Reflections and reticence: statements about Remote Education in times of pandemic
Main Article Content
Abstract
The work presents an investigation about the enunciations that students have said about remote learning during the COVID-19 pandemic period. To produce the data, we applied a questionnaire to elementary school students from a public school located in Rio Grande do Sul. We identified that most access activities at home, and connect to the internet via wi-fi. Most do not approve of remote learning; few consider it quiet. In this group it is possible to observe that there is a social and psychological structure supporting them. Students point out difficulties in understanding to carry out the activities, mentioning five subjects. From the analysis, we constructed two statements: 1) remote learning is not approved by those students with a lack of physical structure and/or assistance from guardians; and 2) remote learning is a viable alternative in the pandemic period.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The published works are the property of their authors, who may make use of them for subsequent publications, always including the original edition (original title, Ensino em Re-Vista, volume, number, pages). All articles in this journal are the sole responsibility of their authors, and no legal responsibility for their content rests with the Journal or EDUFU.
References
COSTA, G. B. Esperamos que agosto seja o pico da covid-19 nas Américas, diz Opas. Disponível em: https://noticias.uol.com.br/saude/ultimas-noticias/estado/2020/08/04/esperamos-que-agosto-seja-o-pico-da-covid-19-nas-americas-diz-opas.htm. Acesso em: 10 out. 2020.
DAYRELL, J. A escola como espaço sócio-cultural. In: Múltiplos olhares sobre a educação e cultura. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1996.
FOUCAULT, M. Arqueologia do saber. (8a ed.) Rio de Janeiro, RJ: Forense Universitária, 2013.
FOUCAULT, M. A ordem do discurso: aula Inaugural no Collège de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. São Paulo: Loyola, 2014, 74.
IBGE EDUCA. Conheça o Brasil – População Educação. Disponível em: https://educa.ibge.gov.br/jovens/conheca-o-brasil/populacao/18317-educacao.html. Acesso em: 18 jun. 2021.
KOEPPE, C. H. B.; FERREIRA, S. R.; CALABRO, L. Saúde em jogo: Ensino de Ciências e prevenção à contaminação viral para os anos iniciais do Ensino Fundamental. Revista Thema. v.18, p.170-183, ago. 2020. DOI: https://doi.org/10.15536/thema.V18.Especial.2020.170-183.1845.
LARROSA, J. Pedagogia Profana: Danças, Piruetas e Mascaradas. 4. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.
MUNICIPIO. Decreto nº 6.249, de 17 de março de 2020. Dispõe acerda de medidas temporárias a serem adotadas pela Administração Pública Municipal, objetivando a prevenção ao contágio, o enfrentamento da propagação do agente patógeno denominado coronavírus (COVID-19). Disponível em: http://pelotas.rs.gov.br/noticia/prefeitura-apresenta-medidas-para-prevencao-contra-o-novo-coronavirus. Acesso em: 10 outubro 2020.
PARECER. Parecer 56 CEED Regras da Educação Especial. Disponível em: http://www.faders.rs.gov.br/legislacao/5/403. Acesso em: 10 outubro 2020.
RIO GRANDE DO SUL. Começa implantação das Aulas Remotas na Rede Estadual de Ensino. Disponível em: https://educacao.rs.gov.br/comeca-implantacao-das-aulas-remotas-na-rede-estadual-de-ensino. Acesso em: 8 out. 2020.
SARAIVA, K.; TRAVERSINI, C.; LOCKMANN, K. A educação em tempos de COVID-19: ensino remoto e exaustão docente. Práxis Educativa, v. 15, p. 1-24, ago. 2020. DOI: https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.15.16289.094.
TORRE, T. D. L. Escolas municipais contam com as redes sociais para manter vínculos com alunos. Disponível em: http://www.pelotas.com.br/noticia/escolas-municipais-contam-com-as-redes-sociais-para-manter-vinculos-com-alunos. Acesso em: 8 out. 2020.