Collaborative research: contributions to didactic training and pedagogical work of basic education teachers
Main Article Content
Abstract
The article is the result of collaborative research, financed by FAP-DF, with the aim of discussing the contributions of specific didactics to the training and pedagogical work of basic education teachers. Based in a qualitative approach, data collected from questionnaires on Google Forms answered by 26 teachers were analyzed. We conceptually discuss didactics in teacher education, its contributions to pedagogical work and the subsidies of collaborative research for the formation of researchers committed to the reality of the school. We conclude reaffirming the relevance of didactic training for pedagogical work with a view to ensuring that all students acquire skills and collaborative research is successful for the production of knowledge about didactics and teacher training, as well as for the training of researchers.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The published works are the property of their authors, who may make use of them for subsequent publications, always including the original edition (original title, Ensino em Re-Vista, volume, number, pages). All articles in this journal are the sole responsibility of their authors, and no legal responsibility for their content rests with the Journal or EDUFU.
References
BERBEL, N. A. N. Didática e práxis. II Jornada de Didática e I Seminário de Pesquisa do CEMAD: docência na educação superior – caminhos para uma práxis transformadora. 2013.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Censo da Educação Básica 2020: Notas Estatísticas. Brasília-DF, 2021.
BRASIL. Plano Nacional de Educação 2014-2024: Lei n. 13.005, de 25 de junho de 2014, que aprova o Plano Nacional de Educação (PNE) e dá outras providências. Brasília: Câmara dos Deputados, Edições Câmara, 2014.
DISTRITO FEDERAL. Dados gerais do Censo 2019. SEE/SUPLAV/DINFE/GETED. Disponível em: http://dadoseducacionais.se.df.gov.br/dadosgeraiscenso.php. Acesso em: 08 jun. 2021.
DISTRITO FEDERAL. Caderno de Matrículas 2019. Secretaria de Educação do Distrito Federal. Disponível em: http://www.se.df.gov.br. Acesso em: 08 jun. 2021.
DUARTE, N. Os conteúdos escolares e a ressurreição dos mortos: contribuição à teoria histórico-crítica do currículo. Campinas: Autores Associados, 2016.
FIORENTINI, D. Pesquisar práticas colaborativas, ou pesquisar colaborativamente? In: BORBA, M. C.; ARAÚJO, J. L. (Orgs.). Pesquisa qualitativa em educação matemática. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019, p. 47-76.
FRANCO, M. L. P. B. Análise do Conteúdo. Brasília-DF: Líber Livro Editora, 2008.
FREITAS, Luíz Carlos de; SORDI, Mara Regina Lemes de; MALAVASI, Maria Márcia Sigrist; FREITAS, Helena Costa Lopes de. Avaliação Educacional: Caminhando pela contramão. Petrópolis-RJ: Vozes, 2009.
LAMPERT, E. O ensino com pesquisa: realidade, desafios e perspectivas na universidade brasileira. In: Docência na educação superior. Linhas Críticas, Brasília, v. 14, n. 26, p. 5-24, jan./jun. 2008. DOI: https://doi.org/10.26512/lc.v14i26.3439.
LIBÂNEO, J. C. Didática. São Paulo: Cortez, 1993.
LIBÂNEO. Didática e epistemologia: para além do debate entre a didática e as didáticas específicas. In: VEIGA, I. P. A.; D’AVILA, C. (orgs.). Profissão Docente: novos sentidos, novas perspectivas. Campinas, SP: Papirus, 2008.
LINELL, P. Dialogical language, dialogical minds, dialogical brains. In: Conference on Cognitive Dynamics and the Language Sciences. Cambridge, UK, 2009.
LIMA, J. A. As culturas colaborativas nas escolas. Portugal, Porto Editora, 2002.
MÉSZÁROS, I. A educação para além do capital. Tradução de Isa Tavares. 2ª ed. São Paulo: Boitempo, 2008.
PALUDO, C.; VITÓRIA, F. B. Contribuições do materialismo histórico-dialético para o entendimento da política pública social na atualidade. In: CUNHA, C.; SOUSA, J. V.; SILVA, M. A. (Orgs.). O método dialético na pesquisa em educação. Campinas: Autores Associados, 2014. p. 99-130.
PATTO, M. H. S. Introdução à psicologia escolar. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1997.
PIMENTA, S. G. FRANCO, M. A. S; FUSARI, J. C. Didática multidimensional: da prática coletiva à construção de princípios articuladores. Anais do XVII Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino. Universidade do Estado do Ceará, 2014.
PIMENTA, S. G. Movimentos críticos da Didática: resistência ao tecnicismo/neotecnicismo neoliberal. Presença Pedagógica na sala de aula. Ed. 146, ano 23, novembro de 2018. Rona Editora. Belo Horizonte: MG, p. 12-21
POSTIC, M. A relação pedagógica. 2 ed. Coimbra, Portugal: Editora Coimbra Ltda., 2007.
RAYS, O. A. Metodologia de ensino: Cultura do caminho contextualizado. In: VEIGA, I. P. A. (org.). Repensando a didática. Campinas: Papirus, 2006.
SÁNCHEZ VÁZQUEZ, A. Filosofia da práxis. São Paulo: Expressão Popular, 2007.
SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 11ª ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2013.
SOARES, E. R. M.; FERNANDES, R. C. A. Trabalho Pedagógico Colaborativo no Ensino Fundamental. In: VEIGA, I. P. A.; FERNANDES SILVA, E. Ensino Fundamental: da LDB à BNCC. Campinas, SP: Papirus, 2018.
SHIROMA, E. O.; CAMPOS, R. F.; GARCIA, R. M. C. Decifrar textos para compreender a política: subsídios teórico-metodológicos para análise de documentos. Revista Perspectiva, Florianópolis, v. 23, n. 2, p. 427-446, jul/dez, 2005. DOI: https://doi.org/10.5007/%25x.
TCHALEKIAN, B. B. A. Os Sentidos e Significados atribuídos por uma professora da rede pública de ensino de São Paulo aos impasses e dificuldades para a realização da atividade docente. Projeto financiado pelo Conselho de Ensino, Pesquisa e Extensão da PUC-SP e certificado pela coordenadora Wanda Maria Junqueira de Aguiar em 02/01/2014. Disponível em: http://www.pucsp.br/iniciacaocientifica/22encontro/artigos-premiados-21ed/BRUNA-B-A-TCHALEKIAN.pdf. Acesso em: 09 jun. 2021.
VEIGA, I. P. A. Organização didática da aula: um projeto colaborativo de ação imediata. In: VEIGA, I. P. A. (Org.). Aula: gênese, dimensões, princípios e práticas. Campinas, SP: Papirus, 2008.
VEIGA, I. P. A.; FERNANDES SILVA, E. Para onde vão a didática geral da educação superior e as didáticas específicas? In: VEIGA, I. P. A.; FERNANDES, R. C. A. Por uma didática da educação superior. Campinas, SP: Editora Associados, 2020, p. 41-60.
WACHOWICZ, L. A. O método dialético na didática. Campinas, SP: Papirus, 1989.
ZABALZA, A. O ensino universitário: seu cenário e seus protagonistas. Porto Alegre: Artmed, 2004.