Dance improvisation and the elderly: reflections on compositional and educational aspects

Main Article Content

Narciso Larangeira Telles da Silva
Patricia Chavarelli Vilela da Silva

Abstract

In this article, we share reflections from the practices developed in my Ph.D. research (in progress), with 50+ adults, whose theme is improvisation in dance. The research is characterized by an artistic-pedagogical investigation, with a qualitative and exploratory approach. This cut that I present aims to present reflections on the impacts of studies on perception, attention and listening in the knowledge construction experienced in studies on improvisation in dance. In this sense, we present a general contextualization about improvisation in dance, then we discuss the three guides - perception, attention and listening - and their impacts on improvisation, then we bring arguments about improvisation as an educational experience. Finally, we make considerations about the power of the study of improvisation as a means to learn to experience the immediate present in a creative way, aware that the improviser (of any age) is the composer of experiences, of the decisions that impact the construction of the artistic and life scene.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Silva, N. L. T. da, & Silva, P. C. V. da. (2023). Dance improvisation and the elderly: reflections on compositional and educational aspects. Ensino Em Re-Vista, 30(Contínua), e016. https://doi.org/10.14393/ER-v30a2023-16
Section
DEMANDA CONTÍNUA

References

BARDET, M. A atenção através do movimento: o método Feldenkrais como disparador de um pensamento sobre a atenção. Revista Brasileira Estudos da Presença, Porto Alegre, v. 5, n. 1, p. 191-205, jan./abr. 2015.

DAMÁSIO, A. O mistério da consciência: do corpo e das emoções ao conhecimento de si. Tradução L. T. Motta; Revisão técnica L. H. M. Castro. São Paulo: Companhia das Letras, 2000.

DEWEY, J. Experiência e Educação. 3 ed. Tradução A. Teixeira. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1979.

DEWEY, J. Arte como experiência. Tradução V. Ribeiro. São Paulo: Martins, 2010.

ELIAS, M. Improvisação como possibilidade de reinvenção da dança e do dançarino. Revista Pós, Belo Horizonte, v.5, n.10, p. 173-182, novembro, 2015.

FELDENKRAIS, M. Consciência pelo movimento. Tradução D. A. C. Souza. 4 ed. São Paulo: Summus, 1977.

FONSECA, A. M. G. O processo de envelhecimento: conceitos fundamentais. In: CAMPOS, A. C. V.; BERLEZI, E. M.; CORREA, A. H. M. (org.). Envelhecimento: um processo multidimensional. Coleção Envelhecimento: saberes e vivencias. v. 1. Ijuí: Editora UNIJUÍ, 2014.

GUERRERO, M. F. Sobre as restrições compositivas implicadas na improvisação em dança. 2008. 92f. Dissertação (Mestrado em Dança). Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2008.

LIMA, T. M. A noção de escuta: afetos, exemplos e reflexões. Ilinx – Revista do LUME, Campinas, n.2, novembro 2012.

MERLEAU-PONTY, M. Fenomenologia da percepção. 2 ed. Tradução C. A. Moura. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

MUNIZ, Z. Improvisação como processo de composição na dança contemporânea. 2004. 80f. Dissertação (Mestrado em Teatro). Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2004.

SADE, C.; KASTRUP, V. Atenção a si: da auto-observação à autoprodução. Estudos de Psicologia, Campinas, v.16, n.2, p. 139-146, maio-agosto, 2011.

STERNBERG, R. J. Psicologia Cognitiva. Porto Alegre: ArtMed, 2000.

VASCONCELOS, C. S. Atenção a si: da auto-observação à auto-produção. 2009. 178f. Tese (Doutorado em Psicologia). Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeira, 2009.