Didactic sequence of formal oral genres in the final years of elementar school: the oral exhibition in focus

Main Article Content

Karen Francis Bellomo Ringis
Ana Sílvia Moço Aparício

Abstract

The objective of this research was to investigate the process of collaborative construction of a didactic sequence of oral exposition genre, in Portuguese language classes of 7th grade from a São Paulo state school. The carried out research follows the qualitative approach, of a collaborative interventionist nature, considering a partnership between the researcher and the collaborating teacher. The theoretical basis of the research is based essentially on the contributions of studies related to the teaching of the mother language, of the Didactics of the Mother Language group at the University of Genebra. The results show that oral exposure is a genre that students do not master and, in view of that, didactic interventions are necessary to allow reflection on the relevance in associating linguistic, prosodic and kinetic resources with multisemiotic elements that interact and integrate in the development of oral exhibitions in formal public contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Ringis, K. F. B. ., & Aparício, A. S. M. . (2021). Didactic sequence of formal oral genres in the final years of elementar school: the oral exhibition in focus. Ensino Em Re-Vista, 28(Contínua), e038. https://doi.org/10.14393/ER-v28a2021-38
Section
ARTIGOS DE DEMANDA CONTÍNUA

References

APARÍCIO, A. S. M. e ANDRADE, M. F. R. de A construção colaborativa de sequências didáticas de gêneros textuais: uma estratégia inovadora de formação docente. In: Marli André (org.) Práticas Inovadoras na Formação de Professores, Campinas. SP: Papirus, 2016, p.71.

BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. Estética da criação verbal. v. 4, p. 261-306, 2006.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Língua Portuguesa/Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: Ministério da Educação, 1998.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação,2017.

DAMIANI, M. F. Sobre pesquisas do tipo intervenção. In: XVI Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino, 2012, Campinas. Anais do XVI Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino. Campinas: UNICAMP, 2012. p. 1-9.

DOLZ, J.; NOVERRAZ, M.; SCHNEUWLY, B. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. In: Campinas: Mercado de Letras, 2004.

DOLZ, J.; SCHNEUWLY, B.; HALLER, S. O oral como texto: como construir um objeto de ensino. In: SCHNEUWLY,B.; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. In: Campinas: Mercado de Letras, 2004, p.125-155.

DOLZ, J.; GAGNON, R.; DECÂNDIO, F. Produção escrita e dificuldades de aprendizagem. Campinas. SP: Mercado de Letras, 2010.

GOMES-SANTOS, S. N. A exposição oral: nos anos iniciais do ensino fundamental. São Paulo: Cortez, 2012.

GOULART, C. As práticas orais na escola: o seminário como objeto de ensino. 2005. 210f. Dissertação (Mestrado) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) – Campinas, 2005.

GOULART, C. A caracterização do gênero exposição oral no contexto das práticas de linguagem na escola. Olhares & Trilhas. Uberlândia, vol. 19, n. 2, jul./dez. 2017. DOI: https://doi.org/10.14393/OT2017v19.n.2.230-258.

GUIMARÃES, A. M. de M.; SOUZA, J. de. Pela necessidade de trabalhar a oralidade na sala de aula. Diálogo das Letras, Pau dos Ferros, v. 7, n. 2, p. 81 - 100, maio/ago. 2018. DOI: https://doi.org/10.22297/dl.v7i2.3207.

MAGALHÃES, T. G. Oralidade na sala de aula: alguém “fala” sobre isso? Revista Instrumento: Revista de Estudo e Pesquisa em Educação. EDUFJF, v. 7/8, 2005/2006.

MARCUSCHI, L.A.. Da fala para a escrita: atividades de retextualização. São Paulo: Cortez, 2007.

SCHNEUWLY,B; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2004.