Geographic education and remote teaching: the relationship of young schoolchildren with school today
Main Article Content
Abstract
Motivated by knowing how students are facing school issues in the context of the pandemic, this article presents a reflection on geographic education in remote education and the relationship of young students with school today. The data collected in 2021 and analyzed in this article include 301 students from the 6th to 9th grade of elementary school and from the 1st to 3rd grade of high school from 7 schools in the municipalities of Almas, Gurupi, Porto Nacional and Palmas. The survey revealed that 71% of students considered the activities carried out during the pandemic fruitful but only 20% considered that remote learning was important for learning. The survey refuted the hypothesis that students do not want to return since 81% of students want to return to school activities in person.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The published works are the property of their authors, who may make use of them for subsequent publications, always including the original edition (original title, Ensino em Re-Vista, volume, number, pages). All articles in this journal are the sole responsibility of their authors, and no legal responsibility for their content rests with the Journal or EDUFU.
References
CALLAI, Helena Copetti. Aprendendo a ler o mundo: a geografia nos anos iniciais do ensino fundamental. Cadernos Cedes, v. 25, n. 66, p. 227-247, 2005. DOI: https://doi.org/10.1590/s0101-32622005000200006.
CASTELLAR, S. M. V. Cartografia escolar e o pensamento espacial fortalecendo o conhecimento geográfico. Revista Brasileira de Educação em Geografia, v. 7, n. 13, p. 207–232, 2017. Disponível em: https://www.revistaedugeo.com.br/ojs/index.php/revistaedugeo/article/view/494. Acesso em: 22 set. 2021. DOI: https://doi.org/10.46789/edugeo.v7i13.494.
CASTELLAR, S. M. V.; DE PAULA, I. R. O papel do pensamento espacial na construção do raciocínio geográfico. Revista Brasileira de Educação em Geografia, v. 10, n. 19, p. 294–322, 2020. Disponível em: https://www.revistaedugeo.com.br/ojs/index.php/revistaedugeo/article/view/922 . Acesso em: 18 set. 2021.
CASTELLAR, S. M. V.; MORAES, Jerusa Vilhena. Ensino de Geografia. São Paulo: Cengage Learning. 2011.
CAVALCANTI, Lana de Souza. Para onde estão indo as investigações sobre o ensino de Geografia no Brasil? Um olhar sobre elementos da pesquisa e do lugar que ela ocupa nesse campo. Boletim Goiano de Geografia. V. 36, N. 3, Goiânia: set/dez. 2016. Disponível em: https://doi.org/10.5216/bgg.v36i3.44546. Acesso em: 27 set. de 2021. DOI: https://doi.org/10.46789/edugeo.v10i19.922.
KNECHTEL, M R. Metodologia da pesquisa em educação: uma abordagem teórico-prática dialogada. Curitiba: Intersaberes, 2014. DOI: https://doi.org/10.5212/praxeduc.v.11i2.0013.
MODELSKI, D.; GIRAFFA, L. M. M.; CASARTELLI, A. O. Tecnologias digitais, formação docente e práticas pedagógicas. Revista Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 45, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/qGwHqPyjqbw5JxvSCnkVrNC/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 22 set. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/s1678-4634201945180201.
MANFIO. V. O ensino de geografia na pandemia covid-19: uma análise da perspectiva do lugar através de histórias em quadrinhos pelos alunos da escola municipal de ensino fundamental professora Cândida Zasso de Nova Palma – RS. Disciplinarum Scientia. Série: Ciências Humanas, Santa Maria, v. 21, n. 2, p. 133-144, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufn.edu.br/index.php/disciplinarumCH/article/view/3424. Acesso em: 22 set. 2021. DOI: https://doi.org/10.37780/dsch.v21i2.3424.
MIRANDA. K. K. C. de O. et al. Aulas remotas em tempo de pandemia: desafios e percepções de professores e alunos. VII Congresso Nacional de Educação. Centro Cultural de Exposição Ruth Cardoso. Maceió – AL. Out. 2020. Disponível em: https://editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2020/TRABALHO_EV140_MD1_SA_ID5382_03092020142029.pdf. Acesso em: 22 set. 2021. DOI: https://doi.org/10.29327/533795.1-3.
MOREIRA, J. A. M.; HENRIQUES, S.; BARROS, D. Transitando de um ensino remoto emergencial para uma educação digital em rede, em tempos de pandemia. Revista Diologia. São Paulo, n. 34. p. 351-364, janeiro/abril de 2020. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/17123. Acesso em: 22 set. 2021. DOI: https://doi.org/10.5585/dialogia.n34.17123.
PINHEIRO, Antonio Carlos. O ensino de Geografia no Brasil – Catálogo de dissertações e teses (1967-2003). Goiânia: Editora Vieira: 2005.
ROQUE ASCENÇÃO, V. de O. A base nacional comum curricular e a produção de práticas pedagógicas para a geografia escolar: desdobramentos na formação docente. Revista Brasileira de Educação em Geografia, v. 10, n. 19, p. 173–197, 2020. Disponível em: https://www.revistaedugeo.com.br/ojs/index.php/revistaedugeo/article/view/915. Acesso em: 11 set. 2021. DOI: https://doi.org/10.46789/edugeo.v10i19.915.
SILVA, J. S. O ensino remoto emergencial em contexto da pandemia. Abril, 2020. Disponível em: https://ufmg.br/comunicacao/noticias/ensino-remoto-emergencial-em-contexto-depandemia. Acesso em 22 set. 2021.
VIEIRA, M. F.; SILVA, C. M. S. A Educação no contexto da pandemia de COVID-19: uma revisão sistemática de literatura. Brazilian Journal of Computers in Education (Revista Brasileira de Informática na Educação - RBIE), 28, 1013- 1031. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5753/rbie.2020.28.0.1013. Acesso em: 22 set. 2021. DOI: https://doi.org/10.5753/rbie.2020.28.0.1013.