The Teaching of Largenesses and Measures in na Official Curriculum for Basic Education

Main Article Content

André Pereira da Costa
Marcel Muniz Vilaça
Larisse Vieira de Melo

Abstract

To carry out this work, we seek to analyze how the teaching of quantities and measures in the Curriculum Parameters for Basic Education of the State of Pernambuco is presented. The research presents a qualitative approach, with documentary character, in which we use the theoretical support of Lima and Bellemain (2010) in the analysis of the produced data. These authors discuss the teaching and learning processes related to the field of quantities and measures in basic education. As a result, we find that both proposals converge in discussions about the work of the Quantities and Measures throughout schooling. We emphasize that, both in the document analyzed and in the mentioned theoretical framework, there is a culmination in relation to the justification used to defend the work with the Quantities and Measures throughout the basic education, they are: the social relevance, and the articulations with the other fields Mathematics and other school subjects.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Costa, A. P. da ., Vilaça, M. M. ., & Melo, L. V. de . (2020). The Teaching of Largenesses and Measures in na Official Curriculum for Basic Education. Ensino Em Re-Vista, 27(3), 934–955. https://doi.org/10.14393/ER-v27n3a2020-7
Section
Dossier: Curriculum in Mathematics Education II

References

BALTAR, Paula Moreira. À propos de l'apprentissage du concept d'aire. Petit x, Grenoble - França, v. 43, p. 43-68, 1996.

BELLEMAIN, Paula Moreira Baltar. Estudo de Situações-problema relativas ao conceito de área. Anais... In: Encontro de Didática e Prática de Ensino, 10, 2000, Rio de Janeiro, p.1-12.

BELLEMAIN, Paula Moreira Baltar; COMITI, Clode. Difficultés rencontrées par des élèves de cinquième ence qui concerne la dissociation aire/périmètre pour des rectangles. Petit x, Grenoble, França, v. 34, p. 5-29, 1994.

BARROS, Alexandre. Abordagem do conceito de área em uma coleção de Matemática do ensino médio: identificando tipos e subtipos de tarefas. Educação, Escola e Sociedade, Montes Claros, v. 9, n. 9, p. 81-94, 2016.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Brasília: MEC/SEF, 1997.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.

CARAÇA, Bento de Jesus. Conceitos Fundamentais da Matemática. Tipografia Matemática: Lisboa, 1951.

CARVALHO, João Bosco Pitombeira Fernandes de; ALMEIDA, Adriano Pedrosa de Almeida. Introdução. In: CARVALHO, João Bosco Pitombeira Fernandes. (Org.). Matemática: Ensino Fundamental (Série Explorando o ensino). Brasília: Ministério da Educação: Secretaria da Educação. Básica, 2010, v. 17, p.9-14.

CHAMORRO PLAZA, Madel Carmen; BELMONTE GÓMEZ, Juan Miguel El problema de la medida. Didáctica de las magnitudes lineales. Madri: Editorial Sintesis, 1988.

DOUADY, Regine. De la didactique des mathématiques a l’heure actuelle. Cahier de didactique des mathématiques. IREM, Université Paris VII, n. 6, 1983.

DOUADY, Regine.; PERRIN-GLORIAN. Marie-Jeanne. Un processus d’apprentissage du concept d’aire de surface plane. Educational Studies in Mathematics. vol.20, n. 4, p. 387 424, 1989.

FIGUEIREDO, Ana Paula Nunes Braz. Resolução de problemas sobre a grandeza volume por alunos Do ensino médio: um estudo sob a ótica da Teoria dos Campos Conceituais. 2013.182f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2013.

LIMA, Paulo Figueiredo. Considerações sobre o Ensino do Conceito de Área. Anais... 1 Semana de EstudosemPsicologia da EducaçãoMatemática, Recife, 1995.

LIMA, Paulo Figueiredo; CARVALHO, João Bosco Pitombeira Fernandes de. Geometria. CARVALHO, João Bosco Pitombeira Fernandes. (Org.). Matemática: Ensino Fundamental (Série Explorando o ensino). Brasília: Ministério da Educação: Secretaria da Educação. Básica, 2010, v. 17, p.135-166.

LIMA, Paulo Figueiredo; BELLEMAIN, Paula Moreira Baltar. Grandezas e Medidas. In: CARVALHO, João Bosco Pitombeira Fernandes. (Org.). Matemática: Ensino Fundamental (Série Explorando o ensino). Brasília: Ministério da Educação: Secretaria da Educação. Básica, 2010, v. 17, p. 167-200.

MASOLA, Wilson de Jesus; ALLEVATO, Norma Suely Gomes. Dificuldades de aprendizagem matemática: algumas reflexões. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 3, n. 7, p. 52-67, 2019.

MORAIS, Leonardo Bernardo de. Análise da abordagem da grandeza volume em livros didáticos de Matemática do ensino médio. 2013,132f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2013.

PEREIRA DA COSTA, André; ROSA DOS SANTOS, Marilene. Análise praxeológica relativa ao objeto área de figuras planas em um livro didático do 6º ano do ensino fundamental. Anais... 4 Simpósio Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, Ilhéus, p.1010-1021, 2015.

PERNAMBUCO. Secretaria de Educação. Base Curricular Comum para as Redes Públicas de Ensino de Pernambuco: matemática. Recife, 2008.

PERNAMBUCO. Parâmetros para a Educação Básica do Estado de Pernambuco: Parâmetros Curriculares de Matemática para o Ensino Fundamental e Médio. Juiz de Fora: UFJF, 2012.

SEGOVIA, Isidoro; CASTRO, Enrique; CASTRO, Encarnación; RICO, Luis. Estimaciónen cálculo y medida. Madri: Editorial Sintesis, 1989.

TELES, Rosinalda Aurora de Melo. Imbricações entre campos conceituais na matemática escolar: um estudo sobre as fórmulas de área de figuras geométricas planas. 2007. 297f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2007.

ROSA DOS SANTOS, Marilene. A transposição didática do conceito de área de figuras planas no 6º ano do ensino fundamental: um olhar sob a ótica da Teoria Antropológica do Didático. 2015. Tese (Doutorado em Ensino das Ciências e Matemática) – Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife, 2015.