A responsabilidade da prática docente no deslocamento sudeste-nordeste

Authors

  • Violeta Pavão Pampuri Mendes UFOB

DOI:

https://doi.org/10.14393/OT2021v23.n.1.59011

Keywords:

Prática Pedagógica, Deslocamento, Educação Decolonial, Docência, Ensino Superior

Abstract

ABSTRACT: The present essay analyses the teaching practice of workers who displace themselves from Brazil’s southeast to Brazil’s northeast, to teach in countryside universities. The author comprehends that this displacement comes with colonial practices that reflects in classroom conflicts. The research takes place through the author’s displacement, who leaves Rio de Janeiro (RJ) in 2018 and starts to teach in Bahia’s higher education, moving from the meso Vale São-Franciscano to the meso Extremo Oeste Baiano.  The discussions are enhanced by the thoughts of Jota Mombaça (RN), Leda Maria Martins (MG) and Luiz Rufino Rodrigues Junior (RJ), among other theoretician-artist people, with whom is possible to further the investigations on historical restitution, tensing of boundaries, decolonial educational practices, among other relevant issues to this work that take into account social, economic, cultural and historic factors which shape the southeast and northeast colleges. From these issues, the objective of the article is to point ways to educational practices contextualized with the formation of Brazil historical processes and compromised with a healthy relationship with the many territories where the countryside universities are.

KEYWORDS: displacement. decolonial education, teaching. educational practice. higher education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

KILOMBA, Grada. A Máscara .In: KILOMBA, Grada. Memórias da Plantação: episódios de racismo cotidiano. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.

MENDES, Violeta Pavão Pampuri. Cartografias alteradas: corpxs em escavação. 2017. 160 f. Dissertação (Mestrado em Arte e Cultura Contemporânea) – Instituto de Artes, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2017.

AKOTIRENE, Carla. O que é Interseccionalidade? Entrevista concedida para o portal Geledes, 2018. Disponível em https://www.geledes.org.br/o-que-e-interseccionalidade/ Acessado em 29/06/2019 às 16:56h.

CAPELOBO, Walla; KURY, Bruna. Videoperformance Mate o branco dentro de você! 2020. Disponível em https://youtu.be/YQRJR9z6fKY .

MBEMBE, Achille. A ideia de um mundo sem fronteiras. Revista Serrote N. 31. São Paulo: Revista Serrote, 2019. Disponível em: https://www.revistaserrote.com.br/2019/05/a-ideia-de-um-mundo-sem-fronteiras-por-achille-mbembe/ Acessado em 30/06/2019 às 15:53h.

MOMBAÇA, Jota. Entrevista para o site www.negrxs.com. Link:https://www.negrxs.com/dnrx-a-negrxblog/2018/6/28/la-inocencia-blanca-es-un-dispositivo-de-naturalizacin-de-la-violencia?fbclid=IwAR1EimIAq09HxAPhrM8g-d5R_WAJ0GE9j_JTwkTgWdkjmKg4vzUZKEfGws4 Acessado em 15/06/2019 às 18:02h.

___________________. Rumo a uma redistribuição desobediente de gênero e anticolonial da violência! #Publicação comissionada pela Fundação Bienal de São Paulo em ocasião da 32a Bienal de São Paulo - Incerteza Viva. 2016. Disponível em https://issuu.com/amilcarpacker/docs/rumo_a_uma_redistribuic__a__o_da_vi Acesso em 28/07/2019.

O PÓS-COLONIAL não existe. Texto-manifesto coletivo. In: CONGRESO DE ESTUDIOS POSCOLONIALES, 3., 2016. Comunicado dxs corpxs dissidentes racializadxs sobre o epistemicidio e racismo. Disponível em: <https://medium.com/@loposcolonialnoexiste/comunicado-de-lxs-cuerpxs-disidentes-racializadxs-sobre-el-epistemicidio-y-racismo-en-el-iii-d9d21f236950#.s9ytoyur7>. Acesso em: 19/01/2017.

PREFEITURA DE SANTA MARIA DA VITÓRIA (BA). História de Santa Maria da Vitória. Disponível em http://santamariadavitoria.ba.gov.br/site/o-municipio-samavi/ Acessado em 28/06/2019 às 14:59h.

RUFINO, Luis Rufino. Pedagogias das Encruzilhadas. REVISTA PERIFERIA, V. 10, N. 1, JAN./JUN. 2018 - AFRODIÁSPORA E TERREIROS; Publicação eletrônica do Programa de Pós-Graduação em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas – PPGECC/UERJ.ISSN: 1984-9540. Rio de Janeiro: UERJ, 2018. Link: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/periferia/article/view/31504 . Acessado em 18/06/2019.

SANTOS, Sales Augusto dos (Organizador). Ações Afirmativas e Combate ao Racismo nas Américas. Brasília: Ministério da Educação: UNESCO, 2005. Disponível em http://etnicoracial.mec.gov.br/images/pdf/publicacoes/acoes_afirm_combate_racismo_americas.pdf Acessado em 29/07/2019 às 16:28h.

Almeida, Silvio. História da discriminação racial na educação brasileira - Escola da Vila, 2018. Link de acesso: https://www.youtube.com/watch?v=gwMRRVPl_Yw

PERSPECTIVAS ANOS 20 - CONVERSA COM LEDA MARIA MARTINS (2020) 02:00:31. ECA-USP. Disponível em:https://www.youtube.com/watch?v=eggNmvlnk8E&feature=youtu.be

Published

2021-03-31

How to Cite

PAVÃO PAMPURI MENDES, V. A responsabilidade da prática docente no deslocamento sudeste-nordeste. Olhares & Trilhas, [S. l.], v. 23, n. 1, p. 186–201, 2021. DOI: 10.14393/OT2021v23.n.1.59011. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/59011. Acesso em: 22 jul. 2024.