Social practices and meaning of the concept of measures
Main Article Content
Abstract
The article discusses social practices and the process of signifying the concept of measure, based on a research carried out to investigate the relationships between the process of signification, the logical-historical development and the form of appropriation of the concept of measure. in agricultural communities. The study was based on the Historical-Cultural Theory/Activity Theory. Empirically, it was done: a) investigation of social practices related to measurements on farms b) didactic experiments with elementary school students and c) a formative experiment with mathematics teachers. We conclude that, in objectifying the teaching of the concept of measure, the signification process reflects the way in which the subject appropriates his logical-historical development and the sharing of the cultural meanings underlying the measures, acquired with social practices, indicating the need to consider, in the teaching praxis, the extra-mathematical symbolic systems that govern such practices in the cultural environment of the students.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The published works are the property of their authors, who may make use of them for subsequent publications, always including the original edition (original title, Ensino em Re-Vista, volume, number, pages). All articles in this journal are the sole responsibility of their authors, and no legal responsibility for their content rests with the Journal or EDUFU.
References
ARAUJO, E. S.; MORAIS, S. P. G. Dos princípios da pesquisa em educação como atividade. In: MOURA, M. O. de. (Org.). Educação escolar e pesquisa na Teoria Histórico-Cultural. São Paulo: Edições Loyola, 2017.
CARAÇA, B. de J. Conceitos fundamentais de Matemática. Lisboa: Gradiva, 2016.
DAVIDOV, V.; MÁKOVA A. El desarrollo del pensamiento en la edad escolar. In SHUARE, M. La psicología evolutiva y pedagogica en la URSS: antologia. Moscú: Editorial Progresso, 1987.
DIAS, J. L. de M. Medidas, Normalização e Qualidade: aspectos da história da metrologia no Brasil. Rio de Janeiro: Ilustrações, 1998.
EVES, H. Introdução à história da matemática. Campinas: Unicamp, 2004.
KOPNIN, P. V. Logica dialectica. México: Editorial Grijalbo, 1966.
KULLA, W. Las medidas e los hombres. Madrid: Siglo Veintiuno España Editores S.A, 1980.
LEONTIEV, A. N. Actividad, consciencia y personalidad. Habana: Editorial Pueblo y Educación, 1983.
MORETTI, V. D.; RADFORD, L. História do Conceito culturalmente significada e a Organização da Atividade de Ensino de Matemática. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 6., 2015 Pirenópolis. Anais eletrônicos. Pirenópolis: UEG, 2015, p. 1- 12. Disponível em: http://www.sbembrasil.org.br/visipem/ anais/story_html5.html. Acessado em 07/06/2019.
LANNER DE MOURA, A. R. de; et al.. Educar com a Matemática: fundamentos. São Paulo: Cortez. 2016.
MOURA, M. O. de. A construção do signo em situação de ensino. 1992. 158 f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação e Educação. Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, São Paulo, 1992.
MOURA, M. O. A atividade pedagógica na teoria histórico-cultural. (Org.). Brasília: Liber livro, 2010.
RADFORD, L. Educação, educação matemática e teoria cultural da objetivação: uma conversa com Luís Radford. [Entrevista concedida a] Vanessa Dias Moretti, Maria Lúcia Panossian e Manoel Oriosvaldo de Moura. Revista Educação e Pesquisa. São Paulo, v. 41, n. 1, p. (243-260), jan./mar. 2015. Disponível em: http://www.educacaoepesquisa.fe.usp.br/wp-content/uploads/2015/02/v.-41-n.01-Livro-1.pdf. Acesso em 12 jul. 2019.
RADFORD, L. Cultura e historia: dos conceptos difíciles y controversiales en las aproximaciones contemporáneas en la educación matemática. In: MENDES, I. A., FARIAS, C. A. (Org.). Práticas socioculturais e educação matemática. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2014, p. (49 – 68).
VIGOTIKI, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. São Paulo: Martins Fortes; 1998.
VIGOTIKI, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fortes, 2000.