The contribution of Didactic Engineering as a methodological contribution to the teaching of Probability
Main Article Content
Abstract
This article is part of a research carried out in a private school in the city of Rio de Janeiro, with students in the sixth year of elementary school based on the theme: experimentation through frequentist probability to verify the classic probability. The objective of this research was to investigate the contributions of the qualitative methodological approach, subsidized by Didactic Engineering, for teaching probability. To this end, some experiments were carried out with the students, made possible by the use of a technological roulette wheel created in an application for this study and installed on their cell phones, which had equiprobable and non-equiprobable spaces. It is noteworthy that working with experimental activities that culminate in regularity can bring about a movement towards learning probabilities, in addition to keeping the focus on the specific skills of the BNCC, enhancing the understanding of the basic ideas of probability, thus leading to the understanding that the qualitative methodological approach can contribute to the teaching of this theme.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The published works are the property of their authors, who may make use of them for subsequent publications, always including the original edition (original title, Ensino em Re-Vista, volume, number, pages). All articles in this journal are the sole responsibility of their authors, and no legal responsibility for their content rests with the Journal or EDUFU.
References
ALMOULOUD, S. A. Fundamentos da Didática da matemática. Curitiba: UFPR, 2007.
ANDRÉ, M. Pesquisa em educação: buscando rigor e qualidade. Cadernos de pesquisa, p. 51-64, 2001.
ARAÚJO, J. L.; BORBA, M. C. Construindo pesquisas coletivamente em Educação Matemática. In: BORBA, M. de C. Pesquisa qualitativa em educação matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.
ARTIGUE, M. Ingènierie Didactique. Recherches em Didactique dês athématiques, Grenoble, v. 9, n. 3, p. 281-308, 1988.
BITTAR, M.; ABE, S. T. Ensino de Probabilidades: a Articulação entre as visões clássica, frequentista e geométrica. In: COUTINHO, C. de Q. S. (org.) Discussões sobre o ensino e a aprendizagem da probabilidade e da estatística na escola básica. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2013. p. 99-120. (Coleção Educação Estatística).
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018..
BRYANT, P.; NUNES, T. Children’s understanding of probability: a literature review. Nuffield Foundation. 2012.
BÔAS, S. G. V.; KONTI, K. C. Base Nacional Comum Curricular: um olhar para Estatística e Probabilidade nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental. Ensino em Re-Vista, 25(4), 2018, 984-1003. DOI: https://doi.org/10.14393/ER-v25n3e2018-8.
BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Portugal: Porto editora, 1994.
COUTINHO, C. de Q. Introdução ao conceito de probabilidade por uma visão frequentista: Estudo Epistemológico e Didático. São Paulo: EDUC, 1996.
COUTINHO, C. de Q. Probabilidade Geométrica: Um contexto para a modelização e a simulação em situações aleatórias com Cabri. Caxambu. MG. Anais... ANPED, 2002, GT19.
COUTINHO, C. de Q. Conceitos probabilísticos: quais contextos a história nos aponta? REVEMAT - Revista Eletrônica de Educação Matemática – UFSC, Florianópolis, v. 2, n.1, p.50-67, 2007. DOI: https://doi.org/10.5007/%25x.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2005. (Coleção leitura)
GAL, I. Towards “probability literacy" for all citizens: Building blocks and instructional dilemmas. In: Exploring probability in school. Springer, Boston, MA, 2005. p. 39-63.
LOPES, C. E. O ensino da estatística e da probabilidade na educação básica e a formação dos professores. Cadernos Cedes, 28(74), 57-73, 2008.
MACHADO, S. D. A. Engenharia Didática. In: MACHADO, S. D. A. (org.). Educação Matemática: Uma introdução. 2 ed. São Paulo: Educ, 2002. p. 197-208
NETO, J. Cálculo de Probabilidades I, Juiz de Fora: UFJF, 2016.
PONTE, J. P. Tarefas no ensino e na aprendizagem da Matemática. In: PONTE, J. P. (Org.). Práticas Profissionais dos Professores de Matemática. 1 ed. Instituto de Educação da Universidade de Lisboa. Junho de 2014.
PONTES, M. M; LIMA, D. S. S. M; VASCONCELOS, F. V; VASCONCELOS, A. K. P. A temática ‘Probabilidade e Estatística’ nos anos iniciais do Ensino Fundamental a partir da promulgação da BNCC: percepções pedagógicas. Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico (EDUCITEC), v. 5, n. 12, 2019.
SAVIANI, D.; GALVÃO, A. C. Educação na Pandemia: a falácia do ensino remoto. Universidade e Sociedade ANDES-SN, ano XXXI, janeiro, 2021.
SILVA I. A. Probabilidades: a visão laplaciana e a visão frequentista na introdução do conceito. 2002. 174 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2002.