Obstacles and strategies in the teaching practice at the Language without Borders Program

Authors

  • Gibran Alves Ayub Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
  • Vanessa Zaniol Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

DOI:

https://doi.org/10.14393/OT2019v21.n.2.46044

Keywords:

Languages without Borders 1. Co-teaching 2. Internationalization 3. Teaching 4. English 5.

Abstract

Due to our experiences as grantee teachers at the Languages without Borders Program at Federal University of Rio Grande do Sul, we perceived the need to write about the obstacles we observe throughout our careers at the program, as well as some possible solutions for these obstacles. Therefore, the aim of this paper is to report the experience of two grantee teachers, focusing on the obstacles related to student’s dropouts from the courses and the difficulties on planning and executing classroom activities. We also intend to describe some strategies in order to face these obstacles, such as co-teaching, encouragement of the internationalization of Brazilian universities and discussions of culturally relevant themes in the classroom. Our conclusion is that it is necessary to have a constant process of innovation on additional languages teaching while aiming at the benefits that those practices can bring to both teachers and students. Co-teaching, discussion on culture-related themes and the promotion of the internationalization of higher education in Brazil are just a few examples of classroom strategies, but they can surely auxiliate teachers who are looking for new tools to use in their practices.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABELEDO, M. D. L. O. L.; FORTES, M. S.; GARCEZ, P. D. M.; SCHLATTER, M. 2014. Uma compreensão etnometodológica de aprendizagem e proficiência em língua adicional. Trabalhos em linguística aplicada. Campinas, SP, v. 53, n. 1 (jan./jun. 2014), p. 131-144

DIDIO, A. R. Políticas Linguísticas voltadas para a internacionalização do ensino superior: uma descrição do cenário atual da UFRGS. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Instituto de Letras. Porto Alegre, 2018.

NÓVOA, A. Professores: Imagens do futuro presente. Lisboa: Educa, 2009.

SILVA, T. G. Inglês para quem?: as implicações do Programa Inglês sem Fronteiras no processo de internacionalização da educação superior brasileira. 2018. 126 p. Dissertação (Mestrado em Linguagens, Mídia e Arte) - Centro de Linguagem e Comunicação, Pontifícia Universidade Católica de Campinas, Campinas, 2018.

SILVEIRA, D. T.; CÓRDOVA, F. P. Unidade 2 – A pesquisa científica. In: GERHARDT, T. E.; SILVEIRA, D. T. (org.). Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009

VIAL, A. P. S. “Um Everest que eu vou ter que atravessar”: formação de professores para o ensino de inglês acadêmico no Programa Idiomas sem Fronteiras. 2017. 173 p. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) - Instituto de Letras, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2017.

WELP, A. K. S; FONTES, A. B. A. L.; SARMENTO, S. O Programa Inglês sem Fronteiras na Universidade Federal do Rio Grande do Sul. In: SARMENTO, S.; ABREU-E-LIMA, D. M.; MORAES FILHO, W. B. (Org). Do Inglês sem Fronteiras ao Idiomas sem Fronteiras: A construção de uma política linguística para a internacionalização. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2016, p. 125-147.

Published

2019-07-29

How to Cite

AYUB, G. A.; ZANIOL, V. Obstacles and strategies in the teaching practice at the Language without Borders Program. Olhares & Trilhas, [S. l.], v. 21, n. 2, p. 342–352, 2019. DOI: 10.14393/OT2019v21.n.2.46044. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/46044. Acesso em: 25 aug. 2024.

Issue

Section

Programa Idiomas sem Fronteiras: internacionalização e formação docente