Quebra-cuca: Desenvolvimento e avaliação de um jogo educacional para o ensino da matemática

Authors

  • José Adriano Cajado Gomes
  • Elielton da Costa Carvalho
  • Francisco Adriano Cavalcante da Silva
  • Fabrício Wickey da Silva Garcia
  • Edson Koiti Kudo Yasojima

DOI:

https://doi.org/10.14393/OT2019v21.n.1.46284

Keywords:

Jogos digitais, Educação, Matemática.

Abstract

Educational tools have been used for decades in the school context, but with the advent of technologies, especially computing, these tools have been modified and updated, becoming more interactive and playful, attracting an increasingly connected audience. Thinking in this context, the present work presents a simplified description concerning the development and application of the game Quebra-cuca, which was devised after a research on the necessity and usefulness of educational games in the Amazonian context. The paper presents some data about the tests, besides bringing a brief contextualization about the Brazilian educational situation, briefly on digital inclusion in schools, a subject widely discussed today.

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Author Biographies

José Adriano Cajado Gomes

Discente, Curso de Bacharelado em Sistemas de Informação

Elielton da Costa Carvalho

Discente, Curso de Bacharelado em Sistemas de Informação

Francisco Adriano Cavalcante da Silva

Discente, Curso de Bacharelado em Sistemas de Informação

Fabrício Wickey da Silva Garcia

Docente, Mestrado em Ciência da Computação (UFPA)

Edson Koiti Kudo Yasojima

Docente, Mestrado em Ciência da Computação (UFPA)

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Published

2019-05-08

How to Cite

GOMES, J. A. C.; CARVALHO, E. da C.; SILVA, F. A. C. da; GARCIA, F. W. da S.; YASOJIMA, E. K. K. Quebra-cuca: Desenvolvimento e avaliação de um jogo educacional para o ensino da matemática. Olhares & Trilhas, [S. l.], v. 21, n. 1, p. 132–145, 2019. DOI: 10.14393/OT2019v21.n.1.46284. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/46284. Acesso em: 5 nov. 2024.