A CARACTERIZAÇÃO DO GÊNERO EXPOSIÇÃO ORAL NO CONTEXTO DAS PRÁTICAS DE LINGUAGEM NA ESCOLA

Authors

  • Cláudia Goulart ESEBA/UFU

DOI:

https://doi.org/10.14393/OT2017v19.n.2.230-258

Keywords:

Portuguese language, Language and education, Formal oral genre, Oral presentation, Seminar

Abstract

Given the lack of attention with which oral genres are approached in school, the purpose of this article is to describe and characterize one of the oral formal public genres most used in school: oral presentation in seminars. The main focus of this text is to present the textual characteristics of this genre, according to what Travaglia (2007) postulates in order to identify and to distinguish its sociocommunicative objective, the compositional structure, the thematic content, the style and the conditions of production. This characterization is important because it can assist teachers in the task of letting students to appropriate a secondary, formal genre whose skills are developed through reflections. In doing so, teachers can help students take the place of the enunciator that the speaker should occupy, the main purpose of the oral presentation. The corpus analyzed consisted of audio and video recordings of students of the last year of elementary school (9th grade) and of high school in activities of oral exposition in seminars in the contents of Portuguese Language / Literature, Physics, Biology and Geography. The results show that the oral presentation is a genre that the students do not master and it is necessary didactic interventions that allow the reflection on the importance of allying the linguistic and prosodic resources to the multisemiotic elements that interpenetrate and complement each other in the course of oral expositions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cláudia Goulart, ESEBA/UFU

Professora de Língua Portuguesa no Colégio de Aplicação da Universidade Federal de Uberlândia/Eseba/UFU, membro do PETEDI e pesquisadora na área da Sociolinguística, Linguística Textual e Ensino de Língua Portuguesa. Possui titulação de doutora em Linguística pela Universidade Estadual de Campinas e é mestre pela mesma universidade. E-mail: goulart.morais@gmail.com

References

BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. In: _____. Estética da Criação Verbal, pp. 277-326. SP: Martins Fontes, 2000.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais de Língua Portuguesa – 5ª a 8ª séries. Brasília: 1998.

BRONCKART, J-P. Atividade de linguagem, textos e discursos: por um interacionismo sociodiscursivo. Tradução Anna Rachel Machado e Péricles Cunha. 2. ed. São Paulo: EDUC, 2003.

DOLZ, J.; SCHNEUWLY, B. & HALLER, S. (1998) O oral como texto: como construir um objeto de ensino. In: BERNARD, S.; DOLZ, J. (Orgs). Gêneros Orais e Escritos na Escola. Campinas: Mercado de Letras, 2004, pp. 149-185.

DOLZ, J.; B. SCHNEUWLY et al. (1998). A exposição oral. In: BERNARD, S.; DOLZ, J. (Org). Gêneros Orais e Escritos na Escola. Campinas: Mercado de Letras, 2004, pp. 215-246.

FÉLIX, R. L. O Gênero exposição oral: descrição e análise de sua aplicação no contexto do ensino médio. 2009. 142 p. Dissertação (Mestrado) – ILEEL – UFU – Uberlândia, MG, 2009.

GERALDI, J. W. Portos de Passagem. 2ª Ed. São Paulo: Martins Fontes, 1993.

GERALDI, J. W. Linguagem e ensino: exercícios de militância e divulgação. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2002.

GOFFMAN, E. Footing. (1979) In: RIBEIRO, B. T. e GARCEZ , P. (eds.), Sociolinguística Interacional, São Paulo, Edições Loyola: 1998, p. 107-148.

GOFFMAN, E. A representação do eu na vida cotidiana. (Trad. de Maria Célia Santos Raposo). Petrópolis: Vozes, 1985.

GOULART, C. As Práticas orais na escola: o seminário como objeto de ensino. 2005. 210 p. Dissertação (Mestrado) – IEL-Unicamp — Campinas, SP, 2005.

GOMES-SANTOS, S. N. A exposição oral: nos anos iniciais do ensino fundamental. São Paulo: Cortez, 2012.

KOCH, P./ OESTERREICHER, W./ CALDAS, R. / URBANO, H. Linguagem da imediatez – linguagem da distância: oralidade e escrituralidade entre a teoria da linguagem e a história da língua. In: Revista Linha D'Água , 26 (1), 2013, 153-174.

MARCUSCHI, L. A. Da fala para a escrita – atividades de retextualização. São Paulo: Cortez, 2001.

RIBEIRO, B. T.; GARCEZ, P. M.(Orgs). Sociolinguística Interacional. Porto Alegre: AGE Editora, 1998.

ROJO, R. H. R. Interação em sala de aula e gêneros escolares do discurso: um enfoque enunciativo. In: Anais do II congresso Nacional da ABALIN. Florianópolis, ABRALIN. CD-ROM, 1999.

ROJO, R. H. R. Letramento escolar, oralidade e escrita em sala de aula: Diferentes mdalidades ou gêneros do discurso? In: SIGNORINI, I. (org) Investigando a Relação Oral/Escrito e as Teorias do Letramento. Campinas: Mercado de Letras, 2001, pp. 51-76.

ROJO, R. H. R.; SCHNEUWLY, B. As relações oral/escrita nos gêneros orais formais e públicos: o caso da conferência acadêmica. Linguagem em (Dis)curso, [S.l.], v. 6, n. 3, p. p. 463-493, out. 2010. ISSN 1982-4017. Disponível em: <http://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/346>. Acesso em: 18. jun. 2015.

SCHNEUWLY, B. Gêneros e tipos de discurso: Considerações psicológicas e ontogenéticas. In: SCHNEUWLY B.; DOLZ, J. (Orgs.) Gêneros Orais e Escritos na Escola. Campinas: Mercado de Letras, 2004, pp. 21-40

SCHNEUWLY, B. DOLZ, J. (Orgs). Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado de Letras, 2004.

SILVA, L. A. Estruturas de participação e interação na sala de aula. In: PRETI, D. (Org.) Interação na fala e na escrita. São Paulo: Humanitas/FFLCH/USP, 2002 (Projetos paralelos – NURC/SP, 5)

TRAVAGLIA, L. C. O aspecto verbal no português: a categoria e sua expressão. Uberlândia: Editora da Universidade Federal de Uberlândia, 1981.

TRAVAGLIA, L. C. Um estudo textual-discursivo do verbo no português. 330, 124 f. Tese (Doutorado em Linguística) – Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1991.

TRAVAGLIA, L. C. A caracterização de categorias de texto: tipos, gêneros e espécies. ALFA, vol. 51 n° 1: 39-79. São Paulo, 2007. Disponível em: http://seer.fclar.unesp.br/alfa/article/view/1426. Acesso em: fev. 2009

TRAVAGLIA, L. C. Tipelementos e a construção de uma teoria tipológica geral de textos. In: FÁVERO, Leonor Lopes; BASTOS, Neusa M. de O. Barbosa e MARQUESI, Sueli Cristina (org.). Língua Portuguesa pesquisa e ensino – Vol. II. São Paulo: EDUC/FAPESP, 2007: 97- 117. Disponível em www.ileel.ufu.br/travaglia Acesso em: mai.2010.

Published

2017-12-28

How to Cite

GOULART, C. A CARACTERIZAÇÃO DO GÊNERO EXPOSIÇÃO ORAL NO CONTEXTO DAS PRÁTICAS DE LINGUAGEM NA ESCOLA. Olhares & Trilhas, [S. l.], v. 19, n. 2, p. 230–258, 2017. DOI: 10.14393/OT2017v19.n.2.230-258. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/40811. Acesso em: 22 nov. 2024.