Constellations of a pedagogical praxis: the sensible, language, childhood and memory (presences of Walter Benjamin) in teacher education

Main Article Content

Dilson Miklos

Abstract

Language, art, childhood and memory are some of the concepts that the essay presents from the perspective of Walter Benjamin who accompanies us in writing, in order to extract statements from a context focused on teacher education. In this course are presented two concepts that emerge from the teaching research, namely: poetic praxis and narrativimagem. The field of the sensible is the locus where this set of knowledge that communicates poetically and which aims to reflect on the curriculum and other pedagogical practices emerges. Still, there is the effort, in the company of the Berlin philosopher, to understand the process of formation from a less totalizing and definitive perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Miklos, D. . (2020). Constellations of a pedagogical praxis: the sensible, language, childhood and memory (presences of Walter Benjamin) in teacher education. Ensino Em Re-Vista, 27(1), 228–252. https://doi.org/10.14393/ER-v27n1a2020-10
Section
Dossiê O caminho se faz caminhando: formação docente no fazer e refazer

References

ALVES, N. A narrativa como método na história do cotidiano escolar. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO, 1., 2000, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: Editora da UERJ, 2000. p. 1-10.

BARTHES, Roland. A Câmara Clara. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2015.

BENJAMIN, Walter. Obras Escolhidas. Trad. S.P. Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1994, v.1.

______. Obras Escolhidas. Trad. R. Rodrigues Torres Filho e J.C. Martins Barbosa. São Paulo: Brasiliense, 1995, v.2.

______. Escritos sobre Mito e Linguagem. Trad. Susana Kampff Lages e Ernani Chaves. São Paulo: Editora 34, 2013.

______. Passagens. São Paulo: Editora UFMG, 2006.

BURGER. Peter. Teoria da Vanguarda. São Paulo: Cosac & Naify, 2008.

LARROSA Jorge. Nota sobre a experiência e o saber da experiência. Leituras SME Campinas SP. Julho 2001. RPD – Revista Profissão Docente, Uberaba, v.11, n. 24, p. 53-67 , jul/dez. 2011.

ROCHLITZ, Rainer. O Desencantamento da Arte: a filosofia da arte. Trad. Maria Elena Ortiz Assumpção. São Paulo: EDUSC, 2003.

SONTAG, Susan. Sobre a fotografia. Trad.Rubens Figueiredo. São Paulo: Companhia das letras, 2004.

STRECK, D. R; REDIN, E; ZITKOSKI, J. J. (org). Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2018.