Thoughts on the profile changes of students of a degree in mathematics through narratives by training teachers
Main Article Content
Abstract
This study is about teachers` training with the objective of learning those aspects that outline the profile changes of the students who attend a Mathematics degree by comparing this process over three decades with the following guiding question: In the view of the training teachers of the Mathematics degree, how did the students` profile change within this time? Upon telling their own teacher`s training history, two teachers revealed the recurrent traits that allowed disclosing the changes in the students` profile when comparing two periods of such training. The discussion of the data applied the historical analysis while the narratives were used as research instrument of Oral History. Findings evidence that the subjects perceive a modification in the students` profile due to social changes and especially to technological breakthroughs and access to them.
Downloads
Article Details
The published works are the property of their authors, who may make use of them for subsequent publications, always including the original edition (original title, Ensino em Re-Vista, volume, number, pages). All articles in this journal are the sole responsibility of their authors, and no legal responsibility for their content rests with the Journal or EDUFU.
References
CARVALHO, M. R. V. de. Perfil do professor da Educação Básica – Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, Série Documental. Relatos de Pesquisa, n. 41. Brasília – DF, 2018.
CLANDININ, D. J.; CONNELLY, F. M.. Pesquisa Narrativa: experiência e história em pesquisa qualitativa. 2ª Edição. Uberlândia: EDUFU, 2015.
FREITAS, S. M. de. História oral: possibilidades e procedimentos. Editora Humanitas, 2006.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 22. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.
GATTI, B. A.. BARRETTO, E. S. de Sá; ANDRÉ, M. E. D. A. de; ALMEIDA, P. C. A.de. Professores do Brasil: novos cenários de formação. 351 p. – Brasília: UNESCO, 2019.
GARNICA, A. V. M.. Registrar oralidades, analisar narrativas: sobre pressupostos da História Oral em Educação Matemática. Ci. Huma. e Soc. em Rev. Seropédica v. 32, n.2, Julho/Dezembro, 2010.
GARNICA, A. V. M., A. V. M. História Oral e educação Matemática. In: BORBA, M. C.; ARAÚJO, J. L. (Org.) Pesquisa Qualitativa em Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.
IMBERNÓN, F.. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 3.Ed. São Paulo, Cortez, 2002.
KRAHE, E. D.. BITENCOURT, L. P.. Formar-nos professores de Matemática: opção pela profissão ou o que nos restou? R. Educ. Públ. Cuiabá, v. 24, n. 55, p. 249-269, jan./abr. 2015.
MARCELO GARCIA, C. Formação de professores: para uma mudança educativa. Porto – Portugal: Porto Editora, 1999.
TARDIF, M.; RAYMOND, D. Saberes, tempo e aprendizagem do trabalho no magistério. Educação & Sociedade, Campinas, p. 209-244, v. 21, n. 73, dez. 2000.
ZATTAR, N. B. da S.. Do IESC à UNEMAT: uma história plural 1978-2008. Cáceres: Editora UNEMAT, 2008.