School library in early childhood education:
spacetime of languages, interactions and imagination
DOI:
https://doi.org/10.14393/OT2020v22.n.2.52959Keywords:
School library. Child education. Languages. Children's literatureAbstract
The school library is a space-time of various possibilities for interaction and development of children's languages. Especially when it is inserted in the first stage of basic education. In this sense, the present work aims to present an experience report of the teaching project “1, 2, 3 ... Once upon a time”, developed in 2018, with students of 3 and 4 years old, in a Public School for Early Childhood Education in the city of Uberlândia – MG. The purpose of this project was to stimulate children's reading habits and enjoyment through the enchantment of children's literature. The pedagogical practices of this account are based on Vygotski (1991; 2018); Bakhtin / Volochinov (2009); Freire (2008); Edwards; Gandini; Forman (2016). In addition, we will use “Referencial Curricular Nacionais para Educação Infantil (BRASIL, 1998)” and “Diretrizes Curriculares Nacionais para Educação Infantil (BRASIL, 2009).”
Downloads
References
BAKHTIN, M. M./ VOLOCHINOV, V. N. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico da linguagem. Tradução de Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira, com colaboração de Lúcia Teixeira Wisnik e Carlos Henrique D. Chagas Cruz. 13.ed. – São Paulo: Hucitec, 2009.
BARBOSA, M. C. S. Práticas cotidianas na educação infantil - bases para a reflexão sobre as orientações curriculares. Brasília: MEC, 2009. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/relat_seb_praticas_cotidianas.pdf> Acesso em 23 maio 2018.
BRASIL, Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília: MEC/ Conselho Nacional De Educação/ Câmara De Educação Básica, 2009. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=3749-resolucao-dcnei-dez-2009&category_slug=fevereiro-2010-pdf&Itemid=30192 Acesso em 30 set. 2019.
BRASIL, Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília: MEC/ Conselho Nacional De Educação/ Câmara De Educação Básica, 2013. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=9769-diretrizescurriculares-2012&category_slug=janeiro-2012-pdf&Itemid=30192>. Acesso em 07 abr. 2020.
BRASIL, Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. /Ministério da Educação e do Desporto, Secretaria de Educação Fundamental. — Brasília: MEC/SEF, 1998.3v.: il. Disponível em: < http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/rcnei_vol1.pdf>. Acesso em 30 nov. 2019.
CÂNDIDO, A. O direito à Literatura. In: Vários Escritos. Rio de Janeiro: Ouro sobre azul, 2011. 5ª edição, p. 171 – 193. Disponível em: < https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/3327587/mod_resource/content/1/Candido%20O%20Direito%20%C3%A0%20Literatura.pdf > Acesso em 13 abr. 20
EDWARDS, C. GANDINI, L. FORMAN, G. As cem linguagens da criança: a abordagem de Reggio Emilia na educação da primeira infância. Porto Alegre: Artmed, 2016.
FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Cortez, 2008. 49.ed.
GUIMARÃES, N. S. O trabalho com literatura e o desenvolvimento cultural de adultos e crianças na Educação Infantil. Campinas, SP [s. n.], 2017. (Tese de doutorado)
Disponível em: http://repositorio.unicamp.br/bitstream/REPOSIP/330974/1/Guimaraes_NubiaSilvia_D.pdfAcesso em 13 abr. 2020
MUNIZ, L. Naturalmente criança: a educação infantil de uma perspectiva sociocultural. In: KRAMER, Sônia (org.). Infância e educação infantil. Campinas, SP: Papirus, 1999.
OSTETTO, L. E. Educação Infantil e Arte: sentidos e práticas possíveis. UNESP, 2011. Disponível em: https://acervodigital.unesp.br/handle/123456789/320 Acesso em 23 maio 2018.
PEREIRA, F. R. Práticas de leitura literária na educação infantil: como elas ocorrem em turmas de uma UMEI de Belo Horizonte. Dissertação de Mestrado. Belo Horizonte. Faculdade de Educação da UFMG, 2014. Disponível em https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/BUBD-9V6Q9ZAcesso em 12 jan. 2020.
PETIT, M. Os jovens e a leitura: uma nova perspectiva. São Paulo: 34, 2008.
PINTO, M. L. A. Interação de bebês com livros literários. Dissertação de Mestrado. Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade de Caxias do Sul - PPGEdu/UCS, 2018. Disponível em https://repositorio.ucs.br/xmlui/bitstream/handle/11338/3764/Dissertacao%20Marcela%20Lais%20Allgayer%20Pinto.pdf?sequence=1&isAllowed=y >. Acesso em 12 fev. 2020.
RÉ, A. D., PAULA, Luciane de; MENDONÇA, Marina Célia. Aquisição da Linguagem e estudos bakhtinianos do discurso. In: A linguagem da criança: um olhar bakhtiniano. São Paulo: Contexto, 2014.
REGO, Teresa Cristina. Vygotsky: uma perspectiva histórico-cultural da educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 1995.
SOUZA, R. J.de; MOTOYAMA, J. F. M. Bebeteca: espaço e ações para formar o leitor. Brazilian Journal of Information Studies: Research Trends. 10:1 (2016) 25-31. ISSN 1981-1640. Disponível em: http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/bjis/article/view/5857 Acesso em 13 abr. 2020.
UBERLÂNDIA (MG). Regimento Escolar. Escola Municipal de Educação Infantil, 2016.
VYGOTSKI, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Livraria Martins Fontes Editora, 1991a.
VYGOTSKI, L. S. Pensamento e linguagem. Tradução: Jeferson Luiz Camargo. São Paulo: Livraria Martins Fontes Editora, 1991b.
VYGOTSKI, L. S. Imaginação e criação na infância: ensaio psicológico livro para professores. Tradução e revisão técnica Zoia Prestes e Elizabeth Tunes. 1ed. São Paulo: Expressão Popular, 2018.