Armandinho, Camilo, Etiene, Fê and Theo against certainties: towards the Theory of the Itinerant Curriculum

Main Article Content

Lucas Pacheco Brum
Natália Ferreira da Cunha
Maria Cecilia Lorea Leite

Abstract

This article discusses the conception of the Theory of the Itinerant Curriculum by teacher João Paraskeva, based on the analysis of an image that occupies a central place in school culture. The image is a comic strip, the main characters are: Armandinho, Camilo, Etiene, Fê, Theo and Pudim, created by the artist Alexandre Beck, it addresses us to the cultural practices of the look, it builds and influences our ways of seeing, thinking, teaching and making the curriculum, the pedagogical practices and school contents. Thus, this text is inserted in the theoretical fields of Visual Culture Studies and Contemporary Curriculum Studies. We search an analysis of the comic strip generated by the conceptual tool of the itinerant curriculum, that helps us to understand Beck's images as a possibility that escapes the established guidelines of the school and by the hegemonic knowledge legitimized by the curriculum.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Brum, L. P., Cunha, N. F. da, & Leite, M. C. L. (2023). Armandinho, Camilo, Etiene, Fê and Theo against certainties: towards the Theory of the Itinerant Curriculum . Ensino Em Re-Vista, 30(Contínua), e011. https://doi.org/10.14393/ER-v30a2023-11
Section
DEMANDA CONTÍNUA

References

BECK, A. Tiras do Armandinho. Available at: https://www.facebook.com/tirasarmandinho. Accessed on: Jul. 2, 2021.

BECK, A. Palestra Proferida de Alexandre Beck. Universidade Estadual de Campinas – UNICAMP, 2018. Available at: https://www.unicamp.br/unicamp/noticias/2018/03/22/alexandre-beck-criador-do-armandinho-fala-sobre-sua-arte-e-direitos-humanos. Accessed on: Jul. 2, 2021.

BITTAR, E. C. B. O direito na pós-modernidade. Revista Sequência, Florianópolis, n. 57, p. 131-152, dez. 2008. Accessed on: Jul. 2, 2021. DOI: https://doi.org/10.5007/2177-7055.2008v29n57p131.

BRUM, L. P.; CUNHA, N. F.; LEITE, M. C. Imagens e currículos: o que dizem as tiras de Armandinho sobre os currículos escolares? Revista Espaço do Currículo, João Pessoa, v. 14, n. 3, p. 1-14, set./dez. 2021. Accessed on: Jul. 1, 2022. DOI: https://doi.org/10.15687/rec.v14i3.59105.

BRUM, L. P.; LEITE, M. C. Caminhos, direções e emergências nos estudos da Cultura Visual no século XXI. Educação em Foco, Belo Horizonte, v. 26, n. 48, p. 1-23, jan./abr. 2023. Accessed on: May 1, 2023. DOI: https://doi.org/10.36704/eef.v26i48.7046.

CORAZZA, S.; SILVA, T. T da. Composições. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

FERREIRA, M. G.; SILVA, J. F. da. Perspectiva pós-colonial das relações étnico-raciais nas práticas curriculares: conteúdos selecionados e silenciados. Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 14, n. 33, p. 25-43, 2013. Available at: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/view/24363. Accessed on: Mar. 10, 2023.

HERNÁNDEZ, F. A Cultura Visual como um convite à deslocalização do olhar e ao reposicionamento do sujeito. In: MARTINS, R.; TOURINHO, I. (org.). Educação da Cultura Visual: conceitos e contextos. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2011. p. 31-49.

HERNÁNDEZ, F. Pesquisar com imagens, pesquisar sobre imagens: revelar aquilo que permanece invisível nas pedagogias da cultura visual. In: MARTINS, R.; TOURINHO, I. (org.). Processos e práticas de pesquisa em cultura visual e educação. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2013. p. 77-113.

HERNÁNDEZ, F. Catadores da Cultura Visual: proposta para uma nova narrativa educativa. Tradução: Ana Duarte. Porto Alegre: Mediação, 2007.

LOPES, A. C. Teorias pós-críticas, política e currículo. Educação, Sociedade & Culturas, Porto: CIIE, n. 39, p. 7-23, 2013.

LOPES, A. C.; MACEDO, E. Teorias de Currículo. São Paulo: Cortez, 2011.

