A Experiência Finlandesa na Formação de um Professor
A vida como currículo
DOI:
https://doi.org/10.14393/OT2019v21.n.3.47960Keywords:
Finland., Teachers’ training., Teaching and learning.Abstract
This paper describes the corollary of continuing teacher training from the perspective of a primary school teacher motivated by an interinstitutional and international investigative research partnership between the Application School of the Federal University of Uberlândia (APS/UFU) and the Tempere Education School, in Finland. Refuting reference models to be reproduced uncritically, we propose to reflect on the collaborative work conception, considering the different specifities of each reality, providing the meaning of subjects and their pedagogical practices.
Downloads
References
AZEVEDO, G. A. N.; RHEINGANTZ, P. A.; TÂNGARI, V. R. (Orgs). O lugar do pátio escolar no sistema de espaços livres: uso, forma e apropriação. Rio de Janeiro, UFRJ/FAU/PROARQ, 2011.
KOSELLECK, Reinhart. Futuro passado: contribuição à semântica dos tempos históricos. Tradução de Wilma Patrícia Maas e Carlos Almeida Pereira. Rio de Janeiro, Contraponto/Ed. PUC-Rio, 2006.
MORIN, Edgar. Ensinar a viver: manifesto para mudar a educação. Trad. Edgard de Assis Carvalho e Mariza Perassi Bosco. Porto Alegre: Sulina, 2015.
ROSSETTI-FERREIRA, M. C.; AMORIM, K. S.; SILVA, A. P. S. Rede de significações: alguns conceitos básicos. In: ROSSETTI-FERREIRA, M. C.; AMORIM, K. S.; SILVA, A. P. S. (Orgs.) Rede de significações e o estudo do desenvolvimento humano. Porto Alegre: Artmed, 2004.
ROUSSEAU, Jean-Jacques. Emilio ou Da Educação. São Paulo: Martins Fontes, 2004.
SANTOS, E. C. Dimensão lúdica e arquitetura: o exemplo de uma escola de educação infantil em Uberlândia.Revista Thésis / vol.2, n.2 (2016) 013 Rio de Janeiro: Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo [ANPARQ], 2016.