The theme Art: criteria, possibilities and challenges for the development of themes in the Mathematics Curriculum of High School

Main Article Content

Clarissa de Assis Olgin
Claudia Lisete Oliveira Groenwald

Abstract

This article is part of the research regarding the doctoral thesis “Themes for the Mathematics Curriculum of High School” which aims to contribute to the discussion of the selection of themes to be inserted in the Curriculum. The objective of this article is to highlight the contributions of the theme Art, with the use of GeoGebra software, in the construction and /or revision of mathematical concepts related to Spatial Geometry. The methodology used was based on a qualitative approach, in which sought to understand the phenomena that occur in the context of the classroom, when you work with this thematic. An experiment was applied with 21 students from the 1st year of High School, in the municipality of Caxias do Sul. The analyzes of the collected data indicate that to develop activities with the theme Art together with computational resources, may potentiate the teaching and learning process of Mathematics, Providing the student to relate mathematical knowledge with others subjects. In this sense, it is considered important to seek/develop didactic activities related to themes that favor the process of teaching and learning Mathematics, allowing students to establish relationships between theory and practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Olgin, C. de A. ., & Groenwald, C. L. O. . (2020). The theme Art: criteria, possibilities and challenges for the development of themes in the Mathematics Curriculum of High School. Ensino Em Re-Vista, 27(3), 909–933. https://doi.org/10.14393/ER-v27n3a2020-6
Section
Dossier: Curriculum in Mathematics Education II

References

AZCÁRATE, Pilar. ¿Qué matemáticas necesitamos para comprender el mundo actual? Investigación em l Escuela, 32, 77-85, 1997.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais. Introdução aos parâmetros curriculares nacionais. Brasília: Ministério da Educação/ Secretaria de Educação Fundamental, 1999.

BRASIL. Ministério de Educação e Cultura. Base Nacional Comum Curricular – Ensino Médio. 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/historico/BNCC_EnsinoMedio_embaixa_site_110518.pdf.

BRASIL. Projeto de LEI 8035, de 2010. Aprova o Plano Nacional de Educação para o decênio 2011-2020 e dá outras providências. República Federativa do Brasil, Brasília, 2011.

DOLL JR, W. E. Currículo: uma perspectiva pós-moderna. Trad. Maria Adriana Veríssimo Veronese. Porto alegre: Artes Médicas, 1997.

FAINGUELERNT, E. K.; NUNES, K. R. A. Descobrindo matemática na arte: atividades para o ensino fundamental e médio. Porto Alegre: Artmed, 2011.

MARQUES, Rozemeri Pereira. Arte e Educação. Canoas: Editora ULBRA, 2011.

OLGIN, C. A. Critérios, possibilidades e desafios para o desenvolvimento de temáticas no Currículo de Matemática do Ensino Médio. Tese de doutorado, Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática, Universidade Luterana do Brasil. Canoas, 2015. Acesso: http://www.ppgecim.ulbra.br/teses/index.php/ppgecim/article/view/214.

OLGIN, C. A.; GROENWALD, C. L. O. Critérios para seleção de temas de interesse para o Currículo de Matemática do Ensino Médio. Perspectivas ea Educação Matemática. 2015, volume 8, número 17. Acesso: https://periodicos.ufms.br/index.php/pedmat/article/view/988.

RIBEIRO, Jackson. Matemática: Ciência, Linguagem e Tecnologia. São Paulo: Scipione, 2010.

RIO GRANDE DO SUL. Secretaria de Estado da Educação. Proposta Pedagógica para o Ensino Médio Politécnico e Educação Profissional Integrada ao Ensino Médio 2011-2014. Novembro 2011.

SILVA, Marcio Antonio da. Currículo de Matemática no Ensino Médio: em busca de critérios para escolha e organização de conteúdos. Tese de doutorado. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2009.

SOUZA, Joamir. Novo Olhar Matemática. vol 3. São Paulo: FTD, 2010.