LOPES, A. C.; MACEDO, E. The curriculum field in Brazil since the 1990’s. In: PINAR, W. (org.). International handbook of curriculum studies. New York: Routledge, 2014. p. 86-10.

MARTINS, R. Hipervisualização e territorialização: questões da Cultura Visual. Educação & Linguagem, São Paulo, v. 13, n. 22, 19-31, jul./dez. 2010a. Available at: https://www.metodista.br/revistas/revistasims/index.php/EL/article/view/2437/2391. Accessed on: Aug. 23, 2022.

MARTINS, R. Pensando com imagens para compreender criticamente a experiência visual. In: ASSIS, H. L.; RODRIGUES, E. B. T. (org.). Educação das artes visuais na perspectiva da cultura visual: conceituações, problematizações e experiências. Goiânia: 2010b. p. 19-38.

MARTINS, R. A cultura visual e a construção social da arte, da imagem e das práticas do ver. In: OLIVEIRA, M. (org.). Arte, educação e cultura. Santa Maria: UFSM, 2007. p. 19-40.

MIRZOEFF, N. Una introdución a la cultura visual. Barcelona: Editora Paidós Ibérica, 2003.

MITCHELL, W. J. T. O futuro da imagem: a estrada não trilhada de Rancière. In: MARTINS, R.; TOURINHO, I. (org.). Cultura das Imagens: desafios para arte e para a educação. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2012. p. 19-35.

MORAES, M. C. Complexidade e currículo: por uma nova relação. Polis Revista Latinoamericana, Santiago, p. 1-20, 2010. Available at: https://journals.openedition.org/polis/573. Accessed on: Aug. 28, 2022.

MOREIRA, A. F. B.Currículos e Programas no Brasil. Campinas: Papirus, 1990.

MOREIRA, A. F. B. (org). Currículo: Políticas e práticas. Campinas: Papirus, 1999.

MOREIRA, A. F. B.; SILVA, T. T da. Currículo, Cultura e Sociedade. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

MORIN, E. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 9. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2004.

NICOLAU, V. F. A reconfiguração das tiras nas mídias digitais: de como os blogs estão transformando este gênero dos quadrinhos. 2011. 103 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2011. Available at: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4464. Accessed on: Nov. 2, 2021.

OLIVEIRA, M.B. de. Pós-estruturalismo e teoria do discurso: perspectivas teóricas para pesquisas sobre políticas de currículo. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 23, p. 1-18, dez. 2018. Accessed on: May 7, 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782018230081.

PARAÍSO, M. A. O currículo entre o que fizeram e o que queremos fazer de nós mesmos: efeitos das disputas entre conhecimentos e opiniões. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 17, n.4, p. 1414-1435, out./dez. 2019. Accessed on: Mar. 5, 2023. DOI: https://doi.org/10.23925/1809-3876.2019v17i4p1414-1435.

PARAÍSO, M. A. Diferença no currículo. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 40, n. 140, p. 587-604, maio/ago. 2010. Available at: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/178. Accessed on: May 2, 2023.

PARASKEVA, J. M. Nova Teoria Curricular. Mangualde; Ramada: Edições Pedago. 2010.

PARASKEVA, J. M. Desterritorializar: Hacia a una Teoría Curricular Itinerante. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, Murcia, v. 85, n. 30.1, p 121-134, 2016. Available at: https://www.redalyc.org/pdf/274/27446519012.pdf. Accessed on: Jun. 12, 2022.

PARASKEVA, J. M. Covid-19! Quem ‘descobriu quem? Rumo a uma teoria curricular itinerante dos povos. Momento – Diálogos em Educação, Rio Grande, v. 30, n. 2, p. 24-49, maio/ago. 2021.. Accessed on: Jun. 25, 2022. DOI: https://doi.org/10.14295/momento.v30i02.13296.

PEREIRA, E. M. A. A construção do conhecimento na modernidade e na pós-modernidade: implicações para a universidade. Revista Ensino Superior UNICAMP, Campinas, n. 14 jul./set. 2014. Available at: https://www.revistaensinosuperior.gr.unicamp.br/artigos/a-construcao-do-conhecimento-na-modernidade-e-na-pos-modernidade-implicacoes-para-a-universidade. Accessed on: Jun. 12, 2022.

