Impressions about teaching and learning in times of COVID-19 pandemic

Main Article Content

Ana Lúcia Gomes

Abstract

The severity of the COVID-19 pandemic led to the adoption of measures to decrease the contagion between people by the virus. Considering the school dynamic, which involves close interaction and crowds, it was decided to suspend face-to-face school activities. In view of the possible negative effects on learning, it was decided to continue teaching remotely. This paper seeks to reflect on the impressions that teachers, students, and parents have about the remote teaching-learning process used by private schools in the city of Rio de Janeiro in the face of the pandemic. The study, qualitative and exploratory in nature, involved 36 participants. We used unstructured interviews as methodology. The results pointed out specificities of each group and indicated that despite the difficulties they faced they developed a new posture towards the teaching-learning process as a whole and discovered other possibilities for teaching and learning in the context of emergency distance learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Gomes, A. L. . (2021). Impressions about teaching and learning in times of COVID-19 pandemic. Ensino Em Re-Vista, 28(Contínua), e014. https://doi.org/10.14393/ER-v28a2021-14
Section
ARTIGOS DE DEMANDA CONTÍNUA

References

ARRUDA, E. P. Educação remota emergencial: elementos para políticas públicas na educação brasileira em tempos de Covid-19. EmRede, v. 7, n. 1, p. 257-275. 2020. Disponível em: https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/issue/view/15. Acesso em: 09/06/2020.

BURGESS, S.; SIEVERTSEN, H. H. “Schools, skills, and learning: The impact of COVID-19 on education”. 2020. VOX CEPR Policy Portal [01/04/2020]. Disponível em: https://voxeu.org/article/impact-covid-19-education. Acesso em: 02/06/2020.

DIAS, R.; LEITE, L. S. Educação a distância: da legislação ao pedagógico. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.

GOMES, A. L. Tecnologia em sala de aula: a inovação do ensino através da aprendizagem 3D. Educação e Cultura Contemporânea, v. 11, p. 60-84, 2014. Disponível em: http://periodicos.estacio.br/index.php/reeduc/article/viewArticle/908. Acesso em: 04/06/2020.

KENSKY, V. M. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. Campinas: Papirus, 2007.

SEN-CROWE, B.; MCKENNEY, M.; ELKBULI, A. Social distancing during the COVID-19 pandemic: Staying home save lives. American Journal of Emergency Medicine. 2020. DOI: https://doi.org/10.1016/j. ajem.2020.03.063. Acesso em: 02/06/2020.

SENHORAS, E. M. Coronavírus e educação: análise dos impactos assimétricos. Boletim de Conjuntura. V.2, n.5. 2020. Disponível em: https://revista.ufrr.br/boca/article/view/Covid-19Educacao. Acesso 02/06/2020.

VIANNA, L., ATAIDE, C. A.; FERREIRA, M. C. (2015). Educação a distância no brasil: cotidiano, prática, avanços e perspectivas. 8º Encontro Internacional de Formação de Professores e 9º Fórum Permanente de Inovação Educacional v. 8, n. 1. 2015. Disponível em: https://eventos.set.edu.br/index.php/enfope/article/view/1635/176. Acesso em: 09/06/2020.

RONDINI, C. A.; PEDRO, K. M.; DUARTE, C. S.. Pandemia do COVID-19 e o ensino remoto emergencial: mudanças na práxis docente. Interfaces Científicas – Educação.Disponível em: v. 10 n. 1 (2020): NÚMERO TEMÁTICO - Cenários escolares em tempo de COVID-19. Acesso em: 02/02/2021.

ZOMER, L. B.; SANTOS, A. R.; COSTA, K. C. O. O perfil de alunos do curso de administração: um estudo com base nas gerações x, y e z. Revista GUAL, Florianópolis, v. 11, n. 2, p. 198-221, maio 2018. Disponível em: file:///C:/Users/msalf_000/Downloads/54489-194991-1-PB.pdf. Acessado em: 10/06/2020.