Language variation in the first singular person: the training teacher in subject condition
Main Article Content
Abstract
A democratic linguistic formation, assuring all students the right to recognize their speech varieties as legitimate and to access the considered prestigious varieties, demands the intervention of teachers from all knowledge fields. With this premise, this article aims to contribute to discussions about classroom linguistic variations; analyze different teachers’ actions towards these variations and propose working alternatives. It's about analysis of an experiment developed with postgraduate students who discussed the above themes. The data analysis revealed that teachers: (i) recognize the classroom linguistic diversity and the social issues to which they are related; (ii) take writing as a reference for judging the students’ oral variants; and (iii) propose classroom working strategies.
Downloads
Article Details
The published works are the property of their authors, who may make use of them for subsequent publications, always including the original edition (original title, Ensino em Re-Vista, volume, number, pages). All articles in this journal are the sole responsibility of their authors, and no legal responsibility for their content rests with the Journal or EDUFU.
References
BAGNO, Marcos. A inevitável travessia: da prescrição gramatical à educação lingüística. In.: BAGNO, Marcos; STUBBS, Michael; GILLES, Gagné. Língua materna: letramento, variação & ensino. São Paulo: Parábola, 2002.
BAGNO, Marcos; STUBBS, Michael; GILLES, Gagné. Língua materna: letramento, variação & ensino. São Paulo: Parábola, 2002.
BORTONI-RICARDO, Stella Maris. Educação em língua materna, a sociolingüística na sala de aula. São Paulo: Parábola, 2004.
BORTONI-RICARDO, Stella Maris. Nós cheguemu na escola, e agora? Sociolingüística e educação. 2ª ed. São Paulo: Parábola, 2006a.
BORTONI-RICARDO, Stella Maris. O estatuto do erro na língua oral e na língua escrita. In.: GORSKI, Edair Maria e COELHO, Izete Lehmkuhl (orgs.) Sociolingüística e Ensino – contribuições para a formação do professor de língua. Florianópolis: Editora da UFSC, 2006b.
CALLOU, Dinah; LEITE, Yonne. Iniciação à Fonética e à Fonologia. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2000.
CORACINI, Maria José. A celebração do outro: arquivo, memória e identidade – línguas (materna e estrangeira), plurilinguismo e tradução. Campinas: Mercado de Letras, 2006.
GATTI, Bernardete A. Análise das políticas públicas para formação continuada no Brasil, na última década. Revista Brasileira de Educação v. 13 n. 37 jan./abr. 2008. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v13n37/06.pdf. Acesso em 18 nov. 2019.
GORSKI, Edair Maria e COELHO, Izete Lehmkuhl. Variação linguística e ensino de gramática. I. Revista Work. Pap. Linguist., 10 (1): 73-91, Florianópolis, jan. Jun., 2009.
FERRERI, Silvana (a cura di). Dieci tesi per l’educazione linguistica democrática. Viterbo: Sette Città, 2010.
LABOV, William. Padrões Sociolinguísticos. São Paulo: Parábola, 2008 [1972].
MARINE, Talita de Cássia; BARBOSA, Juliana Bertucci. Em busca de um ensino sociolinguístico de Língua Portuguesa no Brasil. SIGNUM: Estud. Ling., Londrina, n. 19/1, p. 185-215, jun. 2016. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/23161. Acesso em 15 dez. 2017.
NEVES, Iara et. al. (Org.). Ler e escrever: compromisso de todas as áreas. 9 ed. Porto Alegre: UFRGS, 2011.
RAJAGOPALAN, Kanavillil. O conceito de identidade em linguística: é chegada a hora para uma reconsideração radical? In.: SIGNORINI, Ines (org). Língua (gem) e identidade: elementos para uma discussão no campo aplicado. Campinas: Mercado de Letras; São Paulo: Fapesp, 1998.
SIGNORINI, Ines (org). Língua (gem) e identidade: elementos para uma discussão no campo aplicado. Campinas: Mercado de Letras; São Paulo: Fapesp, 1998.
SPESSATTO, Marizete Bortolanza. Variação linguística e ensino: por uma educação linguística democrática. Florianópolis, SC, 2011. 237 p. Tese (Doutorado) – Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Ciências da Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Florianópolis, 2011. Disponível em: http://www.bu.ufsc.br/. Acesso em 06 nov. 2019.
TARALLO, Fernando. A pesquisa sociolinguística. São Paulo: Ática, 1999.