Perception of high school students from a public school in Espírito Santo about teaching Biology
desires and realities
DOI:
https://doi.org/10.14393/OT2020v22.n.3.57134Keywords:
Didactic resource, Learning by Teaching, Biological knowledgeAbstract
The objective was to analyze the perceptions of high school students in relation to the teaching of biology. The research involved the participation of 147 students from a public school located in the north of Espírito Santo. The data were obtained through a semi-structured questionnaire. It was observed that the discipline of Biology is appreciated by 56.8% of students due to the interest in knowing living beings, but considered complicated because it presents complex terms and does not feel stimulated by the didactics of the teacher. The contents of greatest interest to students in the discipline of Biology are the human body, zoology and genetics, and the lesser contents are cells and plants; and the most used teaching resources are multimedia devices, whiteboards and textbooks, but the students stated that they would like the Biology classes to have a practical nature with laboratory activities, use of a microscope, field classes and visits to museums. It is concluded that biology, despite being appreciated by most students, its teaching is still limited by methodological and conceptual traditionalism, lacking practices that value scientific knowledge and the contextualization of knowledge with the student's daily life.
Downloads
References
ALVES, R. A alegria de ensinar. 11. ed. Campinas: Papirus, 2007.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BRASIL. Ministério da Educação. PCN+Ensino Médio: Orientações Educacionais Complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais: Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias: Brasília: MEC, 2014. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/CienciasNatureza.pdf. Acesso em: 22 jun. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wp-content/uploads/2018/12/BNCC_19dez2018_site.pdf. Acesso em: 15 jun. 2020.
CAMPOS, L. M. L.; FELICIO, A. K. C.; BORTOLOTTO, T. M. A produção de jogos didáticos para o ensino de Ciências e Biologia: uma proposta para favorecer aprendizagem. Caderno dos Núcleos de Ensino, São Paulo, p. 35-48. 2003.
CAMPOS, M. C. C; NIGRO, R. G. Didática de Ciências: o ensino aprendizagem como investigação. São Paulo: FTD, 1999.
CAPECCHI, M. C. V. M.; CARVALHO, A. M. P. Interações discursivas na construção de explicações para fenômenos físicos em sala de aula. In: ENCONTRO DE PESQUISA EM ENSINO DE FÍSICA, 7, 2000, Florianópolis. Atas... Florianópolis: EPEF, 2000.
CASTOLDI, R.; POLINARSKI, C. A. A utilização de Recursos didático-pedagógicos na motivação da aprendizagem. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE ENSINO DE CIÊNCIA E TECNOLOGIA, Ponta Grossa, 2009. Anais do I SINECT. Disponível em: http://www.sinect.com.br/anais2009/artigos/8%20Ensinodecienciasnasseriesiniciais/Ensinodecienciasnasseriesinicias_Artigo2.pdf. Acesso em: 22 mar. 2020.
CHOPPIN, A. História dos livros e das edições didáticas: sobre o estado da arte. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 30, n. 3, p. 549-566, 2004. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ep/v30n3/a12v3 0n3.pdf. Acesso em: 02 abr.2020.
DARRÓZ, L.A.; OLIVEIRA, C.; CHAVES, M. As diversas interfaces do lúdico na aprendizagem. In: ENCONTRO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO – IV JORNADA DE PRÁTICA DE ENSINO - XIII SEMANA DE PEDAGOGIA DA UEM: “INFÂNCIA E PRÁTICAS EDUCATIVAS”, 2007, Maringá. Anais... Maringá: Arquivos do Mudi, 2007. Disponível em: http://www.pec.uem.br/pec_ uem/revistas/arqmudi/volume_11/suplemento_02/index.htm. Acesso em: 20 de dez. 2019.
DEL PINO, J. C.; FRISON, M. D. Química: um conhecimento científico para a formação do cidadão. Revista de Educação, Ciências e Matemática, v. 1, p. 36-50, 2011. Disponível em: http://publicacoes.unigranrio.edu.br/index.php/recm/article/view/1585. Acesso em: 3 jun 2020.
DUARTE-SILVA, É.; SOUZA, W. O.; MACHADO, J. O.; TESCH, F.; FURIERI, K. S. Recursos didáticos utilizados pelos professores de Ciências e Biologia e orientações de Prática de Ensino a baixo custo na ilha de Guriri, São Mateus-ES, Brasil. In: ALFARO, A. T. S, TROJAN, D. G. (orgs). Descobertas das ciências agrárias e ambientais. Curitiba, PR: Atena Editora, p. 104-116. 2016.
