Young Doctors Starting Teaching Career

Main Article Content

Nadiane Feldkercher

Abstract

The aim of this study was to understand the young condition of teachers in the beginning phase of university teaching. We consider beginners to be teachers with up to 3 years of experience and young to those up to 32 years old, who sequentially completed undergraduate, masters and doctoral degrees and then joined teaching. In the qualitative research, we collected the data through interviews with 6 young beginning teachers linked to the Federal University of Pelotas and observations of undergraduate classes of these teachers. The data, worked through content analysis, were interpreted from theories about teacher education and initiation to teaching. For teachers, youthfulness is not a factor of standardization or causality in the ways of being, acting or relating to students. However, this condition produces in the teacher both motivating experiences and limitations that are lived in parallel, while building their teaching identities.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Feldkercher, N. . (2020). Young Doctors Starting Teaching Career. Ensino Em Re-Vista, 27(1), 333–350. https://doi.org/10.14393/ER-v27n1a2020-14
Section
Dossiê O caminho se faz caminhando: formação docente no fazer e refazer

References

BOURDIEU, Pierre. A “juventude” é apenas uma palavra. In: Questões de sociologia. Rio de Janeiro: Editora Marco Zero Limitada, 1983. p. 112-121.

CUNHA, Maria Isabel da. A prática pedagógica do “bom professor”: influências na sua educação. 1988. 178f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1988.

CUNHA, Maria Isabel da; ZANCHET, Beatriz Maria Boéssio Atrib. A problemática dos professores iniciantes: tendência e prática investigativa no espaço universitário. Educação, Porto Alegre, v. 33, n. 3, p. 189-197, set./dez. 2010.

FEIXAS, Mónica. El profesorado novel: Estudio de su problemática en la Universitat Autónoma de Barcelona. Revista de Docencia Universitaria. Murcia, Espanha, v. 2, n. 2, 1 p., 2002.

FEIXAS, Mónica. Los cambios en la docencia del profesor universitario. In: Enciclopedia virtual de didáctica y organización escolar. 2000, p. 1-26.

HUBERMAN, Michael. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, António (Org.). Vidas de professores. 2ª ed. Portugal: Porto Editora, 1992. p. 31-61.

ISAIA, Silvia Maria de Aguiar; BOLZAN, Doris Pires Vargas. Formação do professor do ensino superior: um processo que se aprende? Educação (UFSM), Santa Maria, RS, v. 29, n. 02, p. 121-133, 2004.

MARCELO GARCÍA, Carlos. Formação de professores: para uma mudança educativa. Tradução de Isabel Monteiro. Porto: Porto Editora, 1999.

MAYOR RUIZ, Cristina. Nuevos retos para una universidad en proceso de cambio: ¿pueden ser los profesores (principiantes) los protagonistas? Profesorado, Granada, España v. 13, n. 1, p. 61-77, 2009.

MAYOR RUIZ, Cristina; SÁNCHEZ MORENO, Marita. El reto de la formación de los docentes universitarios: una experiencia con profesores noveles. Vicerectorado de Calidad. Instituto de Ciencias de la Educación. Universidad de Sevilla. Sevilla, 2000.

SERRA, Juan Carlos. Profesores principiantes y los nuevos desafíos de las instituciones educativas (Mesa). Congreso sobre profesores principiantes e inserción profesional en la docencia, 3., 2012, Santiago, Chile. Anales… Santiago, Chile: Universidad Autónoma de Chile, 2012.