Implementation of educational actions in health in the waiting room as a strategy for patient adhesion to vaccination in a basic health unit

Main Article Content

Sonia Francisca de Paula Monken
Jessica Lemos Pinheiro

Abstract

The Basic Health Unit (UBS) is the gateway for users and also the communication center with the entire Health Care Network. In the UBS various health services are offered, such as: The National Immunization Program, which contributes to the reduction of morbidity and mortality. Health Education Actions are alternatives for empowering individuals about their health. The objective of this work was to analyze the contribution of educational actions for adherence to vaccination. This is a qualitative study, carried out in a UBS. The activities were carried out in the waiting room with health guidelines on the importance of vaccination. After proposed interventions, 201 users were advised and 80 doses of vaccines were administered. The present study showed positive results, both for the participation of users in the proposed activities and for the adherence of those oriented to undergo immunization.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Monken, S. F. de P. ., & Pinheiro, J. L. . (2021). Implementation of educational actions in health in the waiting room as a strategy for patient adhesion to vaccination in a basic health unit. Ensino Em Re-Vista, 28(Contínua), e054. https://doi.org/10.14393/ER-v28a2021-54
Section
DOSSIÊ 3 - MUDANÇAS NO SISTEMA EDUCIONAL: DO QUE SENTIMOS FALTA?

References

CALIXTO, A. et al. Sala de espera: uma proposta para educação em saúde. Sinapse Múltipla, v. 7, n. 2, p. 188–195, 2018.

CHAVES, L. H. S.; ROSS, J. DE R. Perfil vacinal de adultos cadastrados em uma microárea da Estratégia Saúde da Família. Rev. enferm. UFPI, v. 3, n. 4, p. 4–9, 2014.

DOMINGUES, C. M. A. S.; TEIXEIRA, A. M. D.A S. Coberturas vacinais e doenças imunopreveníveis no Brasil no período 1982-2012: avanços e desafios do Programa Nacional de Imunizações. Epidemiologia e Serviços de Saúde, v. 22, n. 1, p. 9–27, mar. 2013.

GIOVANELLA, L. et al. Saúde da família: limites e possibilidades para uma abordagem integral de atenção primária à saúde no Brasil. Ciência & Saúde Coletiva, v. 14, p. 783–794, 2009.

LIMA, A. A.; PINTO, E. DOS S. O contexto histórico da implantação do Programa Nacional de Imunização (PNI) e sua importância para o Sistema Único de Saúde (SUS). Scire Salutis, v. 7, n. 1, p. 53–62, 7 nov. 2017.

MALLMANN, D. G. et al. Health education as the main alternative to promote the health of the elderly. Ciência & Saúde Coletiva, v. 20, n. 6, p. 1763–1772, jun. 2015.

MIZUTA, A. H. et al. Percepções acerca da importância das vacinas e da recusa vacinal numa escola de medicina. Revista Paulista de Pediatria, v. 37, n. 1, p. 34–40, 2019.

OLIVEIRA, M. A. DE C.; PEREIRA, I. C. Atributos essenciais da Atenção Primária e a Estratégia Saúde da Família. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 66, n. spe, p. 158–164, set. 2013.

SATO, A. P. S. Programa Nacional de Imunização: Sistema Informatizado como opção a novos desafios. Revista de Saúde Pública, v. 49, p. 00–00, 1 jan. 2015.

SILVA JUNIOR, J. B. DA. 40 anos do Programa Nacional de Imunizações: uma conquista da Saúde Pública brasileira. Epidemiologia e Serviços de Saúde, v. 22, n. 1, p. 7–8, mar. 2013.

ZAMBENEDETTI, G. Sala de espera como estratégia de educação em saúde no campo da atenção às doenças sexualmente transmissíveis. Saúde e Sociedade, v. 21, n. 4, p. 1075–1086, dez. 2012.