O Lambe-lambe como proposta na Educação Infantil
DOI:
https://doi.org/10.14393/OT2021v23.n.1.58793Keywords:
lambe-lambe; colagem; Educação Infantil; Reggio Emilia.Abstract
This work is a brief description of an experiences that merges the teacher's creative process with the realization of a pedagogical proposal in Visual Arts. Thus, in the position of an artist that works with the city and makes use of lambe-lambe as technique of his artistic doing in collage, it was possible to make from this procedure content in Child Education through subtle experimentations with children ranging from three to four years old. The main theoretical references for the development of this work are Fernando Fuão and Dawn Ades, researchers on collage as an artistic technique, and Vea Vecchi, atelier at early childhood schools in Reggio Emilia, Italy.
Downloads
References
BOURRIAUD, Nicolas. Pós-produção: como a arte reprograma o mundo. Tradução: Denise Bottmann. São Paulo: Martins, 2009.
CAMPBELL, Brígida e TERÇA-NADA!, Marcelo (orgs.). Intervalo, respiro, pequenos deslocamentos. Ações poéticas do Poro. São Paulo, Radical Livros, 2011.
COHEN, Renato. Performance como Linguagem. São Paulo: Editora Perspectiva, 2002.
EDWARDS, Carolyn; GANDINI, Lella; FORMAN, George. As cem linguagens da criança: a abordagem de Reggio Emilia na educação da primeira infância. Porto Alegre: Artmed, 1999.
FUÃO, Fernando Freitas. A Collage como trajetória amorosa. Editora: UFRGS, 2011.
RACHEL, Denise Pereira. Adote o artista não deixe ele virar professor: reflexões em torno do híbrido professor performer. Dissertação (Mestrado em Artes) – Universidade Estadual Paulista, Instituto de Artes, 2013.
VECCHI, Vea. Arte e Criatividade em Reggio Emilia: explorando o papel e a potencialidade do ateliê na educação da primeira infância. São Paulo: Phorte Editora, 2017.