O Teatro e suas técnicas: uma prática inclusiva na Arteterapia com alunos da Educação Especial

Authors

  • Leandro Jesus Malaquias Universidade Federal de Uberlândia

DOI:

https://doi.org/10.14393/OT2021v23.n.1.52864

Keywords:

Teatro, Arteterapia, Educação Especial

Abstract

 This paper aims to reflect on the theatrical techniques developed with special children in educational teaching. Bringing the theater to a school and directing it towards special education means creating a pedagogical organization mechanism for its development, providing a school institution with spaces and curricular times for educators and students to seek their aesthetic knowledge. This work is justified because the theater is an effective instrument in the use of art as therapy, because through it it is possible for students to exercise their expressions and their emotions to use the body as a work tool. Theater within Art Therapy should be understood as a pedagogical practice that guides students, according to their specificities, to find a path to creativity. It provides learning through the manifestation of creative imagination, as it brings together sensitization and awareness through games, play, body movements, postures and attitudes. In the scope of special education, theater is seen as insufficiently developed in schools during Art Therapy classes, because for professionals in the field, most of them with a background in Visual Arts, lack of understanding or understanding of what it can also be. useful tool in the student's teaching-learning process.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANTUNES, Celso. Jogos para a estimulação das múltiplas inteligências. Petrópolis: VOZES, 2003.
ARCURI, Irene Gaeta. Arteterapia e o Corpo Secreto: Técnicas Expressivas Coligadas ao Trabalho Corporal. São Paulo: Vetor, 2006.
BUSATTO, Cléo. Contar e encantar: pequenos segredos da narrativa. 3. ed. Petrópolis. Rio de Janeiro: Vozes, 2003.
CORDEIRO, Mariana Prioli. Deficiência e Teatro: arte e conscientização. Londrina: Universidade Estadual de Londrina, 2006.
DUFLO, Colas. O Jogo: de Pascal a Schiller. Porto Alegre: ARTMED editora, 1999.
JUNG, C. G. Memórias, sonhos e reflexões. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1920.
MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da Percepção. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
NEVES, Libéria Rodrigues. O uso dos jogos teatrais na educação: Possibilidades diante do fracasso escolar. Campinas, SP: Papirus, 2009.
NEVES, Neide. Klauss Vianna: estudos para uma dramaturgia corporal. São Paulo: Cortez, 2008.
PEDROSA, M. R.; TAVARES, H. M. Expressão corporal e educação: elos de conhecimento. In: Revista da Católica, Uberlândia, 2009. Disponível em: http://www.catolicaonline.com.br/revistadacatolica/artigosv1n2/16PEDAGOGIA-5.pdf. Acesso em: 26 mai. 2018.
REVERBEL, Olga. Jogos teatais na escola: atividades globais de expressão. São Paulo: Scipione, 1989.
SPOLIN, Viola. Jogos Teatrais na sala de aula. Tradução Ingrid Koudela. São Paulo: Perspectiva, 2007.

Published

2021-03-31

How to Cite

MALAQUIAS, L. J. O Teatro e suas técnicas: uma prática inclusiva na Arteterapia com alunos da Educação Especial. Olhares & Trilhas, [S. l.], v. 23, n. 1, p. 94–103, 2021. DOI: 10.14393/OT2021v23.n.1.52864. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/52864. Acesso em: 23 jul. 2024.