Neurodevelopment in early childhood: significant aspects for early childhood education

Main Article Content

Livia Crespi
Deisi Noro
Márcia Finimundi Nóbile

Abstract

This study presents aspects about children neurodevelopment, specifically during the first six years of life, a period recognized as Early Childhood, in addition to synthetically addressing the structure and maturation of the Nervous System, as well as the role of early experiences to children’ development. The study is a qualitative research supported by theoretical foundations collected through literature review in authors from Neurosciences, Psychology and Education fields such as Bee and Boyd (2011), Cosenza and Guerra (2011), Domingues (2007), Kandel (2014), Lent (2019), Papalia, Olds and Feldman (2006), Carrazoni (2016), Oliveira and Lent (2018) and Polo and Santos (2018). The data presented indicate that the brain development is a complex and dynamic process conditioned to biological, cultural and environmental aspects, strengthening the importance of pedagogical practice in Early Childhood Education for human neurodevelopment.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Crespi, L. ., Noro, D. ., & Nóbile, M. F. . (2020). Neurodevelopment in early childhood: significant aspects for early childhood education. Ensino Em Re-Vista, 27(Especial), 1517–1541. https://doi.org/10.14393/ER-v27nEa2020-15
Section
Articles

References

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Promulgada em 5 de outubro de 1988. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/518231/CF88_Livro_EC91_2016. pdf. Acesso em: 02 fev. 2017.

______. Lei n° 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 26 jun. 2014. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2014/Lei/L13005.htm. Acesso em: 05 jun. 2016.

______. Lei n° 13.257 de 8 de março de 2016. Marco Legal pela Primeira Infância. Conteúdo disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2016/ lei/ l13257. htm. Acesso em: 02 fev. 2017.

BEE, H.; BOYD, D. A criança em desenvolvimento. 12ª ed. Porto Alegre: Artmed, 2011.

CARRAZONI, E. R. Neurociência, Infância e Educação Infantil. RELAdEi (Revista Latínoamericana de Educación Infantil), 7(1), p. 67-77. Disponível em: http://www.usc.es/revistas/index.php/reladei/index. Jan 2018. Acesso em: 08 jun. 2018.

COLE, M.; COLE, S. R. O desenvolvimento da criança e do adolescente. 4ª ed. Porto Alegre: Artmed, 2004.

COSENZA, R.; GUERRA, L. Neurociência e Educação: como o cérebro aprende. Porto Alegre: Artmed, 2011.

COSTA, J.C. Neurodesenvolvimento e os primeiros anos de vida: genética vs. ambiente. RELAdEI, Revista Latinoamericana de Educación Infantil, 7 (1), 52-60. Disponível em: http://www.usc.es/revistas/index.php/reladei/index. 2018. Acesso em: 15 jun. 2018.

DOMINGUES, M. A. Desenvolvimento e aprendizagem: o que o cérebro tem a ver com isso? Canoas: Ulbra, 2007.

FALAVIGNA, A.; NETO, J. G. V. Neuroanatomia: Tomo III. Caxias do Sul, RS: Educs, 2012.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6 ed. São Paulo: Atlas, 2008.

INEP. Sinopses estatísticas da Educação Básica 2019. Conteúdo online disponível em: http://portal.inep.gov.br/sinopses-estatisticas-da-educacao-basica. Acesso em: 04 fev. 2020.

KANDEL, E. Princípios de Neurociências. Porto Alegre: Artmed, 2014.

LENT, R. Cem bilhões de neurônios? Conceitos fundamentais da Neurociência. 2. ed. São Paulo: Atheneu, 2010.

______. O cérebro aprendiz: neuroplasticidade e educação. Rio de Janeiro: Atheneu, 2019.

LIMA, E. S. Neurociências e aprendizagem. São Paulo: Inter Alia, 2007.

LURIA, A. R. Fundamentos de neuropsicologia. São Paulo: Ed. da Universidade de São Paulo, 1981.

______. Neurociência e currículo. São Paulo: Inter Alia, 2016.

NCPI, Comitê Científico do Núcleo Ciência pela Primeira Infância. O Impacto do Desenvolvimento na Primeira Infância sobre a Aprendizagem. Estudo nº I, 2014. Disponível em: www.ncpi.org.br. Acesso em: 02 fev. 2017.

OLIVEIRA, R. M.; LENT, R. O desenvolvimento da mente humana. In: Lent, Roberto; Buchweitz, Augusto; Mota, Mailce B. (Orgs). Ciência para educação: uma ponte entre dois mundos. São Paulo: Atheneu, 2018, p. 25-49.

PAPALIA, D.; OLDS, S.; FELDMAN, R. Desenvolvimento humano. 8ª ed. Porto Alegre: Artmed, 2006.

POLO, F. M.; SANTOS, D. Educação infantil: avanços e desafios para o futuro próximo. In: Lent, Roberto; Buchweitz, Augusto; Mota, Mailce B. (Orgs). Ciência para educação: uma ponte entre dois mundos. São Paulo: Atheneu, 2018, p. 73-96.

SHORE, R. 2000. Repensando o cérebro: novas visões sobre o desenvolvimento inicial do cérebro. Porto Alegre: Mercado Aberto, 2000.