Notas sobre as interfaces teóricas de Marx e Gramsci para a educação
DOI:
https://doi.org/10.14393/OT2020v22.n.3.56133Keywords:
Education; Marx and Gramsci; Praxis and Unitary School.Abstract
This theoretical essay aims to make notes of theoretical and qualitative nature on the aspects related to education present in the works of Karl Marx and Antonio Gramsci. Thus, the assumptions of an education will be discussed, in the case of Marxist theory, aimed at the working class and committed to the transformation of society, aiming at the emancipation of the subjects. For Gramsci, his educational premises reflected a unitary school, with integral and human education, also committed to social change. Therefore, the justification of the essay is relevant to reflect contemporary contexts and the clashes in favor of public education, free, secular and of socially referenced quality.
Downloads
References
COUTINHO, C. N. Marxismo e política: a dualidade de poderes e outros ensaios. São Paulo: Cortez, 1994.
FRIGOTTO, G. Teoria e práxis e o antagonismo entre a formação politécnica e as relações sociais capitalistas. Trab. Educ. Saúde., 7 sup, 2009, p. 67-82.
GRAMSCI, A. Cadernos do Cárcere - Caderno 12. 4a ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2004.
GRAMSCI, A. Intelectuais e a Organização da Cultura. São Paulo: Civilização Brasileira, 1989.
KONDER, L. O futuro da filosofia da práxis. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.
LÖWY, M. Marxismo contra o positivismo. São Paulo: Cortez, 2018.
MANACORDA, M. O princípio educativo em Gramsci: americanismo e conformismo. 2a ed., Campinas: Alínea, 2008.
MARX, Karl. Manuscritos econômico-filosóficos. São Paulo: Martin Claret, 2002.
MARX, K. Manuscritos econômico-filosóficos. São Paulo: Boitempo Editorial, 2004.
MARX, K. O Capital: Crítica da economia política - Livro I: O processo de produção do capital. São Paulo: Boitempo, 2013.
NOSELLA, P. A escola de Gramsci. 4a ed. São Paulo: Cortez, 2010.
NOSELLA, P. Trabalho e perspectivas de formação dos trabalhadores: para além da formação politécnica. In: Anais, Encontro internacional de trabalho e perspectivas de formação dos trabalhadores. Fortaleza: Universidade Federal do Ceará, 2007.
SOUSA JÚNIOR, J. Marx e a crítica da educação: da expansão liberal-democrática à crise regressivo-destrutiva do capital. Aparecida: Idéias & Letras, 2010.
VÁSQUEZ, A.S. Filosofia da práxis. 2a. ed. Buenos Aires: Consejo Latinoamericano de Ciências Sociales – CLACSO; São Paulo: Expressão Popular, 2011.