Empathy in the educational context: reports from young adult and adult students

Main Article Content

Gerson Tavares do Carmo
Rozana Quintanilha Gomes Souza

Abstract

This article discusses the importance of valuing empathy in the educational context and, particularly, in Youth and Adult Education. As an objective, it is intended to investigate how empathy or the lack of it in the teacher-student relationship can interfere in the teaching and learning process. Therefore, a questionnaire was applied to a class of young and adult students from a campus of the Federal Fluminense Institute, which was elaborated based on Carl Rogers' theory on the multidimensional construct of empathy, which includes three components: cognitive, affective and behavioral. The data obtained reveal that, in an environment that is not conducive to empathy, students seek, on their own initiative, strategies to create empathic relationships with teachers in order to remain linked to the school.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Carmo, G. T. do, & Souza, R. Q. G. (2022). Empathy in the educational context: reports from young adult and adult students . Ensino Em Re-Vista, 29(Contínua), e039. https://doi.org/10.14393/ER-v29a2022-39
Section
DEMANDA CONTÍNUA

References

BATSON, Charles Daniel. The altruism question: toward a Social Psychological Answer. Hillsdale, N.J.: L. Erlbaum, 1991.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros curriculares nacionais do Ensino Médio – Linguagens, Códigos e suas Tecnologias. Brasília, 2000. Disponível em:

http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/linguagens02.pdf. Acesso em: 12 jun. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Diretrizes curriculares nacionais da educação básica. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013. Disponível em:

http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=15548-d-c-n-educacao-basica-nova-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 12 jun. 2020.

BRASIL. Parecer CNE/CEB 11/2000 – Homologado Diário Oficial da União de 19/7/2000, Seção 1, p. 14. Brasília, 2000. Disponível em:

http://portal.mec.gov.br/secad/arquivos/pdf/eja/legislacao/parecer_11_2000.pdf. Acesso em: 12 jun. 2020.

CURTIS, Scott. Einfuhlung und die fruhe Deutsche Filmtheorie. Traduzido por Francisca Kast e Joseph Imorde. In: CURTIS, Robin; KOCH, Gertrud. Einfuhlung. Zu Geschichte und Gegenwart eines asthetischen Konzepts. Munich: Wilhelm Fink, p. 79-104, 2009.

DAVIS, Mark. A multidimensional approach to individual differences in empathy. JSAS Catalog of Selected Documents in Psychology, The University of Texas, Austin, v. 10, p. 85-104, 1980.

FESHBACH, Norma Deitch; ROE, Kiki. Empathy in six-and sevenyear-olds. Child Development, University of California, Los Angeles, v. 39, p. 133-145, 1968.

GADAMER, Hans-Georg. Verdade e método: traços fundamentais de uma hermenêutica filosófica. Tradução de Flávio Paulo Meurer. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008 [1986].

GARDNER, Howard. Inteligências múltiplas: A teoria na prática. Tradução de Maria Adriana Veríssimo Veronese. Porto Alegre, RS: Artes Médicas, 1995.

GOLEMAN, Daniel. Inteligência emocional: a teoria revolucionária que redefine o que é ser inteligente. Rio de Janeiro: Objetiva, 1995.

GOLEMAN, Daniel. Inteligência social: o poder das relações humanas. Rio de Janeiro: Elsevier, 2011.

LIPPS, Theodor. Empathy and its development. Edited by Nancy Eisenberg e Janey Strayer. Cambridge: Cambridge Studies in Social e Emotional Development, 1987 [1906].

OLMOS, Ana. Empatia: algumas reflexões. In: YIRULA, Carolina Prestes (org.). A importância da empatia na educação. São Paulo: Instituto Alana, p. 22-29, 2016. Disponível em: https://escolastransformadoras.com.br/wp-content/uploads/2016/11/Empatia-na-educa%C3%A7%C3%A3o-Escolas-Transformadoras-Brasil.pdf. Acesso em: 12 jun. 2020.

ROGERS, Carl Ransom. A terapia centrada no cliente. São Paulo: Martins Fontes, 1975.

ROGERS, Carl Ransom. Tornar-se pessoa. São Paulo: Martins Fontes, 1976.

SMITH, Adam. Teoria dos Sentimentos Morais. Tradução de Lya Luft. Revisão Eunice Ostrensky. São Paulo: Martins Fontes, 2002 [1759].

TINTO, Vincent. Enhancing student success: taking the classroom success seriously. The international journal of the first year in higher education, Syracuse University, New York, United States of America, v. 3, n. 1, p. 1-8, 2012. DOI: https://doi.org/10.5204/intjfyhe.v2i1.119.

TITCHENER, Edward Bradford. Lectures on the Experimental Psychology of the Thought Processes. New York: The Macmillan & Co, 1909.

VIGOTSKI, Lev Semenovich. Psicologia da arte. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

WUNDT, Wilhelm. Principles of physiological psychology. Translated from the fifth German edition by E. B. Titchener. London: Swan Sonnenschein & Co, 1904.