ENEM writing: articulation between the characteristics of the textual genre and the competences required by the Matriz de Referência

Main Article Content

Carla Aparecida Nunes de Souza
Marilúcia dos Santos Domingos

Abstract

This article aims to investigate which are the greatest difficulties presented in ENEM compositions produced by students in the last year of high school, participants in the implementation of a didactic sequence of genres. Difficulties regarding to the planning of the characteristic elements of the referred genre, as well as in relation to the configuration prescribed by the ENEM for writing. To do so, we rely on the characteristics of the genre, by Striquer and Souza (2023), and on ENEM guiding documents, such as the Participant's Handbook (BRASIL, 2022). The results show that the biggest problems identified in the texts were in relation to advancing the point of view on the subject, elaborating and articulating arguments in defense of the exposed position and fragility also for the construction of an intervention proposal in the structuring established by ENEM.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Souza, C. A. N. de, & Domingos, M. dos S. (2023). ENEM writing: articulation between the characteristics of the textual genre and the competences required by the Matriz de Referência. Ensino Em Re-Vista, 30(Contínua), e025. https://doi.org/10.14393/ER-v30a2023-25
Section
DEMANDA CONTÍNUA

References

BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. São Paulo: Editora 34, 2016.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). A redação no Enem 2022: cartilha do participante. Brasília, DF: INEP, 2022. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/avaliacoes_e_exames_da_educacao_basica/a_redacao_do_enem_2020_-_cartilha_do_participante.pdf Acesso em: 01/12/ 2021.

BRONCKART, J. P. [1999]. Atividade de linguagem, textos e discurso: por um interacionismo sociodiscursivo. Tradução: Anna Rachel Machado e Péricles Cunha. 2. ed. São Paulo: EDUC, 2009.

DOLZ, J.; SCHNEUWLY, B. Gêneros e progressão em expressão oral e escrita: elementos para reflexões sobre uma experiência suíça (francófona). In: DOLZ, J.; SCHNEUWLY, B (Org.). Gêneros orais e escritos na escola. Tradução: Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas: Mercado de Letras, 2004. p. 35-60.

DOLZ, J.; NOVERRAZ, M.; SCHNEUWLY, B. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: DOLZ, J.; SCHNEUWLY, B. (Org.). Gêneros orais e escritos na escola. Tradução: Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas: Mercado das Letras, 2004. p. 81-108.

STRIQUER, M. S. D. O Método de análise de textos desenvolvido pelo Interacionismo Sociodiscursivo. Eutomia, Recife, n. 1, v. 14, dez./2014, p. 313-334.

STRIQUER, Marilúcia dos Santos Domingos; SOUZA, Carla Aparecida Nunes de. Um modelo teórico do gênero redação do ENEM. Revista Intercâmbio, v.LIII, e58147, 2023. São Paulo: LAEL/PUCSP.