Concept Maps in Composting Education: a proposal for Environmental Scientific Literacy Based on the SDGs

Main Article Content

Érica Trevelin Antunes
Fábio Augusto da Silva Antunes

Abstract

This article presents a pedagogical activity proposal for high school education focused on the construction of concept maps related to the composting process and the different types of organic matter involved. The activity aims to foster scientific literacy and environmental education, aligning with the Sustainable Development Goals (SDGs) through participatory and inquiry-based methodologies. Composting is addressed as a sustainable practice that reduces environmental impacts and promotes critical reflection on solid waste management. The use of digital tools and conceptual organization is expected to help students develop cognitive, environmental, and civic competencies. This proposal was developed as part of the requirements of the Professional Master's Program in Biology Teaching (PROFBIO/UFMG).

Article Details

Section

DEMANDA CONTÍNUA

How to Cite

Antunes, Érica T., & Antunes, F. A. da S. . (2025). Concept Maps in Composting Education: a proposal for Environmental Scientific Literacy Based on the SDGs. Ensino Em Re-Vista, 32(Contínua), 1-21. https://doi.org/10.14393/ER-v32e2025-40

References

ALMEIDA, R. M. O ensino de Geografia: o uso do mapa conceitual como estratégia de aprendizagem significativa referente ao Ensino Médio. [S.l.]: NEPEG, 2022. Disponível em: https://nepeg.com/newnepeg/wp-content/uploads/2022/10/O-ensino-de-geografia-o-uso-do-mapa-conceitual-como-estrategia-de-aprendizagem-significativa-referente-ao-ensino-medio.pdf. Acesso em: 30 jun. 2025.

ALVES, T. A. A.; GASPARINI, I. A structural classification of concept maps: analysis of 317 educational artifacts. arXiv preprint, arXiv:2503.22741, 2025. Disponível em: https://arxiv.org/abs/2503.22741. Acesso em: 30 jun. 2025.

ANTUNES, É. T. Estudo sobre compostagem e mini horta doméstica, seus benefícios socioambientais, e aplicação dos conceitos envolvidos por meio de uma sequência didática desenvolvida para alunos do Ensino Médio. 2022. 74 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Biologia) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2022.

AUSUBEL, D. P. Aquisição e retenção de conhecimentos: uma perspectiva cognitiva. Lisboa: Plátano Edições Técnicas, 2003.

BUDZIAK, C. R.; MAIA, C. M. B. F.; MANGRICH, A. S. Compostagem e sustentabilidade. Química Nova, São Paulo, v. 27, p. 399–402, 2004.

CAMPELO, L.; PICONEZ, S. B. Mapas conceituais como metodologia ativa no ensino de Geografia: experiência em uma escola pública. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO E TECNOLOGIAS / ENCONTRO DE PRODUÇÃO DISCENTE EM EDUCAÇÃO E TECNOLOGIAS (CIET: EnPED), 2018, São Carlos. Anais [...]. São Carlos: UFSCar, 2018. Disponível em: https://cietenped.ufscar.br/submissao/index.php/2018/article/view/658. Acesso em: 30 jun. 2025.

LOPES, A. R.; MATOS, A. T. Compostagem caseira de lixo orgânico doméstico. Brasília: Embrapa, 2013. (Série Embrapa Meio Ambiente, 23). Disponível em: https://www.embrapa.br/busca-de-publicacoes/-/publicacao/1022380/compostagem-caseira-de-lixo-organico-domestico. Acesso em: 30 jun. 2025.

NOVAK, J. D.; GOWIN, D. B. Aprender a aprender. Lisboa: Plátano Edições Técnicas, 1996.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS (ONU). Transformando nosso mundo: a Agenda 2030 para o Desenvolvimento Sustentável. Nova York: ONU, 2015. Disponível em: https://www.un.org/sustainabledevelopment/pt/agenda-2030/. Acesso em: 9 jun. 2025.

PEDASTE, M. et al. Phases of inquiry-based learning: definitions and the inquiry cycle. Educational Research Review, v. 14, p. 47–61, 2015. DOI: https://doi.org/10.1016/j.edurev.2015.02.003.

RAMOS, M. R.; BAGIO, M. M. Mapas conceituais: uma ferramenta para promover a aprendizagem significativa no ensino de Ciências. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, v. 4, n. 1, p. 45–59, 2020. Disponível em: https://www.nucleodoconhecimento.com.br/educacao/mapas-conceituais. Acesso em: 30 jun. 2025.

SANTOS, M. D. S.; FELLIPPETTO, I. F.; ARAÚJO, M. C. P. Objetivos de Desenvolvimento Sustentável (ODS) e Educação Ambiental no Ensino Médio: compreensões docentes. Revista Vitrine – Cogitações em Temas Transversais, v. 13, n. 1, p. 23–38, 2021. Disponível em: https://periodicos.uem.br/vitruvian/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/63597. Acesso em: 30 jun. 2025.

SOARES, F. P. Geografia escolar e os Objetivos de Desenvolvimento Sustentável (ODS): reflexões sobre a Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Terra Digital, Campinas, v. 13, n. 2, p. 226–242, 2019. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/td/article/view/8657602. Acesso em: 30 jun. 2025.

UNESCO. Educação para os Objetivos de Desenvolvimento Sustentável: objetivos de aprendizagem. Tradução de Silvia Sander e Suzana M. Gnaspini. Brasília: UNESCO, 2017. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000252197_por. Acesso em: 30 jun. 2025.

XMIND LTD. XMIND: ferramenta de mapeamento mental. Versão XMind 2024. Disponível em: https://www.xmind.net. Acesso em: 25 jun. 2025.

ZANTA, V. M. Compostagem familiar: conceitos básicos a respeito da compostagem natural. Brasília: Fundação Nacional de Saúde (Funasa), 2013. Disponível em: https://repositorio.funasa.gov.br/handle/123456789/627. Acesso em: 30 jun. 2025.