Epistemology, Curriculum and Continuing Education of Science Teachers
Main Article Content
Abstract
This work deals with research developed during a process of continuous training of science teachers (Chemistry, Biology, Physics and Basic Education Sciences) in a public university. It consists of narrative research through which one seeks to understand relationships between epistemological reflection and teacher training. It was sought, in particular, to investigate what types of reflections the subject-teachers construct from the introduction of discussions about the process of production, validation and social appropriation of scientific knowledge and the relationships they establish with their stories of personal and professional training and performance . The analysis of the set of produced materials indicates that the recursive action of memory, stimulated from epistemological discussions in the present, has potentiated teacher reflections in four main dimensions: Ethical-political; Curricular, Methodological and Affective, the discussion undertaken in this article refers to the curricular dimension.
Downloads
Article Details
The published works are the property of their authors, who may make use of them for subsequent publications, always including the original edition (original title, Ensino em Re-Vista, volume, number, pages). All articles in this journal are the sole responsibility of their authors, and no legal responsibility for their content rests with the Journal or EDUFU.
References
ARAGÃO, Rosália M. R. de. Uma interação fundamental de ensino e de aprendizagem: professor, aluno e conhecimento. In: SCHNETZLER, Roseli P.; ARAGÃO, Rosália M. R. de (orgs.) . Ensino de ciências: fundamentos e abordagens. Campinas: UNIMEP/CAPES, 2000. p. 82-98.
CACHAPUZ, Antônio et al (org.). A Necessária renovação do ensino das ciências. São Paulo: Cortez, 2005.
CARVALHO, A. M. P. de; GIL-PÉREZ, Daniel. Formação de professores de ciências: tendências e inovações. São Paulo, 6 ed.; Cortez, 2001.
CHASSOT, Attico. Alfabetização científica: questões e desafios para a educação. 3 .ed. Ijuí , Ed. Unijuí, 2003.
CHAVES, Sílvia Nogueira. A inserção do debate epistemológico na formação de professores de ciências: caminhos e desafios para a prática docente. ATAS do V ENPEC-CD ROM, 2005. p.1-8.
CONNELLY, F. M. e CLANDININ, D. J. Relatos de Experiencia e Investigación Narrativa IN: LARROSA, J. (org). Dejame que te cuente: Ensayos sobre narrativa y educación. Barcelona : Editorial Laertes, 1995.
COSTA, Marisa Vorraber. Poder, discurso, e política cultural: Contribuições dos Estudos Culturais ao campo do currículo. In: LOPES, Alice C. L.; MACEDO, Elizabeth. (org.). Currículo: debates contemporâneos. São Paulo: Cortez, 2002. p. 133-149.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Editora Paz e Terra, São Paulo, 1996.
______. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Rio de janeiro: Paz e terra, 1992.
MORTIMER, E. F. Linguagem e formação de conceitos no ensino de ciências. Belo Horizonte, E. d. UFMG, 2000.
MOREIRA Flavio B.; SILVA, Tadeu da. Sociologia e teoria crítica do currículo: uma introdução. In: MOREIRA Flavio A.; SILVA, Tadeu da (orgs). Currículo, cultura e sociedade. 5 .ed. São Paulo: Cortez, 2001. p. 7-37.
MORIN, Edgar. Complexidade e ética da solidariedade. In: CASTRO, Gustavo de (Coord.). Ensaios de complexidade. 4. ed. Porto Alegre: Sulina, 2006. p. 11-20.
______Os sete saberes necessários à educação do futuro. 9. ed. São Paulo, Brasília, DF: UNESCO: Cortez, 2004.
NÓVOA, Antônio. Formação dos professores e formação docente. In: NÓVOA, Antônio (org.). Os professores e a sua formação. Ed. Dom Quixote; Lisboa, 1992. p. 15-33.
POPKEWITZ, Thomas S. Lutando em defesa da alma: a política do ensino e a construção do professor. Porto Alegre: Artmed Editora, 2001.
SANTOS, Maria Eduarda V. M. dos. Desafios e pedagógicos para o Século XXI. Ed. Livros Horizonte, Lisboa, 1999.
SANTOS, W L. P. dos; SCNHETZLER, R. P. Educação em química compromisso e cidadania. 4ª .Unijuí. Ed. 2010.
SILVA, T. T. da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 2 ed., Ed. Autêntica, Belo Horizonte, 2002.
WORTMANN. Currículo e ciências ― as especificidades pedagógicas do ensino de ciências. IN: COSTA, Marisa Vorraber (org.). O currículo nos limiares do contemporâneo. 3. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2003. p.129-157.