RAMOS, P. Humos nos quadrinhos. In: VERGUEIRO, W.; RAMOS, P. (org.). Quadrinhos na educação: da rejeição à prática. São Paulo: Contexto, 2009. p. 185-218.

SAYURY, J. Alexandre Beck, o pai do Armandinho. Revista Trip, 2019. Available at: https://revistatrip.uol.com.br/trip/webstories/alexandre-beck-o-pai-do-armandinho. Accessed on: Jul. 5, 2021.

RODRIGUES, C. K. A. A Intertextualidade como característica essencial para o humor, crítica social e compreensão das tirinhas da Mafalda e Armandinho. Revista Ininga, Teresina, v. 6, n. 1, p. 43-61, 2019. Available at: https://revistas.ufpi.br/index.php/ininga/article/view/10118/7205. Accessed on: Jun. 12, 2022.

SANTOS, B. S. Pela mão de Alice: o social e o político na pós-modernidade. 7. ed. Edições Afrontamento, 1999.

SANTOS, B. S. Para um novo senso comum: a ciência, o direito e a política na transição paradigmática. In: ______. (org.). A crítica da razão indolente: contra o desperdício da experiência. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2011. p. 15-37.

SANTOS, B. S. O fim do império cognitivo: a afirmação das epistemologias do Sul. 1. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2020.

SANTOS, A. R dos; SILVA, J. F da. Currículo pós-colonial e práticas docentes descoloniais: caminhos possíveis. Debates em Educação, Maceió, v. 12, p. 387-407, set./out. 2020. Accessed on: Jul. 1, 2022. DOI: https://doi.org/10.28998/2175-6600.2020v12nEspp387-407.

SILVA, J. A. P da; VIEIRA, M. S. P. Tiras cômicas e charges: Potencialidades para promover o letramento multimodal. Revista Práticas de Linguagem, Juiz de Fora, v. 8, n. 2, p. 195-211, 2018. Accessed on: Mar. 12, 2022. DOI: https://doi.org/10.34019/2236-7268.2018.v8.28324.

SILVA, M. A da. Currículo para além da pós-modernidade. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 29., 2006, Caxambu. Anais [...]. Caxambu: ANPEd, 2006. Available at: https://www.anped.org.br/biblioteca/item/curriculo-para-alem-da-pos-modernidade. Accessed on: Jun. 3, 2023.

SILVA, T. T da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2020.

SILVA, T. T da. Currículo e identidade social: territórios contestados. In: SILVA, T. T da. (org.). Alienígenas na sala de aula: uma introdução aos Estudos Culturais em Educação. Petrópolis: Vozes, 1995, p. 190-207.

SILVA, T. T da. (org.). O que é afinal estudos culturais?. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.

SILVA, T. T da. (org.). Teoria educacional crítica em tempos pós-modernos. Porto Alegre: Artes Médicas, 1993.

SILVA, T. T da; MOREIRA, A. F. (org.). Territórios contestados: o currículo e os novos mapas políticos e culturais. 6. ed. Petrópolis: Vozes, 2004.

TOURINHO, I. Imagem, identidade e escola. Salto para o futuro: Cultura Visual e Escola, ano XXI, Boletim 9, p. 9-14, ago. 2011.

TOURINHO, I.; MARTINS, R. Reflexividade e pesquisa empírica nos infiltráveis caminhos da Cultura Visual. In: MARTINS, R.; TOURINHO, I. (org.). Processos e práticas de pesquisa em cultura visual e educação. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2013. p. 61-76.

TOURINHO, I.; MARTINS, R. Entrevidas das imagens na arte e na educação. In: MARTINS, R.; TOURINHO, I. (org.). Cultura das Imagens. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2012. p. 9-13.

TOURINHO, I.; MARTINS, R. Circunstâncias e ingerências da Cultura Visual. In: MARTINS, R.; TOURINHO, I. (org.). Educação da Cultura Visual: conceitos e contextos. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2011. p. 51-68.

YOUNG, M. Para que servem as escolas? Educação & Sociedade, Campinas, v. 28, n. 101, p. 1287-1302, set./dez. 2007. Available at: https://edisciplinas.usp.br/mod/resource/view.php?id=3220459&forceview=1. Accessed on: Mar. 10, 2022.