DURÉ, R. C.; ANDRADE, M. J. D.; ABILIO, F. J. P. . Ensino de biologia e contextualização do conteúdo: quais temas o aluno de ensino médio relaciona com o seu cotidiano? Experiências em ensino de ciências (UFRGS), v. 13, p. 259-272, 2018. Disponível em: http://if.ufmt.br/eenci/artigos/Artigo_ID471/v13_n1_a2018.pdf. Acesso em: 28 fev.2020.
ECHEVERRÍA, A. R.; MELLO, I. C.; GAUCHE, R. Livro didático: análise e utilização no Ensino de Química. In: SANTOS, W. L. P.; MALDANER, O. A. (Org.). Ensino de Química em Foco. Ijuí: Ed. Unijuí, 2010. p. 263-286.
FARIAS J. G., BESSA, E. e ARNT, A. M. Comportamento animal no ensino de Biologia: possibilidades e alternativas a partir da análise de livros didáticos de Ensino Médio. Revista Electrónica de las Ciências. v 11, n. 2. p. 365-384. 2012. Disponível em: http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen11/REEC_11_2_6_ex559.pdf. Acesso em: 14 jan 2020.
FERNANDES, H. L. Um naturalista na sala de aula. Ciência & Ensino. Campinas, vol. 5, 1998.
FERREIRA, S. L.; BIANCHETTI, L. As tecnologias de informação e de comunicação e as possibilidades de interatividade para a educação. In: PRETTO, N. L. (Org.). Tecnologias e novas educações. Salvador: Edufba, 2005. p. 153-165.
FIALHO, N. N. Os Jogos Pedagógicos como Ferramentas de Ensino. In: VIII CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO DA PUCPR - EDUCERE E NO III CONGRESSO IBER-AMERICANO SOBRE VIOLÊNCIAS NAS ESCOLAS - CIAVE, 2008, CURITIBA. VIII CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO DA PUCPR - EDUCERE E NO III CONGRESSO IBER-AMERICANO SOBRE VIOLÊNCIAS NAS ESCOLAS - CIAVE. Curitiba: Champagnat, 2008. p. 12298-12306. Disponível em: http://quimimoreira.net/Jogos%20Pedagogicos.pdf. Acesso em: 14 de jan de 2020.
FIGUEIREDO, J. A. G.; GAGNO, R. R. Reflexão das práticas e vivências contextualizada entre a Universidade e Escola a partir do Programa de Residência Pedagógica. Ensino & Pesquisa, União da Vitória, v. 18, nº13, 2020. p. 6-30, 2020. Disponível em: http://periodicos.unespar.edu.br/index.php/ensinoepesquisa/article/view/3158/pdf_108. Acesso em: 10 jul 2020.
FRANÇA, M. S. L. M. O professor leitor: histórias de formação. In: Professor em formação: a escola como lugar de pesquisa. Fortaleza: SEDUC. 2011.
FREITAS, O. Equipamentos e Materiais Didáticos. Brasília: Universidade de Brasília, 2007.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas. 2006.
GOMES, R. R.; FRIEDRICH, M. A. Contribuição dos jogos didáticos na aprendizagem de conteúdos de Ciências e Biologia. In: I ENCONTRO REGIONAL DE BIOLOGIA, Niterói - RJ, 2001, Anais..., Niterói - RJ: UFF, 2001. p. 389-92.
HOUAISS, A.; VILLAR, M. S.; FRANCO, F. M. M. Minidicionário Houaiss da língua portuguesa. Objetiva: Rio de Janeiro, 2004.
KATO, D. S.; KAWASAKI, C. S. As concepções de contextualização do ensino em documentos curriculares oficiais e de professores de ciências. Ciênc. educ. (Bauru) v.17 n.1 Bauru, 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ciedu/v17n1/03.pdf. Acesso em: 6 jul. 2020.
KINOSHITA, S. L.; TORRES, R. B.; TAMASHIRO, J. Y.; MARTINS, E. R. F. A Botânica no ensino básico: relatos de uma experiência transformadora. São Carlos: Rima 2006.
KRASILCHIK, M. Práticas de Ensino de Biologia. 4ª.ed. ver. e ampl., 2ª reimpr. – São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2008.
MALAFAIA, G., BÁRBARA, V. F., RODRIGUES, A. S. L. Análise das concepções e opiniões de discentes sobre o ensino da Biologia. Revista Eletrônica de Educação, v. 4, n. 2, nov. 2010. Artigos. ISSN 1982-7199.
