Motivação e performance: contribuição do Concurso de Piano Cora Pavan Capparelli
DOI:
https://doi.org/10.14393/OT2020v22.n.1.52610Keywords:
Teaching-learning, Piano contest, Motivation, Performance.Abstract
This experience reports a methodological strategy used at the State Conservatory of Music Cora Pavan Capparelli in the discipline of piano. We use an emphasis on interpretative and performance paths as a way to improve pianistic teaching-learning. It is known that piano practice depends on the motivation of the student and daily dedication to the instrument, as it is a learning process that depends on physical, emotional and intellectual skills. Thus, in this reflection we emphasize the piano contest as a motivation tool for students and teachers of our school.
Downloads
References
AUSTIN, J. R. The effect of music contest format on self-concept, motivation, achievement, and atitude of elementary band students. Journal of Research in Music Education, n. 36. 1988
COSTA, M. A. Os concursos nacionais de piano no brasil e a formação do cânone de repertório. Revista Do Colóquio, 1(2), 2012 Disponível em https://periodicos.ufes.br/colartes/article/view/7755. Acessado em Jan de 2020.
DECI, E; RYAN, R. Intrinsic and Extrinsic Motivation: Classic Defenition and New Directions. Contemporany Educational Psycology, volume 25. 2000.
ELIAS, M. H. P. da S. Criação contemporânea para piano no Brasil. Revista Eletrônica de Musicologia (REM), v. 13, jan. 2010. Disponível em http://www.rem.ufpr.br/_REM/REMv13/07/06_elias/criacaocontemporanea.htm. Acesso em 17 set. 2011.
GLASER, S. R.Processos de ensino e aprendizagem da performance pianística: um ensaio sob a perspectiva do princípio de continuidade de John Dewey. Revista da Abem, v. 26, n. 41, p. 98-114, jul./dez. 2018.
PINTO, A. Motivação para o Estudo de Música: Factores de Persistência. Revista Música, Psicologia e Educação. n. 6, 2004. Disponivel em: https://core.ac.uk/download/pdf/47138182.pdf. Acesso em 03/02/2020.
REIS, J. G.; DUARTE, P. O currículo, a educação musical e as realidades individuais de cada estudante: um ensaio em defesa da inclusão cultural no ensino de música. Revista da Abem, v. 26, n. 41, p. 5-20, jul./dez. 2018
SILVA, C. F. B. da. Relatório de prática de ensino supervisionada realizada no Conservatório Regional de Évora: a motivação na aprendizagem do piano no nível básico em regime articulado. Dissertação (Mestrado em Ensino). Universidade de Évora. 2018. Disponível em http://dspace.uevora.pt/rdpc/handle/10174/23976. Acesso em 27/01/2020.
ZERBINATTI, C. D. Motivação e performance: contribuições da psicologia da música à prática instrumental. 2009. 115 f. Monografia (Licenciatura em Educação Artística – Habilitação em Música) Centro de Música - ECA - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009.