.n., 2010a. https://doi.org/10.11606/t.48.2010.tde-20042010-154846
PASTORELLO, L M. Entrevista com Lucila Pastorello, consultora e assessora de ações de incentivo à leitura. 15 abr. 2010. In: Ecofuturo. Disponível em: http://www.ecofuturo.org.br/ Acesso em: 26 jan. 2021.
PETIT, M. Os jovens e a leitura: uma nova perspectiva. São Paulo: Editora 34, 2008.
PETIT, M. A arte de ler: ou como resistir à adversidade. São Paulo: Editora 34, 2009.
SABINO, F. O homem nu. In: SABINO, F. O homem nu. Rio de Janeiro: Record. 1984, p. 65-68.
SCHWARTZ, S. Alfabetização de Jovens e Adultos: teoria e prática. 3. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.
SOARES, M. B. As condições sociais da leitura: uma reflexão em contraponto. In: SILVA, E. T. da; ZILBERMAN, R. Leitura: perspectivas interdisciplinares. 5. ed. São Paulo: Ática, 2004, p. 18-29.
TRAVERSINI, C.; LOCKMANN, K. Escolarização delivery. Textura. FISS, D. M. L.; UBERTI, L. (orgs.). Quarentenário Pequeno Breviário dos Tempos de Pandemia. v. 23, n. 53. p. 447-514. Disponível em: http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/txra/article/view/6348 Acesso em: 20/05/2021. https://doi.org/10.29327/227811.23.53-21
VEIGA-NETO, A. Mais uma Lição: sindemia covídica e educação. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 45, n. 4. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2175-62362020000400203&lng=en&nrm=iso Acesso em: 25/01/2021. https://doi.org/10.1590/2175-6236109337
VERÍSSIMO, L. F. Natal. In: VERÍSSIMO, L. F. Ironias do tempo. 1ª ed. São Paulo: Objetiva, 2018.
VICCINI, C. G. Professor mediador, aluno leitor. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 10, 2011, Anais, Curitiba: PUCPR, 2011 p. 14604-14612. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/CD2011/pdf/5323_3946.pdf Acesso em: 20/01/2021.
ZORDAN, P.; ALMEIDA, V. D. Parar pandêmico: educação e vida. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 15, p. 1-18, 20 jul. 2020. Disponível em: https://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/15481/209209213435. Acesso em: 20/01/2021. https://doi.org/10.5212/praxeduc.v.15.15481.077