Teorizações e Vontades

purificação

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/OT2021v23.n.3.58365

Keywords:

ciência, arte, cultura, currículo, híbrido

Abstract

The purification of science and the asepsis of the curriculum, contents, and traditional methodologies, neither it does allow us to perceive a broader and different look at the aspects of learning and teaching the processes of scientificity nor the construction of scientific knowledge. How to locate a science in the complex network of the construction of knowledge and what is the relationship and approximation that this knowledge can make with art studies? Is it possible to look at science through the glasses of Hybrid Arts? Is it possible to (re)build the knowledge placed curriculumly, by otherwise? Is it possible to think this curriculum as a dispute’s field, in wich the paths of science have been purified in searching for an idealized asepsis? These and other questions had composed our researching with students of the chemistry degree course. We have perceived the invisibility and the disarticulation of science in some social scenarios (hybrids), by some of these university students through of a workshop and focus group.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jardel Telles, UFRGS

Mestre em Educação em Ciências pelo Programa de Pós-Graduação de Educação em Ciências – PPgECi, na Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS. Professor da Educação Básica pelo Estado do Rio Grande do Sul.   

Jorge Goulart de Candido, UFRGS

Mestrando em Educação em Ciências pelo PPgECi/UFRGS.

Rochele de Quadros Loguércio, UFRGS

Pós-doutora em Filosofia pela Universidad Complutense de Madrid, Doutora e Mestra em Bioquímica. Professora no Instituto de Química/UFRGS e no Programa de Pós-Graduação de Educação em Ciências – PPgECi/UFRGS

References

ARROJO, R. Modernidade e o desprezo pela tradução como objeto de pesquisa. ALFA – Revista de Lingüística: Tradução, desconstrução e pós-modernidade, São Paulo: Editora UNESP, vol. 44, n. esp. p. 71-87, 2001. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/alfa/article/view/4280

CHAUÍ, M. Convite à Filosofia. São Paulo: Ática, 2009.

FOUCAULT, M. Entrevista com Michel Foucault, por Sérgio P. Rouanet e J. G. Merquior. In: FOUCAULT, M.; ROUANET, S. P.; MERQUIOR, J. G.; LECOURT, D.; ESCOBAR, C. H. O homem e o discurso: a arqueologia de Michel Foucault. Rio de Janeiro: Edições Tempo Brasileiro, 1996, p. 34-36.

GATTI, B. A. Grupo focal na pesquisa em Ciências Sociais e Humanas. Brasília: Liber Livro Editora, 2005.

HALL, S. A centralidade da cultura: notas sobre as revoluções culturais do nosso tempo. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 22, n. 2, p. 15-46, jul./dez. 1997. Disponível em: https://www.seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/71361/40514

HOFSTEIN, A., AIKENHEAD, G., RIQUARTS, K. Discussions over STS at the fourth IOSTE symposium. International Journal of Science Education, v. 10, n. 4, p. 357-366, 1988. DOI: https://doi.org/10.1080/0950069880100403

LATOUR, B. A esperança de Pandora: ensaios sobre a realidade dos estudos científicos. Bauru: EDUSC, 2001.

LATOUR, B. Jamais fomos modernos: ensaio de antropologia simétrica. Rio de Janeiro (RJ): Editora 34, 1994.

LOGUERCIO, R. Q.; Del PINO, J. C. Em defesa do filosofar e do historicizar conceitos científicos. Revista História da Educação, n. 23, p. 67-96, 2007. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/asphe/article/view/29270

LOPES, A. C. A disciplina química: currículo, epistemologia e história. Episteme. Porto Alegre, v. 3, n. 5, p. 119-142, 1998.

LYOTARD, J. O Pós-Moderno. 3 ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 1991.

NUNES, A. K. E. ; COSTA, C. M. ; JOHN, R. . A Instalação: Reflexões sobre sua Prática e seus Domínios. In: COSTA, C. M.; JOHN, R. (Org.). Vetor. 1 ed. Novo Hamburgo: Universidade Feevale, 2009, p. 248-259.

POMBO, O. Epistemologia da Interdisciplinaridade. Ideação, v. 10, n. 1, p. 9–40, 2010. DOI: 10.48075/ri.v10i1.4141. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/ideacao/article/view/4141

SANTOMÉ, J. T. Política educativa, multiculturalismo e práticas culturais democráticas nas salas de aula. Revista Brasileira de Educação, n. 4, p. 5-25, jan./fev./mar./abr. 1997. Disponível em: http://anped.tempsite.ws/novo_portal/rbe/rbedigital/RBDE04/RBDE04_03_JURJO_TORRES_SANTOME.pdf

SANTOS, B. S. Um Discurso Sobre as Ciências na Transição para uma Ciência Pós-Moderna. Estud. av., São Paulo , v. 2, n. 2, p. 46-71, 1988. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-40141988000200007

SANTOS, M. E. V. M. Ciência Como Cultura - Paradigmas e Implicações Epistemológicas na Educação Científica Escolar. Química Nova, v. 32, n. 2, p. 530-537, 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-40422009000200043

SANTOS, W. L. P.; MORTIMER, E. F. Uma análise de pressupostos teóricos da abordagem C-T-S (Ciência - Tecnologia - Sociedade) no contexto da educação brasileira. Revista Ensaio - Pesquisa em Educação em Ciências, v. 2, n. 2, p. 110-132. 2000, DOI: https://doi.org/10.1590/1983-21172000020202

SILVA, T. T. O currículo como fetiche: a poética e a política do texto curricular. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.

Published

2021-10-15

How to Cite

TELLES, J. .; CANDIDO, J. G. de .; LOGUÉRCIO, R. de Q. . Teorizações e Vontades: purificação. Olhares & Trilhas, [S. l.], v. 23, n. 3, p. 1258–1277, 2021. DOI: 10.14393/OT2021v23.n.3.58365. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/58365. Acesso em: 23 jul. 2024.