The history of education at the Litle Prince Hospital and the continuing training of teachers

Main Article Content

Ana Carolina Venâncio
Itamara Peters
Mariana Saad Weinhardt Costa

Abstract

This study describes the historical aspects of the education of hospitalized children and adolescents, discussing how this right has been organized and the challenges of teacher training faced in order for the legal exercise to take place and be ephemeus. This is a descriptive qualitative research, which lists by sampling the practices developed and how the right to education of hospitalized children are guaranteed by a philanthropic institution in Curitiba. The research described highlights the aspects of the training of teachers and educators of the Litlle Prince Hospital based on the studies developed during the elaboration of the political pedagogical project of the Education and Culture Sector of the aforementioned hospital and its implementation.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Venâncio, A. C. ., Peters, I. ., & Costa, M. S. W. . (2021). The history of education at the Litle Prince Hospital and the continuing training of teachers. Ensino Em Re-Vista, 28(Contínua), e004. https://doi.org/10.14393/ER-v28a2021-4
Section
DOSSIÊ 1 - FORMAÇÃO DO PROFESSOR PARA O ATENDIMENTO EM AMBIENTE HOSPITALAR

References

BRASIL. Decreto Lei n.1044/69, art. 1º, que dispõe sobre tratamento excepcional para alunos portadores de afecções. Brasília, 1969.

BRASIL. Constituição Federal. Brasília, Senado Federal, 1988.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei n. 9.394/96. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília. 1996.

BRASIL. Lei n. 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências.

BRASIL. Conselho Nacional de Direitos da Criança e do Adolescente. Resolução N° 41, de 13 de outubro de 1995. DOU, Seção 1, de 17/10/1995.

BRASIL. Classe hospitalar e atendimento pedagógico domiciliar: estratégias e orientações. Secretaria de Educação Especial. Brasília: MEC; SEESP, 2002.

BRASIL. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. MEC, 2008.

BRASIL. Alteração da Lei n. 9.394/96 pelo texto da Lei nº 13.716, de 24 de setembro de 2018.

CARREIRA, Denise. O direito à educação e à cultura em hospitais: caminhos e aprendizagens do Pequeno Príncipe. Curitiba [Paraná]: Associação Hospitalar de Proteção à Infância Dr. Raul Carneiro, 2016.

FREIRE, Paulo. Política e Educação. São Paulo, Cortez, 1993.

FREIRE, Paulo. Professora Sim, Tia Não – cartas a quem ousa ensinar, 4ª ed. São Paulo: Olho d’Água, 1994.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo, Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia da autonomia. Rio de Janeiro, Paz e Terra. 1998.

FREIRE, Paulo. Papel da educação na humanização. In: Rev. da FAEEBA, Salvador, nº 7, jan. / junho, 1997.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Editora UNESP, 2000b.

FREIRE, Paulo. Educação e Mudança. 34ª ed. -São Paulo: Paz e Terra, 2011.

FREIRE, Paulo, FAUNDEZ Antônio. Por uma pedagogia da pergunta. 7ª ed. -São Paulo: Paz e Terra, 2011.

IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se par a mudança e a incerteza. 9ª ed. - São Paulo: Cortez, 2011.

RANGEL, Mary. Educação, Porto Alegre, v. 32, n. 1, p. 59-64, jan./abr. 2009.