(Re)discovering Saussure in Portuguese Language Teaching: literacy practices based on Saussurean signs
Main Article Content
Abstract
The object of study of this research is drawn in the overlap between the Saussurean theory of the sign and the literacy processes in the Portuguese language class. At this point, we propose our maximus hypotesis: revisiting Saussurean theory, of imperative deepening in Brazil, reflecting it as literacy procedures. We will proceed analytically by an approach of bibliographic methodology, of theoretical and qualitative content: our data, of questioning nature, will be operated supported in two posthumous theoretical works of Saussure: Cours de Linguistique Générale, without precedents of the deep application to the teaching area; and the very recent publication of the Écrits de Linguistique Générale, still unknown or even addressed in the Brazilian pedagogical scenario, and therefore, of imperative reflexive need in the dimensions of Brazilian literacy and literacy. The analytical results point to the effectiveness of Saussurean theory as procedures for literacies in Portuguese language classes, and raise the prospect of other exploratory research in this direction.
Downloads
Article Details
The published works are the property of their authors, who may make use of them for subsequent publications, always including the original edition (original title, Ensino em Re-Vista, volume, number, pages). All articles in this journal are the sole responsibility of their authors, and no legal responsibility for their content rests with the Journal or EDUFU.
References
BELMIRO, C. A. Uma educação estética nos livros didáticos de português. In: ROJO, R., BATISTA, A. A. G. Livro didático de língua portuguesa : letramento e cultura da escrita. São Paulo: Mercado das Letras, 2003. p. 299-320.
BENVENISTE, É. Problemas de Linguística Geral II. Pontes: Campinas, 2006.
BOUQUET, S. Principes d’une Linguistique de L’interprétation : Une épistémologie néosaussurienne. In: Langages, L’apport des manuscrits de Ferdinand de Saussure, N° 185, 2012.
CAGLIARI, L. Alfabetização e linguística. São Paulo: Scipione,1996.
______. Algumas questões de Linguística na alfabetização. In: UNIVESP, Conteúdo e Didática de Alfabetização, s/d, p. 72 a 83.
CAREL, M. L’entrelacement Argumentatif: lexique, discours et blocs sémantiques. Paris: Honoré Champion, 2011.
CLUB, Incrível. 2020. 10 brasileiros comuns que se tornaram verdadeiros super heróis. Disponível em < https://incrivel.club/inspiracao-historias/conheca-10-super-herois-brasileiros-que-nao-usam-capa-730160/>. Acesso em: 15 março 2020.
DUCROT, O. ANSCOMBRE, J. C. L’argumenttion dans la langue. Paris : Mardaga, 1983.
FRADE, I. C. A. da S. Métodos e didáticas de alfabetização: história, características e modos de fazer de professores. In: CEALE, caderno do professor. Belo Horizonte: FaE/UFMG, 2007.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. São Paulo e Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2018.
FERREIRO, E; TEBEROSKY, A. A psicogênese da língua escrita. Tradução de D. M. Lichstenstein et. al. Porto Alegre: Artes Médicas, 1985.
FOUCAULT, M. A ordem do discurso. São Paulo: Loyola, 2009.
FORÇA MÁXIMA, Colégio. Plano de Estudo: teste 02. In: Módulos 8 – simple past, questão 2, p. 11. Disponível em
GOOGLE, Verbete acreditar. Acreditar. Verbete disponível em
< https://www.google.com.br/search?q=o+que+%C3%A9+acreditar&oq=o+que+%C3%A9+acreditar&aqs=chrome..69i57j69i59j69i60j69i59j69i60l2.1935j0j8&sourceid=chrome&ie=UTF-8>. Acesso em 18 mai 2018.
MACHADO, J. Era uma vez um mundo mágico que educava. In: BARBOSA, C.; MACHADO, J. (Orgs). Educação escolar: teorias e práticas. Curitiba: CRV, 2017.
NETO, A. Economia criativa: a chave para ativar um futuro abundante. In: Administradores.com. 2016. Disponível em < https://administradores.com.br/artigos/economia-criativa-a-chave-para-ativar-um-futuro-abundante>. Acesso em: 15 março 2020.
SAUSSURE, F. Cours de Linguistique Générale. Paris : Payot, 1985.
SAUSSURE, F. Écrits de Linguistique Générale. Paris : Éditions Gallimard, 2002.
SERRA, N. ; F., SAAD, R. Economia criativa: da discussão do conceito à formulação de políticas públicas. IN: RAI – Revista de Administração e Inovação. São Paulo, v. 11, No 4. 2014, p. 355 – 372. Disponível em < http://www.revistas.usp.br/rai/article/view/110253/pdf_138>. Acesso em: 15 março 2020.
SOARES, M. Novas práticas de leitura e escrita: letramento na cibercultura. In: Educação e Sociedade, Campinas, vol. 23, n. 81, p. 143-160, dez. 2002. Disponível em < http://www.cedes.unicamp.br>. Acesso em: 15 março 2020.
______. Alfabetização e Letramento. Contexto: São Paulo, 2003.
XAVIER, Glaucia do Carmo. Significante e significado no processo de alfabetização e letramento: contribuições de Saussure. In: PUC, Cadernos Cespuc, Belo Horizonte, No. 25, p. 87 – 102, 2014. Disponível em < file:///C:/Users/Livian%20Machado/Downloads/11089-Texto%20do%20artigo-39825-1-10-20151211.pdf>. Acesso em: 15 março 2020.