The intellectual kinship between Paulo Freire and Augusto Boal and the fight against multiple oppressions

Main Article Content

André José dos Santos
Bruna Sola da Silva Ramos

Abstract

This essay is based on the research about the similarities between the educational proposal of the Liberating Education, by Paulo Reglus Neves Freire and the Theater of the Oppressed, by Augusto Pinto Boal. Considering that the Freirean and Boaleana praxis present an ethical-political position of social transformation, through education and culture, we consider pertinent a study which emphasizes the ideological approximations between these fields of action. Therefore, we intend to build reflections about the “intellectual kinship” between these two authors, which is argued in terms of their convergences and complementarities, based on the presentation of concepts which express proximity between Freire and Boal with regard to the struggle for the rehumanization of human beings.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Santos, A. J. dos, & Ramos, B. S. da S. (2024). The intellectual kinship between Paulo Freire and Augusto Boal and the fight against multiple oppressions. Ensino Em Re-Vista, 31(Contínua), 1–26. https://doi.org/10.14393/ER-v31e2024-22
Section
DEMANDA CONTÍNUA

References

BOAL, A. Técnicas latino-americana de teatro popular. 3ªed. São Paulo: HUCITEC, 1988.

BOAL, A. Revista Pedagógica Pátio. Porto Alegre, Grupo A, Ano I, nº 2, agosto/outubro 1997.

BOAL, A. Hamlet e o filho do padeiro: memórias imaginadas. Rio de Janeiro/São Paulo: Record, 2000.

BOAL, A. A gente aprende ensinando. Entrevista cedida a Renato Rovai e Maurício Ayer. Revista Fórum, São Paulo, edição 59. 2008

BOAL, A. A última entrevista. [Entrevista cedida à] Carta Capital. Editora Confiança, São Paulo, 3 de abril de 2009. Disponível em: <https://www.correiocidadania.com.br/colunistas/ramez philippe-maalouf/33-artigos/noticias-em-destaque/3234-05-05-2009-a-viageminesperada-de-augusto-boal>. Acesso em: 17 de abril de 2022.

BOAL, A. Estética do Oprimido. Rio de Janeiro: Garamond, 2009a.

BOAL, A. O teatro como arte marcial. Rio de Janeiro: Garamond, 2009b.

BOAL, A. Teatro do Oprimido e outras poéticas políticas. São Paulo: Naify, 2013.

BOAL, A. Jogos para atores e não-atores. 16ªed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2014.

BOAL, A. Teatro Legislativo. São Paulo: Editora 34, 2020.

COMPARATO, F. Freire e Boal uma conexão afetiva. Instituto Augusto Boal. Rio de Janeiro, 13 de novembro de 2019. Disponível em: < http://augusto boal.com.br/2019/11/13/freire-E-boal-uma-conexão-afetiva/>. Acesso em: 12 maio de 2023.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. São Paulo: Paz e Terra, 1967.

FREIRE. P. Ação Cultural para a liberdade e outros escritos. 14ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.

FREIRE, P. Educação e mudança. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2014a.

FREIRE, P. Pedagogia da tolerância. 3ª ed. São Paulo: Paz e Terra, 2014b.

FREIRE, P. Pedagogia da Indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. 2. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2015.

FREIRE, P. Pedagogia da esperança. 23ª ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2016a.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 60ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2016b.

GUARESHI, P. Empoderamento. STRECK, D.; RENDI, E.; ZITKOSKI, J. (Orgs.) Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte: Autêntica, 2009, p. 147.

MARX, K.; ENGELS, F. O manifesto do partido comunista. In: MARX, K.; ENGELS, F. (Org.). Obras escolhidas. São Paulo, 2006.

SILVA, J. R. C. Teatro de cultura popular: uma prática teatral como inovação pedagógica e cultural no Recife (1960-1964). 2015. 220f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Educação) – Universidade da Madeira. Funchal, 2015.

TEIXEIRA, T. B. Dimensões socioeducativas do teatro do oprimido: Paulo Freire e Augusto Boal. 2007. 335f. Tese (Doutorado em Educação e Sociedade) - Universidade de Barcelona. Barcelona, 2007.