Os PRIMEIROS REFUGIADOS DE TEATRO NA TERRA-ESCOLA E A ESCUTA DO ARTISTA-ALUNO

Authors

  • Gabriela Neves Guimarães ESEBA - UFU

DOI:

https://doi.org/10.14393/OT2021v23.n.1.59016

Keywords:

Escola básica, Teatro, artista-docente.

Abstract

This research had as objective to analyze the theater teachers experiences of Uberlândia / MG basics schools,  who also participated in the Partilhas Ateliê and Cooperation Network - Theater Learning in the Basic School project. Methodologically, the article involved the resumption of the semi-structured interviews carried out to carry out the master's research entitled "Potentialities of Theater in the basic school: Reflections on artist-teachers of the project Shares in the city of Uberlândia / MG". This present work focused on the analysis and reflection on three emerged themes of the interviews: the first theater teachers in the schools where they work; the importance of the student's place; the artist-teacher senses in the school field. In this way, it is expected, through this study, to open reflective possibilities with regard to the potential of Theater at school and signal possible reflections on how artistic relationships affect the development of creative processes, focusing on working with young people teaching- artists.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARROS, M. Poesia completa. São Paulo: Leva, 2011.

BEY, H. TAZ: Zonas Autônomas Temporárias. Tradução de Patricia Decia e Renato Resende. 1991 Disponível em:
<http://www.mom.arq.ufmg.br/mom/arq_interface/4a_aula/Hakim_Bey_TAZ.pdf>.

BONDÍA, J.L. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, v. 19, 2001.

CARRARA, P. A. S. [Corpo Voz Escuta] Rastros de uma prática, reflexões em processo. 2015. 100 p. Dissertação (Mestrado). Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo.

FREIRE, M.; MELLO, S. L. Relatos da (Con) vivência: crianças e mulheres da Vila Helena nas famílias e na escola. Cadernos de Pesquisa, (São Paulo), n. 56, 1986, p.82-105.

TURINO, Célio. Ponto de Cultura – O Brasil de Baixo para Cima. São Paulo: Anita Garibaldi, 2010.

Published

2021-04-05

How to Cite

NEVES GUIMARÃES, G. Os PRIMEIROS REFUGIADOS DE TEATRO NA TERRA-ESCOLA E A ESCUTA DO ARTISTA-ALUNO . Olhares & Trilhas, [S. l.], v. 23, n. 1, p. 216–231, 2021. DOI: 10.14393/OT2021v23.n.1.59016. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/59016. Acesso em: 23 jul. 2024.