Admission Exam Math Content: Memories of Retired Teachers

Main Article Content

Zélia Maria de Arruda Santiago
Maria de Fátima Caldas de Figueirêdo

Abstract

This article discusses the content of Mathematics in force in the Gymnasium Admission Examination, adopted in the Brazilian school system in the 40-70s of the 20th century, having as reference the analysis narratives of retired pedagogical teachers and the admission book used by them. The narratives reveal experiences of continuing education conditioned to their approval, in them, verifying mathematical contents adopted or not in the analyzed admission manual. This discussion is based on the qualitative approach when interpreting bibliographic, documentary and oral sources. By establishing a relationship between the teachers' narratives and the proposals for the mathematical content contained in the Admission Examination manual, contents are found that are distant from their school education and teaching practice. It appears that the teachers faced pedagogical situations that were challenging to teacher education, as they should learn content not experienced in school education and teaching performance.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Santiago, Z. M. de A. ., & Figueirêdo, M. de F. C. de . (2020). Admission Exam Math Content: Memories of Retired Teachers. Ensino Em Re-Vista, 27(2), 595–611. https://doi.org/10.14393/ER-v27n2a2020-9
Section
Dossier: Curriculum in Mathematics Education I

References

AKSENEN, E. Z. Os exames de admissão ao Ginásio, seu significado e função na educação paranaense: análise dos conteúdos matemáticos (1930 a 1971). 2013. 145p. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Escola de Humanidades, Curitiba, 2013.

BLOCH, M. Apologia da História ou o Ofício de Historiador. RJ: Jorge Zahar, 2001.

BORTONI-RICARDO, S. M. O professor pesquisador. São Paulo, Parábola, 2008.

COSTA, A; PASQUALE, R; STEMPNIEWSKI, R; MARINO, A. Admissão ao Ginásio. Coleção Didática do Brasil, Série ginasial. São Paulo: Editora do Brasil, 1949.

HALBWACHS, M. A Memória Coletiva. Beatriz Sidou (trad.) SP: Centauro, 2003.

MUCIDA, Â. Escrita de uma memória que não se apaga-Envelhecimento e velhice. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

SANTIAGO, Z.M.A., GUIMARÃES, Z.M.A.S. Narrativas de Professora do campo: Saberes ditos, experiências lidas e cunhadas em letras. Vol. I, Curitiba: CRV, 2017.

SAVIANI, D. et al. O legado educacional do século XX no Brasil. Campinas, SP: Autores Associados, 2004.

SILVA, C. B. Era uma uma vez... uma editora, um livro: Admissão ao ginásio, Editora do Brasil (Décadas 1940-1960). In: Revista Brasileira de História da Educação (v. 18, 2018). ISSN: 2238-0094, 2018.