Pedagogical coordination and teachers in the early years of elementary school: challenges and possibilities
Main Article Content
Abstract
This text presents an excerpt from a master's research carried out in the Graduate Program in Education at the Federal University of Uberlândia (PPGED/UFU) whose object of investigation was the role of pedagogical coordination with teachers in the early years of elementary school in municipal schools in Uberlândia. The objectives of the study consisted of analyzing: the performance of the pedagogical coordination with teachers of the 1st and 2nd years of Elementary School; and the challenges that emerge from the interaction between the pedagogical coordination and teachers in the early years of Elementary School and that reverberate in the teaching and learning processes. Methodologically, the work is grounded on the principles of qualitative research, specifically a case study approach. The Focus Group (FG) with the coordinators and the Semi-structured Interview (SSI) with the teachers were used as research instruments. The analysis highlights that coordinators and teachers are key players in the teaching and learning processes, particularly during the literacy period. Thus, they need to establish partnerships and promote collective work to address the challenges and contradictions that pervade the school context.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The published works are the property of their authors, who may make use of them for subsequent publications, always including the original edition (original title, Ensino em Re-Vista, volume, number, pages). All articles in this journal are the sole responsibility of their authors, and no legal responsibility for their content rests with the Journal or EDUFU.
References
ANDRÉ, Marli. O que é um estudo de caso qualitativo em educação? Revista da Faeeba Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 22, n. 40, p. 95-103, jun. 2013. Semestral. Disponível em: http://www.mnemos.unir.br/uploads/13131313/arquivos/Marli_Andr__O_que___um_Estudo_de_Caso_417601789.pdf. Acesso em: 16 fev. 2020. DOI: https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.v22.n40.753.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. A pergunta a várias mãos: a experiência da pesquisa no trabalho do educador. São Paulo: Cortes, 2003.
FRANCO, Maria Amélia do Rosário Santoro. Da Pedagogia à coordenação pedagógica: um caminho a ser re-desenhado. In: CAMPOS, Elisabete Ferreira Esteves; FRANCO, Maria Amélia do Rosário Santoro (org.). A coordenação do trabalho pedagógico na escola: Processos e Práticas. Santos): Universitária Leopoldianum, 2016. p. 17-31.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: Saberes Necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2004.
GATTI, Bernadete Angelina. Grupo focal na pesquisa em ciências sociais e humanas. Brasília: Líber Livro, 2005.
GONZÁLEZ REY, Fernando. Pesquisa Qualitativa e Subjetividade: Os processos de construção da informação. São Paulo: Pioneira Thomson, 2005.
ORSOLON, Luzia Angelina Marino. O coordenador/formador como um dos agentes de transformação da/na escola. In: ALMEIRA, Laurinda Ramalho de; PLACCO, Vera Maria Nigro de (org.). O coordenador pedagógico e o espaço da mudança. 3. ed. São Paulo: Loyola, 2001. p. 17-34.
PAULA, Daniela Silva de. Atuação da coordenação pedagógica junto as professoras alfabetizadoras de escolas municipais de Uberlândia/MG: contribuições, desafios e possibilidades. 2021. 148 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2021. DOI: http://doi.org/10.14393/ufu.di.2022.5003.
VASCONCELLOS, Celso dos S. Coordenação do trabalho Pedagógico: do projeto político pedagógico ao cotidiano da sala de aula. 16. ed. São Paulo: Cortez, 2019.