The Construction of the Philosophy Curriculum at the School of Basic Education of the Federal University of Uberlândia - Eseba / UFU
DOI:
https://doi.org/10.14393/OT2020v22.n.2.51061Keywords:
Philosophy; Elementary School Curriculum; Eseba.Abstract
This experience report presents a systematic reflection on the insertion of the Philosophy discipline since the 1st year of elementary school, as it understands that it is an area of essential knowledge for the formation of critical and reflective thinking. In this way it helps the individual to think well for the rectum to act. It differentiates Philosophy from other knowledge and reflects on its emergence in Ancient Greece until it reached contemporaneity, when it became a school discipline. It addresses the situation of the discipline in the period of the Military Dictatorship and the laws that, sometimes withdraw, sometimes insert the discipline in the curriculum of Basic Education. It also presents that, like the North American philosopher Matthew Lipman, creator of the Philosophy for Children program, the authors of this work have been concerned with introducing children since the first year of elementary education in the universe of Philosophy. As it does not fully agree with Lipman's ideas and practices, this work presents the path of the creation of the Philosophy curriculum to be used at the Basic Education School of the Federal University of Uberlândia, M.G.
Downloads
References
ALMEIDA JUNIOR, José Benedito. Os Eixos de organização dos conteúdos e a problematização no ensino de Filosofia. Disponível em: http://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/viewFile/2719/2053. Acesso em 10 de agosto de 2012.
ARANHA, Maria Lúcia de Arruda. História da Educação e da Pedagogia Geral e do Brasil. 3ª ed. São Paulo: Moderna, 2008.
Brasil Escola. Disponível em: https://brasilescola.uol.com.br/educacao/novo-ensino-medio-entenda-reforma.htm. Acesso em: 04 de out. 2018.
CADERNO PENSAMENTO LÓGICO. A Educação infantil. Curitiba: Editora Opet,
Disponível em Acesso em: agosto de 2012.
CBFC. Reflexões sobre uma educação para o pensar. Coleção Pensar, Volume III.
São Paulo: 1996.
_________. A Filosofia e o incentivo à investigação filosófica. Coleção Pensar, Volume IV.São Paulo: 1997.
DANELON, M.. Ensino de Filosofia e currículo: um olhar crítico aos Parâmetros Curriculares Nacionais (Ciências Humanas e suas Tecnologias) e Orientações Curriculares para o Ensino Médio (Filosofia). Cadernos de História da Educação (UFU. Impresso), v. 09, p. 109-129, 2010.
Filosofia: ensino médio / Coordenação, Gabriele Cornelli, Marcelo Carvalho e Márcio Danelon. - Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2010. 212 p.: il. (Coleção Explorando o Ensino; v. 14)
DELEUZE Guilles & GUATTARI Felix. O que é Filosofia? Trad. Bento Prado Junior e Alberto Muñoz. 3º Edição. Coleção Trans, 2010
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996. Coleção Leitura.
GALLO, Sílvio. Filosofia. Ensino de filosofia: avaliação e materiais didáticos. Coleção Explorando o Ensino. v. 14. Coord. Gabriele Cornelli, Marcelo Marques e Marcio Danelon. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria da Educação Básica, 2010.
GALLO, Sílvio & KOHAN, Walter Omar. Filosofia no Ensino Médio. Petrópolis: Vozes, 2000.
KOHAN, W. O. Filosofia. O paradoxo de aprender e ensinar. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.
__________. (Org.). Filosofia: Caminhos para seu ensino. 1. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2004
GUIDO, HUMBERTO. A arte de aprender: metodologia do trabalho escolar para a Educação Básica. Petrópolis, Rj: Vozes, 2008
HEGEL, G.W.F. Filosofia do Direito. Tradução de Paulo Meneses, Agemir Bavaresco, Alfredo Moraes, Danilo Vaz-Curado R.M. Costa, Greice Ane Barbieri e Paulo Roberto Konzen. São Paulo: Loyola, 2º ed, 2010.
ROUSSEAU, J-J. Émilio, ou, da Educação. Tradução Roberto Leal Ferreira. São Paulo: Martins Fontes, 3º ed, 2004.
SHARP, A. M. A comunidade de investigação e o raciocínio crítico. São Paulo: CBFC, 1995b, p.17-32 (Vol. 2, Coleção Pensar).