O uso de personagens sob a forma de bonecos como recurso para criação de vínculos afetivos nas aulas de artes visuais para Educação Infantil e Ensino Fundamental Anos Iniciais

Authors

  • Sérgio Rodrigues UFU

DOI:

https://doi.org/10.14393/OT2021v23.n.1.58839

Keywords:

Práticas educativas. Artes visuais. Vínculos afetivos. Bonecos de pano.

Abstract

The text reports educative practices in visual arts carried out between 2010 and 2019, in which the use of characters in the form of cloth dolls was a resource for building and strengthening affective links with artistics content, generating significant experiences for children in Early Childhood and Primary Education.

In this, we tried to emphasize how the preparation of playful learning contexts mediated by puppets allowed the presence of Art in the school environment in a broader way and fostered the creation of exhibition and experiential spaces for the production and exhibition of students’ work, as well as expositions with reproductions of works of art.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Livros
GALVÃO, Izabel. Henri Wallon: uma concepção dialética do desenvolvimento infantil. Rio de Janeiro: Vozes, 2008.
Artigos de periódicos
ALMEIDA, S. F. C. de . O Lugar da Afetividade e do Desejo na Relação Ensinar-Aprender. Temas em Psicologia, Ribeirão Preto, v. 1, p. 31- 44, 1993.
Publicação On-line – Internet
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_ versao final_site.pdf. Acesso em 02 set 2019.

Published

2021-03-31

How to Cite

RODRIGUES, S. O uso de personagens sob a forma de bonecos como recurso para criação de vínculos afetivos nas aulas de artes visuais para Educação Infantil e Ensino Fundamental Anos Iniciais. Olhares & Trilhas, [S. l.], v. 23, n. 1, p. 137–149, 2021. DOI: 10.14393/OT2021v23.n.1.58839. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/58839. Acesso em: 23 jul. 2024.