MORAN, J. M. Mudando a educação com metodologias ativas. In: SOUZA, C. A. DE; MORALES, O. E. T. (orgs.) Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens. Coleção Mídias Contemporâneas. 2015. Disponível em: https://www.uniavan.edu.br/uploads/arquivo/N62vWDM7yb.pdf . Acesso em: 10 jul. 2020.
MOREIRA, M. A.; PALMERO, M. L. R. Modelos mentales de la estructura y funcionamiento de la célula. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 4, n.2, p. 121-160, 1999. Disponível em: https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/606. Acesso em: 15 abr. 2020.
MOREIRA, M. L.; DINIZ, R. E. S. O laboratório de Biologia no Ensino Médio: Infra-estrutura e outros aspectos relevantes. In: UNIVERSIDADE ESTADUAL PAULISTA – Pró-Reitoria de Graduação (org.), Núcleos de Ensino. São Paulo: Editora da UNESP, 2003, p. 295-305.
MORTIMER, E. F. Construtivismo, Mudança Conceitual e Ensino de Ciências: Para Onde Vamos? Investigações em Ensino De Ciências, v. 1, n.1, p. 20-39, 1996. Disponível em: https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/645. Acesso em: 20 mai. 2020.
NASCIMENTO, M. S. B.; SILVA, C. H. S.; FERNANDES, E. F.; DANTAS, F. K. S.; SOBREIRA, A. C. M. Desafios à prática docente em biologia: o que dizem os professores do ensino médio? In: XII CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 2015, Curitiba. XII CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 2015. Curitiba. Anais[...] Curitiba: Pontifícia Universidade Católica do Paraná, 2015. p. 17967-17980. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2015/18007_10120.pdf. Acesso em: 06 jul. 2020.
PEDRANCINI, V. D.; CORAZZA-NUNES, M. J.; GALUCH, M. T. B.; MOREIRA, A. L. O. R.; RIBEIRO, A. C. Ensino e aprendizagem de Biologia no ensino médio e a apropriação do saber científico e biotecnológico. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias. v. 6, n.2, 2007, p. 299-309. Disponível em: http://reec.webs.uvigo.es/volumenes/volumen6/ART5_Vol6_N2.pdf. Acesso em: 4 jun. 2020.
RAMOS, M. N. A educação profissional pela Pedagogia das Competências: para além da superfície dos documentos oficiais. Educação & Sociedade, Campinas, v. 23, n. 80, p. 405-427, 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/es/v23n80/12939.pdf. Acesso em: 14 mai. 2020.
ROSA, M. D. O uso do livro didático de ciências: uma revisão dos trabalhos publicados. Contexto & Educação, v. 32, p. 55-86, 2017. Disponível em: https://revistas.unijui.edu.br/index.php/contexto%20educacao/article/view/6787. Acesso em: 26 dez. 2019.
SALVATEIRRA, L. O interesse pessoal e o fator professor no processo de aprendizagem do aluno. Itinerarius Reflectionis, v. 15. n. 1, p. 01 - 21. 2019. Disponível em: https: www.revistas.ufg.br/rir/article/view/53465. Acesso em: 24 ago. 2019.
SCHELEY, T. R.; SILVA, C. R. P.; CAMPOS, L. M. L. A motivação para aprender Biologia: o que revelam alunos do ensino médio. Revista de Ensino de Biologia da Associação Brasileira de Ensino de Biologia, v. 7, p. 4965-4974, 2014. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/135430. Acessado em: 03 jan. 2020.
SOBRINHO, R. S. A importância do ensino da Biologia para o cotidiano. 2009. 40f. Monografia (Licenciatura em Ciências Biológicas) - Faculdade Integrada da Grande Fortaleza. Disponível em: http://www.nead.fgf.edu.br/novo/material/monografias_biologia/RAIMUNDO_DE_SOUSA_ SOBRINHO.pdf. Acesso em: 12 out. 2019.
TARDIF, M. Saberes Docentes e Formação Profissional. 6. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.
URSI, S., BARBOSA, P. P., SANO, P. T., BERCHEZ, F. A. S. Ensino de Botânica: conhecimento e encantamento na educação científica. Estudos avançados. vol.32 n.94. 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-40142018000300007. Acesso em: 18 nov. 2020.
VASCONCELOS, S. M.; LIMA, K. E. C. O professor de biologia em formação: reflexão com base no perfil socioeconômico e perspectivas de licenciandos de uma universidade pública. Ciência & Educação, v. 16, n. 2, p. 323-340, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ciedu/v16n2/v16n2a04.pdf. Acesso em: 11 jul. 2020.
VYGOTSKY, L. S. Psicologia Pedagógica – edição comentada. Porto Alegre: Artmed, 2003.