Podcast as a potential didactic resource for practice and teacher training
Main Article Content
Abstract
The article brings three researches that complement each other. One marked by an analysis of the situation of art around educational podcasts; a second survey characterized by an experiment carried out in a class of the Pedagogy course at the University [...] and, finally, an evaluation of the prospects of future teachers regarding the advantages and advantages of using this technological technique in their learning, as well as willingness to use podcasts in their future teaching actions. Research that proves the volume of theses and dissertations focused on the use of educational podcasts is still small, although it is as large a number as the potentials highlighted by these works, highlights the importance of greater investments in the theme and publication of successful practices. Since the beginning of the experiment, podcasts have enhanced the learning of future teachers, as well as the alarm clocks for the possibilities of use in their future teaching practices.
Downloads
Article Details
The published works are the property of their authors, who may make use of them for subsequent publications, always including the original edition (original title, Ensino em Re-Vista, volume, number, pages). All articles in this journal are the sole responsibility of their authors, and no legal responsibility for their content rests with the Journal or EDUFU.
References
CAPES. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Mestrado Profissional: o que é?. Brasília, abril, 2014.
KISCHINHEVSKY, M. Manguebit e novas estratégias de difusão diante da reestruturação da indústria fonográfica. Rio de Janeiro. C.legenda, n. 16, p. 1-12, 2006.
LOURES, J. V. Podcasts de Storytelling: A produção de narrativas históricas digitais para o ensino de História. 2018. 99 f. Dissertação (mestrado em Ensino de História) - Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis, Santa Catarina, 2018.
PAIXÃO, Y. N. da F. O uso da narrativa transmídia no ensino de Geografia. 2016. 225 f. Tese. (doutorado em Geografia) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro/RJ, 2016.
PRIMO, A. Para além da emissão sonora: as interações no podcasting. Porto Alegre Intexto, n. 13, p. 1-23, jul./dez. 2005.
SAMPAIO-SILVA, R.; BODART, C. das N. O uso do Podcast como recurso didático de Sociologia: aproximando habitus. Educação, Ciência e Cultura, Canoas, v. 20, n.1, p. 137-153, jan./jun. 2015. DOI: https://doi.org/10.18316/2236-6377.15.9.
SAMPAIO-SILVA, R. O uso de recursos sonoros em aulas de sociologia para o Ensino Médio. In: BODART, C. das N.; SAMPAIO-SILVA, R. (Orgs.) O ensino de Sociologia no Brasil, vol.2. Maceió: Editora Café com Sociologia, 2019. pp. 77-98.
SILVA, A. G. A. da. O que são artefatos culturais, materiais pedagógicos e recursos didáticos? Blog Café com Sociologia, Maceió, mai. 2020.
SILVA, W. K. O uso pedagógico do podcast e formação inicial do professor: mudanças de paradigma educacional. 2017. 99. f. Dissertação (mestrado em Educação) – Universidade Estadual do Centro-Oeste, Guarapuava, 2017.
SOUZA, R. F. de. Usos e possibilidades do podcast no ensino de História. 2016. 106 f. Dissertação (mestrado em Ensino de História) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2016.
SOUZA, R. F. O podcast no ensino de História e as demandas do tempo presente: que possibilidades? Rio de Janeiro. Transversos: Revista de História, Rio de Janeiro, n. 11, p. 42-62, dez. 2017. DOI: https://doi.org/10.12957/transversos.2017.31585.