Death and Hospital Class: possibilities for a comprehensive formation of the hospitalized being through hermeneutic-phenomenologica

Main Article Content

Hiran Pinel
Herberth Gomes Ferreira
Rodrigo Bravin

Abstract

The purpose of this article is to comprehensively describe death as a possibility for the Hospital Class Being-in-the-world and the implications for the training of educators who work in this space. The methodology used was the literature review and our theoretical foundation is the work “Being and Time” by Martin Heidegger (2012). Some of Heidegger's own concepts like “Dasein” and “Umwelt”, among other terms, as developed in Heidegger's so-called first phase in his work “Being and Time”, will permeate our work. The Hospital Class Being-in-the-world experiences, with hospitalization, psychic changes and also in their social life that can turn into anguish and fear of death. In this sense, a loving and understanding educator recognizes death as an existential possibility of this student, but acts to develop practices that collaborate so that he expands his possibilities of being and manages to transcend the hospital environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Pinel, H. ., Ferreira, H. G. ., & Bravin, R. . (2021). Death and Hospital Class: possibilities for a comprehensive formation of the hospitalized being through hermeneutic-phenomenologica. Ensino Em Re-Vista, 28(Contínua), e010. https://doi.org/10.14393/ER-v28a2021-10
Section
DOSSIÊ 1 - FORMAÇÃO DO PROFESSOR PARA O ATENDIMENTO EM AMBIENTE HOSPITALAR

References

ABDALA, A. A morte em Heidegger. Jundiaí – SP: Paco Editorial, 2017.

BRASIL. Lei nº 4.024, de 20 de dezembro de 1961. Fixa as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/Ccivil_03/leis/L4024.htm. Acesso em : 20 de Fev. 2020.

BRASIL. Lei n. 8.069 de 13 de julho de 1990. Estatuto da Criança e do Adolescente. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm. Acesso em: 10 de Fev. de 2020.

BRASIL. Lei n. 9394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Diretrizes Nacionais para a Educação Especial na Educação Básica. Resolução n. 2 de 11 de setembro de 2001. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CEB0201.pdf. Acesso em: 10 de Fev. de 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Classe hospitalar e atendimento pedagógico domiciliar: estratégias e orientações. 2002.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial (SEESP). Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC/SEESP, 2008.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Diretrizes Operacionais para o Atendimento Educacional Especializado na Educação Básica: modalidade Educação Especial. Resolução n. 4 de 02 de outubro de 2009. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/rceb004_09.pdf. Acesso em: 10 de Fev. de 2020.

BRASIL. Lei n° 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Brasília, DF, 25. Jun. 2014. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm. Acesso em: 08 de Fev. 2020.

BRASIL. Lei n. 13.257 de 08 de março de 2016. Dispõe sobre Políticas públicas para a primeira infância. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2016/Lei/L13257.htm#art22. Acesso em: 10 de Fev. de 2020.

BRASIL. Lei nº 13.716, 24 de Dezembro de 2018. Altera a Lei nº 9.394, 20 de Dezembro de 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2018/Lei/L13716.htm. Acesso em: 18 de Fev. 2020.

CARDOSO. E. A. de O.; SANTOS, M. A. Luto antecipatório em pacientes com indicação para o transplante de céluas-tronco hematopoéticas. Ciência & Saúde Coletiva. vol.18, n.9, pp. 2567-2575, set., 2013.

DASTUR, F. A morte: ensaio sobre a finitude. Rio de Janeiro: Bertrand; 2002.

FERREIRA, A. C. Heidegger e o projeto de superação da subjetividade. Princípios: Revista de Filosofia. v. 24, n. 43, Jan.-Abr., 2017, p. 107-130.

FERREIRA, H. G. et al. Políticas públicas da educação especial e protagonismo: uma leitura fenomenológica-crítica sobre duas diretrizes do atendimento educacional especializado (AEE). Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial. São Paulo. v. 5, n.2, p. 241-252, Jul.-Dez., 2018.

FERREIRA, M. K. M.; et al. Criança e adolescente cronicamente adoecidos e a escolarização durante a internação hospitalar. Trabalho, Educação e Saúde. v. 13, nº 3, p. 639-655, set-dez, 2015.

FREITAS, J. de L. Luto e Fenomenologia: uma proposta compreensiva. Revista de Abordagem Gestáltica. - Phenomenological Studies – XIX(1): 97-105, jan-jul, 2013.

HEIDEGGER, M. Ser e Tempo. Tradução e notas de Fausto Castilho. Campinas, SP: Editora Unicamp; Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2012.

HOLANDA, E. R.; COLLET, N. Escolarização da criança hospitalizada sob a ótica da família. Texto contexto enfermagem. jan-mar. p. 34-42, Florianópolis, 2012. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/tce/v21n1/a04v21n1.pdf. Acesso em: 08 de Fev. de 2020.

KOVÁCS, M. J. Morte e desenvolvimento humano. (cood.). São Paulo: Casa do Psicólogo, 1992.

LIMA, C. C. F.; PALEOLOGO, S. de O. A. Pedagogia hospitalar: a importância do apoio pedagógico dentro dos hospitais para jovens e crianças. Revista eletrônica dos discentes da Faculdade Eça de Queiros. Ano 1, numero 1, junho de 2012.

SANTOS, R. C. S.; YAMAMOTO, Y. M.; CUSTÓDIO, L. M. G. Aspectos teóricos sobre o processo de luto e a vivência do luto antecipatório. Psicologia.pt. ISSN 1646-6977. Documento publicado em 07.01.2018. Disponível em: https://www.psicologia.pt/artigos/textos/A1161.pdf. Acesso em: 09-02-2020.

TEIXEIRA, R. A. G. et al. Classe Hospitalar: a gestão pedagógica de professores com educandos em iminência da morte. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação. v. 35, n. 2, p, 401-425, mai.-ago, 2019.